Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
1280x200_baner-IZ_AH_cta-od 400x200_baner-IZ_AH_cta-od

Blog Aura Herbals

Mockup of plastic jar for collagen powder. Spoon with collagen on wooden stages, glass cup and monstera leaf on the background. Concept of natural organic cosmetic and beauty, dermatology.
Zdrowie i suplementacja

Przeciwwskazania do stosowania kolagenu

autor: Nina Wawryszuk

Suplementy diety z kolagenem są zazwyczaj bezpieczne i dobrze tolerowane. Jednak, jak każdy preparat, kolagen-suplement ma pewne przeciwwskazania do stosowania.

Przeciwwskazania do stosowania kolagenu

Przeciwwskazania do stosowania kolagenu to ciąża, karmienie piersią, alergia lub nadwrażliwość na źródła kolagenu (np. skorupiaki) i stosowanie niektórych leków. Stosowanie suplementu diety z kolagenem jest zazwyczaj bezpieczne i dobrze tolerowane, ale wątpliwości należy omówić z lekarzem.

Kolagen to białko, które Twój organizm produkuje naturalnie, ale i występuje w niektórych produktach (np. wołowina, drób, galaretki, podroby). Jest to makroskładnik, którego Twój organizm potrzebuje. Spożywanie go z jedzeniem lub poprzez suplementację jest zazwyczaj bezpieczne, chyba że występuje u Ciebie silna alergia, np. na skorupiaki).

Przeciwwskazania do stosowania suplementu diety z kolagenem są nieliczne, ale warto je omówić, aby suplementacja przebiegała bezpiecznie i świadomie.

Ciąża i karmienie piersią

Czas ciąży i karmienia piersią wymaga ostrożności w wyborze suplementów diety. Nie ma wielu badań klinicznych, które sprawdziłyby wpływ suplementowania kolagenu na płód, matkę, a także nie istnieją żadne dane o przenikaniu kolagenu do mleka. Z tego powodu zaleca się zachować ostrożność i skonsultować suplementację z lekarzem.

W 2016 roku opublikowano badanie kliniczne z udziałem kobiet w ciąży, które przez 14 tygodni przed porodem stosowały wieloskładnikowy suplement diety z kolagenem, witaminą A, witaminą C, witaminą D, witaminą E, wapniem, cynkiem, miedzią i aminokwasami. Wyniki wykazały, że badane nie doświadczyły żadnych poważnych skutków ubocznych oraz zwiększyły zawartość białka w organizmie (które było niskie przed rozpoczęciem suplementacji).

Alergia lub nadwrażliwość

Jeśli masz alergię lub nadwrażliwość na składniki aktywne zawarte w suplemencie kolagenowym, powinnaś ich unikać. Zachowaj ostrożność jeśli masz alergię na ryby lub owoce morza. Wtedy możesz wybrać kolagen wołowy, zamiast kolagenu rybiego. Zwracaj uwagę na inne składniki zawarte w preparacie (np. witaminy czy substancje słodzące), które mogą wywołać reakcję nadwrażliwości.

Stosowanie niektórych leków

Jeśli stosujesz jakiekolwiek leki (np. związane z tym, że chorujesz przewlekle), skonsultuj się z lekarzem przed rozpoczęciem suplementacji. O ile kolagen nie jest problematyczny i nie ma obecnie potwierdzenia, że wchodzi w interakcje z innymi substancjami, to zwróć uwagę na inne składniki aktywne zawarte w suplemencie z kolagenem.

Na przykład jednoczesne stosowanie witaminy E i gryzeofulwiny powoduje, że lek jest metabolizowany wolniej, co powoduje wzrost jego stężenia we krwi i zwiększa ryzyko wystąpienia działań niepożądanych.

Stosowanie innych suplementów

Jeśli stosujesz kolagen suplement, zwróć uwagę na skład – czy jest to czysty kolagen (monoskładnik) czy może zawiera inne dodatkowe składniki aktywne. Jeśli tak, sprawdź, czy nie dublujesz suplementacji i nie przekraczasz dziennego zapotrzebowania.

Popularne połączenia w suplementach kolagenowych to np.:

Nadmiar tych witamin może powodować nieprzyjemne skutki uboczne, dlatego suplementuj świadomie.

Magister farmacji Zofia Winczewska dodaje:

Biotyna może wpływać na wyniki badań laboratoryjnych (np. hormonów tarczycy, hormonów płciowych czy poziomu witaminy B12). Jeśli suplementujesz 5 mg lub więcej biotyny dziennie odstaw ją na kilka dni przed planowanymi badaniami krwi.

Kolagenu nie należy łączyć z alkoholem, kofeiną, tanimnami i niektórymi związkami.

Kolagen do picia a przeciwwskazania i skutki uboczne

Niezależnie czy stosujesz kolagen do picia, kolagen w tabletkach (kapsułkach), kolagen w proszku czy kolagen shot, a także, czy jest to kolagen rybi (kolagen morski) czy kolagen wołowy, „obowiązują” Cię te same przeciwwskazania do stosowania.

Kolagen może powodować u niektórych osób skutki uboczne takie jak:

  • reakcje alergiczne,
  • reakcje związane z nadwrażliwością na składniki aktywne,
  • nudności,
  • biegunka,
  • zaparcia,
  • zmęczenie,
  • kwaśny oddech,
  • nieprzyjemny posmak w ustach.

Z czym nie łączyć kolagenu?

Kolagenu nie należy łączyć z innymi suplementami zawierającymi te same składniki aktywne; kofeiną i taninami (mogą utrudniać przyswajanie); alkoholem i niektórymi lekami. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Nie popijaj suplementu diety kawą, herbatą czy ziołami, ponieważ mogą one zaburzać przyswajanie składników aktywnych. Najlepiej zachować 2-godzinny odstęp między piciem tych napojów a suplementacją.

Zobacz też: Kiedy pić kolagen?

Jak bezpiecznie suplementować kolagen?

Zanim rozpoczniesz suplementację kolagenem:

  • upewnij się co do swojego stanu zdrowia,
  • sprawdź jakie leki i inne suplementy diety przyjmujesz,
  • jeśli masz wątpliwości, zapytaj lekarza lub farmaceuty,
  • wybieraj kolagen od zaufanych producentów z dobrym składem.

Zobacz też:

FAQ

Kiedy nie można pić kolagenu?

Kolagenu nie można pić, jeśli występuje alergia lub nadwrażliwość na składniki aktywne. Należy także zachować ostrożność w ciąży i podczas karmienia piersią, a także jeśli stosujemy inne suplementy diety i leki.

Czy każdy może brać kolagen?

Nie, nie każdy może brać kolagen w formie suplementu diety, a szczególną ostrożność powinny zachować osoby z alergią lub nadwrażliwością na składniki aktywne zawarte w suplemencie kolagenowym (np. ryby, skorupiaki).

Czy nadmiar kolagenu może szkodzić?

Tak, nadmiar kolagenu w organizmie może szkodzić i powodować m.in. bliznowacenie narządów, powstawanie bliznowców czy włóknienie tkanek. Nadmiar kolagenu w organizmie jest najczęściej konsekwencją zaburzeń genetycznych. Należy także zachować umiar podczas suplementacji kolagenem.

Jakie są objawy braku kolagenu?

Objawy niedoboru kolagenu to: pojawianie się zmarszczek i linii mimicznych na skórze, utrata jędrności i elastyczności skóry, pogorszenie funkcjonowania stawów, wolniejsza regeneracja, bóle stawów, więzadeł lub ścięgien, problemy żołądkowo-jelitowe.

Bibliografia

  1. Baginski L, Winter M, Bailey TS, Capobianco S, Granese M, et al. (2016) Response to Hydrolysed Collagen Protein Supplementation in a Cohort of Pregnant and Post-Partum Women. J Preg Child Health 3: 275. doi:10.4172/2376-127X.1000275
  2. Shoulders MD, Raines RT. Collagen structure and stability. Annu Rev Biochem. 2009;78:929-58. doi: 10.1146/annurev.biochem.77.032207.120833. PMID: 19344236; PMCID: PMC2846778.
  3. Wu M, Cronin K, Crane JS. Biochemistry, Collagen Synthesis. [Updated 2023 Sep 4]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2024 Jan-. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK507709/

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!