Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
ankieta-AH-1280x200 ankieta-AH-400x200

Leksykon Aura Herbals

Składniki specjalne

Aminokwasy – podział, właściwości i rola w organizmie

Aminokwasy - najważniejsze informacje

Aminokwasy to związki chemiczne budujące ludzkie ciało. Pełnią w organizmie kluczową rolę, a bez nich funkcjonowanie komórek byłoby niemożliwe. Odpowiedzialne są za gospodarkę hormonalną całego organizmu. Stanowią one składnik budulcowy komórek oraz DNA. Tworzą białka niezbędne między innymi do produkcji insuliny, adrenaliny, płynów ustrojowych oraz neuroprzekaźników. Wspomagają regenerację komórek oraz odpowiedzialne są za rozbudowę masy mięśniowej. Biorą udział w metabolizowaniu węglowodanów oraz tłuszczów. Nie wszystkie aminokwasy organizm jest w stanie samodzielnie wytworzyć. Ze względu na to można je podzielić na dwie grupy, endogenne oraz egzogenne. Do aminokwasów endogennych należą te, które organizm jest w stanie samodzielnie syntetyzować. Wyróżniamy w tej grupie następujące związki:

  • Alanina,
  • Arginina,
  • Asparagina,
  • Kwas asparaginowy,
  • Cysteina,
  • Kwas glutaminowy,
  • Glicyna,
  • Prolina,
  • Seryna,
  • Tauryna,
  • Tyrozyna.

Aminokwasy egzogenne to takie, które muszą zostać dostarczone wraz z pożywieniem, gdyż nasz organizm nie jest w stanie ich sam wytworzyć. Zaliczamy do nich:

  • Histydynę,
  • Izoleucynę,
  • Leucynę,
  • Lizynę,
  • Metioninę
  • Fenyloalaninę,
  • Treoninę,
  • Walinę.

Możliwe zastosowania aminokwasów

  • przyczyniają się do tworzenia i wspomagania procesów naprawczych komórek organizmu,
  • wpływają na prawidłowy przebieg niektórych procesów fizjologicznych, do których można między innymi zaliczyć prawidłowy wzrost i rozwój komórek, regulują odpowiedź immunologiczną, przyspieszają gojenie się ran,
  • wchodzą w skład limfy,
  • są składnikiem mleka matki,
  • budują przeciwciała odpowiedzialne za prawidłową odpowiedź obronną organizmu,
  • wchodzą w skład enzymów, które odpowiadają za prawidłowy przebieg procesów biochemicznych w organizmie,
  • pomagają regulować ciśnienie krwi,
  • wspomagają utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej,
  • transportują niektóre witaminy i związki odżywcze,
  • stanowią podstawowe źródło energii.

Lizyna jest jednym z najskuteczniejszych środków w leczeniu opryszczki, a także stosuje się ja w leczeniu półpaśca i owrzodzenia ust.

Arginina, która jest aminokwasem endogennym, zmniejsza ryzyko zawału serca i zatoru mózgu, rozszerzając naczynia krwionośne i obniżając ciśnienie krwi. Może złagodzić bóle i objawy choroby wieńcowej.

N- acetylocysteina jest pochodną cysteiny, która jest łatwiej przyswajalna niż sama cysteina. Pobudza syntezę antyoksydantów. Dodatkowo sama wykazuje działanie przeciwutleniające. Dzięki temu zapobiega uszkodzeniom komórek i wspomaga usuwanie tych uszkodzonych. Wspomaga działanie układu odpornościowego. Zmniejsza wydzielanie śluzu podczas przewlekłego zapalenia oskrzeli.

Glutamina, występująca w komórkach przewodu pokarmowego, łagodzi objawy zespołu nadwrażliwego jelita i uchyłkowatości oraz pomaga w leczeniu wrzodów. Może zapobiegać tworzeniu się kamieni żółciowych. Stanowi jeden z głównych składników żółci.

Tauryna jest szczególnie niezbędna osobom zmagającym się z cukrzycą, ponieważ ułatwia przyswajanie glukozy przez komórki. Dodatkowo wspomaga leczenie niewydolności serca i obniża zbyt wysokie ciśnienie krwi.

Przyczyny niedoboru aminokwasów

Główną przyczyną niedoborów aminokwasów jest ich niewystarczająca podaż w diecie. Nie jest to jedyna przyczyna, należy pamiętać, że stany obniżonej odporności, nadmiernego narażenia na stres, przyjmowania leków także mogą przyczynić się do spadku ich poziomu w organizmie. Niedobory aminokwasów można z powodzeniem uzupełnić, podając preparaty je zawierające.

Źródła pokarmowe aminokwasów

Organizm ludzki jest w stanie samodzielnie syntetyzować część aminokwasów. Część białek, tych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu musi być dostarczone w diecie. Najwięcej mają ich produkty zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Najbogatszym źródłem aminokwasów pochodzenia zwierzęcego będą:

  • mięso,
  • wędlina,
  • drób,
  • ryba,
  • mleko,
  • serów,
  • jajka.

Wśród produktów roślinnych najlepszym i najbardziej wartościowym źródłem białka są:

  • produkty zbożowe,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • ziemniaki,
  • warzywa,
  • owoce.

Szczególną uwagę do dostarczania odpowiedniej ilości aminokwasów powinny zwrócić chorzy na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę lub kobiety w ciąży. Prawidłowo zbilansowana dieta powinna całkowicie pokryć zapotrzebowanie na wszystkie białka. Tych związków nie może także zabraknąć w codziennej diecie osób, aktywnie uprawiających sport. Podczas treningu białko to najlepsze źródło energii. Należy również zwrócić uwagę, że aminokwasy stanowią materiał budulcowy mięśni. W związku z tym mogą być wykorzystywane w leczeniu schorzeń prowadzących do osłabienia lub utraty masy mięśniowej. Na pewno warto zauważyć, że nieprawidłowo dobrana dieta spowalnia metabolizm przyczyniając się tym samym do powstania otyłości oraz obniżenia odporności organizmu.

Bibliografia

  1. Robert Kincaid Murray, Daryl K. Granner, Victor W. Rodwell: Biochemia Harpera ilustrowana. Wyd. VI uaktualnione. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008, s. 335, 384 i in. ISBN 978-83-200-3573-5.
  2. Przemysław Mastalerz, Chemia Organiczna, PWN Warszawa 1986, s. 966.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!