Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
colladrop-nowosc-baner-1280x200 colladrop-nowosc-baner-mobile-400x200

Leksykon Aura Herbals

Minerały

Miedź – właściwości i rola w organizmie

Miedź – najważniejsze informacje

Miedź jest niezbędnym pierwiastkiem śladowym biorącym udział w kilku kluczowych reakcjach enzymatycznych w ludzkim organizmie. Szacuje się, że w ludzkim organizmie występuje blisko 70 do 80 mg siarki, 24,7% zlokalizowana w mięśniach szkieletowych, 15,3% z tej ilości znajduje się w skórze, 14,08% w szpiku kostnym, od 8 do 15% w wątrobie i 8% w komórkach mózgu. Miedź bierze udział w wielu reakcjach biochemicznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jedną z tych reakcji jest synteza kolagenu. Kolagen stanowi białko wchodzące w skład skóry właściwej, tkanki łącznej oraz kości. Ponadto pomaga organizmowi korzystać z zapasów żelaza, a także utrzymać odporność i płodność. Kolejną istotną reakcją, w której miedź jest niezbędna jest synteza melaniny. Melanina stanowi naturalny barwnik obecny między innymi w tęczówce, skórze czy włosach. Zapewnia również ochronę przed szkodliwym działaniem promieni ultrafioletowych. Miedź jest niezbędna do syntezy hemu w organizmie i metabolizmu żelaza. Warto również dodać, że jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Miedź suplementy

Możliwe zastosowania

  • pomaga w utrzymaniu prawidłowego stanu tkanek łącznych,
  • przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego,
  • pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego,
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowej pigmentacji włosów,
  • pomaga w prawidłowym transporcie żelaza w organizmie,
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowej pigmentacji skóry,
  • pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego,
  • pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

Kondycja skóry, włosów i paznokci

Miedź jest niezbędna do właściwej integracji kolagenu i elastyny w tkankach organizmu. Kolagen jest najliczniejszym białkiem w organizmie i głównym składnikiem strukturalnym tkanek łącznych. Należą do nich między innymi włosy, skóra i paznokcie.Miedź bierze udział w tworzeniu wiązań krzyżowych między strukturami kolagenowymi. Niewłaściwe wiązania krzyżowe mogą prowadzić do osłabienia naczyń krwionośnych, osteoporozy, artretyzmu, uszkodzeń skóry i wielu innych problemów.

Działanie antyoksydacyjne

Miedź, wraz z innymi pierwiastkami jak cynk czy mangan, wchodzi w skład silnych antyoksydantów. Przeciwutleniacz ten jest wytwarzany przez organizm w celu ochrony komórek, tkanek i niezbędnych związków fizjologicznych przed szkodami powodowanymi przez wolne rodniki.

Funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego

Niedobór miedzi może być istotnym czynnikiem ryzyka miażdżycy naczyń krwionośnych i tętniaka aorty. Ponadto niedobór miedzi może być powodem uszkodzeń mięśnia sercowego i tętnic. Może w istotnym stopniu przyczynić się do powstawania osłabienia tętnic wskutek osłabienia wiązań krzyżowych włókien elastyny i kolagenu.

Objawy/skutki niedoboru

Niedobory miedzi mogą wynikać z niewystarczającej podaży tego składnika z diety lub być skutkiem chorób. Często występują u osób leczonych pozajelitowo lub z zaburzeniami wchłaniania. Osoby cierpiące na choroby metaboliczne również powinny uważać na dostarczenie prawidłowej ilości miedzi. Niedobory mogą wystąpić także w przypadku spożywania zbyt dużych dawek suplementów cynku. Objawami niedoboru są między innymi:

  • brak apetytu,
  • niski poziom hemoglobiny, czyli barwnika występującego naturalnie w erytrocytach,
  • anemia,
  • nadmierne pękanie naczyń krwionośnych,
  • łamliwość paznokci,
  • zaburzenia pracy serca,
  • zaburzenia koncentracji uwagi,
  • drętwienie kończyn,
  • uczucie mrowienia rąk i nóg,
  • spadek odporności, zwiększona podatność na zakażenia.

Miedź kakao

Objawy nadmiaru

Ze względu na niedużą ilość miedzi w produktach spożywczych obecnych w codziennej diecie, przedawkowanie miedzi nie występuje często. Jeśli jednak występuje jednym z najczęściej występujących objawów są zaburzenia ze strony układu pokarmowego. Duża, jednorazowa dawka miedzi może przyczynić się do uszkodzenia wątroby. Najczęstszą przyczyną przekroczenia dopuszczalnej ilości spożycia miedzi dochodzi w przypadku picia wody tak zwanej „miękkiej”. Jest to woda o niskim pH i stopniu twardości. Wynika to z faktu, że ta woda często dostarczana jest do mieszkań starymi rurami wykonanymi z miedzi. Wchłanianie miedzi zwiększone jest w wypadkach, gdy dieta bogata jest w witaminę C, a także białko pochodzenia zwierzęcego. Dodatkowo mogą wystąpić dolegliwości ze strony układu nerwowego takie jak:

  • Wahania nastroju,
  • Stany depresyjne,
  • Senność.

Źródła pokarmowe

Zawartość miedzi w 100 g wybranych produktów:

  • kakao – 3,71 mg,
  • nasiona słonecznika – 1,87 mg,
  • pestki dyni – 1,57 mg,
  • orzechy laskowe – 1,29 mg,
  • wątroba wieprzowa – 0,63 mg,
  • natka pietruszki – 0,61 mg,
  • płatki owsiane – 0,55 mg,
  • kasza gryczana – 0,41 mg,
  • groszek zielony – 0,30 mg,
  • chleb żytni razowy – 0,24 mg,
  • orzechy włoskie – 0,28 mg,
  • czekolada gorzka – 0,16 mg.

Bibliografia

  1. Antimicrobial Copper. Wykorzystanie Miedzi przeciwdrobnoustrojowej. Praktyczne zastosowania-służba zdrowia. Publikacja CDA. Polskie Centrum Promocji Miedzi 2012.
  2. Borkow G, Gabbay J. Copper as Biociadal Tool. Current Medical Chemistry 2005; 12: 2163
  3. Borkow G, Gabbay J. Copper, an ancient remedy returning to fight microbial, fungal and viral infections. Current Chemical Biology 2009; 3: 272-8.
  4. Brymora K. Historia jednego surowca. Miedź. Logistyka odzysku 2016; 2: 60-2

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!