Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
colladrop-nowosc-baner-1280x200 colladrop-nowosc-baner-mobile-400x200

Blog Aura Herbals

Zdrowie i suplementacja

Kolagen do picia – czy warto? Zastosowanie, efekty i skutki uboczne

autor: Dominika Leśnikowska

Kolagen jest ważnym składnikiem dla zdrowia i urody. Z wiekiem organizm wytwarza go coraz mniej, co prowadzi do pewnych konsekwencji. Są one widoczne na pierwszy rzut oka, w wyglądzie zewnętrznym, ale pewne procesy odbywają się również wewnątrz organizmu. Przeczytaj artykuł i sprawdź, dlaczego warto zadbać o prawidłowy poziom kolagenu i na co zwrócić szczególną uwagę przy wyborze odpowiedniego preparatu.

Kolagen do picia – hit czy kit?

Kolagen można dostarczać do organizmu z pożywienia. Jego źródłem są:

  • ryby,
  • produkty pełnoziarniste,
  • produkty pochodzenia zwierzęcego, np. golonka, podroby, nóżki wieprzowe i cielęce.

Dostarczanie kolagenu w sposób naturalny niesie wiele korzyści dla organizmu. Jednak nie wszyscy mogą spożywać wyżej wymienione produkty. Kolejnym aspektem jest fakt, że w produktach spożywczych zawartość kolagenu jest niewystarczająca, aby zapewnić optymalną dawkę. Zatem warto pomyśleć o gotowych preparatach z kolagenem. Kolagen do picia to wygodna forma suplementacji. Zazwyczaj oprócz kolagenu produkty bogate są w inne składniki aktywne, co dodatkowo wzmacnia ich działanie.

Jakie właściwości ma płynny kolagen?

Kolagen to główne białko tkanki łącznej, które stanowi 30% wszystkich białek organizmu człowieka. Włókna kolagenowe charakteryzują się dużą wytrzymałością oraz elastycznością. Stanowią pewnego rodzaju rusztowanie, które chroni narządy wewnętrzne. Kolagen jest także elementem budulcowym wielu organów, np. skóry, kości, chrząstki, naczyń krwionośnych, rogówki oka. Bierze udział w odnowie komórkowej w skórze i utrzymuje odpowiedni poziom jej nawilżenia oraz zapobiega odwodnieniu.

Są różne typy kolagenu, ale za najważniejsze uznawane są:

  • kolagen typu I, który jest najbardziej powszechnie występującym kolagenem w organizmie, występuje w ścięgnach i w tkance łącznej kości, w skórze oraz tkance podskórnej;
  • kolagen typu II, który występuje w chrząstkach stawowych;
  • kolagen typu III, który występuje w szpiku kostnym, w tkance tworzącej się z fibroblastów oraz tworzy włókna tkanki łącznej właściwej siateczkowej.

Niestety, od 26 roku życia organizm ludzki produkuje coraz mniej kolagenu, dlatego warto pomyśleć o jego suplementacji. Obecnie na rynku jest wiele typów preparatów z kolagenem, jednym z nich jest kolagen do picia.

Zastosowanie kolagenu do picia – na co może pomóc?

Kolagen to składnik działający wszechstronnie. Dzięki swoim właściwościom pełni wiele funkcji w organizmie człowieka.

Ma duży wpływ na kondycję skóry. Bierze udział w procesach regeneracji, przyspiesza gojenie się ran i przyczynia się do odbudowy tkanki łącznej. Posiada również zdolność do wiązania wody, dlatego dzięki niemu nawilżenie skóry jest na odpowiednim poziomie.

Oprócz działania na skórę, kolagen wpływa pozytywnie także na włosy. Odżywia cebulki, dzięki czemu włosy są mocniejsze i w lepszej kondycji.

Kolagen do picia często zalecany jest w przypadku wystąpienia problemów w obrębie stawów, ponieważ wspomaga zdrowie kości i struktur okołostawowych. Odpowiada także za produkcję mazi stawowej.

Kolagen korzystnie wpływa na układ odpornościowy. Ogranicza rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych i toksyn.

Kolagen do picia na stawy

Z wiekiem, kiedy organizm nie produkuje wystarczającej ilości kolagenu, zwiększa się kruchość kości i ryzyko złamania. Dlatego kolagen do picia może w znaczny sposób wesprzeć układ kostno-stawowy. Białko to odpowiada za procesy regeneracyjne tkanek oraz kondycją chrząstki, zapewniając jej wytrzymałość i odporność na rozciąganie. Maź stawowa, za której produkcję odpowiada między innymi kolagen, zapobiega ścieraniu się powierzchni stawowych, wspomaga amortyzację wstrząsów oraz przyczynia się do odżywiania stawu. Niedobór tej ważnej substancji może prowadzić do dolegliwości bólowych, a nawet stanów zapalnych i kontuzji w obrębie stawu. Podsumowując, kolagen wspomaga kości i stawy, a jego niewystarczająca ilość może powodować bóle i sztywność stawów. Produkty z kolagenem do picia często są wzbogacone o dodatkowe składniki aktywne, wspomagające zdrowie stawów. Należą do nich:

  • kwas hialuronowy,
  • chondroityna,
  • witamina K,
  • witamina D,
  • ekstrakt z kadzidłowca.

Czy kolagen do picia można stosować na skórę i włosy?

Kondycja włosów i skóry zależy od wielu czynników. Nie tylko wiek działa na ich niekorzyść. Niedobór witamin, promieniowanie UV czy działanie wolnych rodników sprzyja osłabieniu i pogorszeniu stanu skóry i włosów. Oprócz pielęgnacji zewnętrznej, takiej jak stosowanie odpowiednich kremów, szamponów i masek, ważne jest działanie od środka.

Kolagen wpływa korzystnie na stan skóry i włosów. Właściwa suplementacja może znacznie poprawić kondycję skóry, która będzie bardziej jędrna i elastyczna oraz odpowiednio nawodniona. Kolagen działa pozytywnie również na stan włosów, dostarczając im niezbędnych aminokwasów. Dzięki temu włosy są zdrowe i mniej wypadają.

Przy wyborze najlepszego kolagenu do picia, warto zwrócić uwagę na takie preparaty, które mają dodatkowe składniki. Skórę i włosy wspierają następujące składniki aktywne:

  • witamina C,
  • kwas hialuronowy,
  • biotyna, cynk i selen,
  • krzem,
  • zioła, np. pokrzywa zwyczajna.

Kolagen do picia – jaki wybrać?

Obecnie wiele marek oferuje preparaty z kolagenem do picia. Który z nich jest najlepszy? Jaki kolagen do picia wybrać? Przy wyborze produktu warto pamiętać o kilku aspektach.

Zwróć uwagę na tabelę składników aktywnych

Poszczególne preparaty różnią się od siebie zawartością składników aktywnych. Wybierz ten produkt, który ma najwięcej kolagenu w dziennej porcji. Produkty z kolagenem często zawierają dodatkowe cenne składniki aktywne. Przeanalizuj tabelę składników i sprawdź, który suplement odpowiada twoim potrzebom.

Wybieraj tylko markowy kolagen

Wybierając markowe produkty masz pewność, że surowce są wysokiej jakości, a ich skuteczność potwierdzona została badaniami klinicznymi. Zawierają także certyfikaty, świadczące o wysokiej przyswajalności, bezpieczeństwie oraz przyjaznym dla środowiska procesie produkcyjnym.

Kolagen i witamina C

Czy wiesz, że witamina C bierze udział w wielu ważnych procesach i przemianach w organizmie człowieka? Jednym z nich jest biosynteza kolagenu. Dlatego wybieraj produkty, które w swoim składzie oprócz kolagenu mają również witaminę C. Takie połączenie składników wzmocni skuteczność suplementacji.

Skład preparatu z kolagenem do picia

Podczas wybierania odpowiedniego preparatu z kolagenem do picia, zwróć uwagę na ogólny skład suplementu. Im mniej substancji dodatkowych, tym lepiej.

Jak stosować kolagen do picia? Dawkowanie

Dobrej jakości produkty z kolagenem do picia powinny mieć dokładne zalecenia umieszczone na opakowaniu. Oprócz tabeli przedstawiającej zawartość składników aktywnych, powinna znaleźć się informacja dotycząca dawkowania suplementu diety. Jeżeli nie masz pewności, ile produktu powinieneś dziennie przyjmować, skonsultuj się ze specjalistą. W sytuacji, kiedy przyjmujesz leki na stałe, wskazana jest konsultacja z lekarzem.

Kiedy pić kolagen? Rano czy wieczorem?

Nie ma szczególnych zaleceń, kiedy powinno stosować się kolagen do picia. Ważne jest, aby robić to regularnie. Należy dokładnie przeczytać zalecenia producenta na opakowaniu preparatu.

Efekty stosowania kolagenu do picia

Pamiętaj, że aby zobaczyć efekty stosowania kolagenu do picia należy przyjmować go przez dłuższy czas. Po kilku miesiącach możesz zauważyć, że skóra i włosy są w lepszej kondycji. Kolagen dzięki swoim właściwościom i składnikom dodatkowym, może zmniejszyć dolegliwości ze strony układu kostno-stawowego.

Czy warto stosować kolagen do picia?

Niedobór kolagenu w organizmie niesie za sobą istotne skutki. Objawy niewystarczającej ilości kolagenu:

  • pojawienie się zmarszczek, utrata elastyczności i odwodnienie skóry;
  • osłabienie i łamliwość włosów;
  • kruchość kości i zwiększona podatność na złamania;
  • sztywność i bóle w stawach;
  • pogorszenie się stanu dziąseł.

Szybkie i skutecznie uzupełnienie niedoborów kolagenu zapewnia stosowanie suplementów diety. Muszą być one dobrej jakości i zawierać wysoko przyswajalny kolagen. Na rynku jest wiele form suplementów, kolagen w kapsułkach, proszku czy kolagen do picia. Wybierz odpowiedni dla siebie, pamiętając, że skład preparatu powinien być jak najbardziej wartościowy, bez sztucznych ulepszaczy.

Kolagen do picia – skutki uboczne

Kolagen to substancja naturalnie występująca w organizmie. Jego przedawkowanie i skutki uboczne są raczej mało prawdopodobne. Zwróć jednak uwagę na substancje i składniki dodatkowe oraz możliwość wystąpienia alergii.

Przeciwwskazania do stosowania pitnego kolagenu

Nie ma przeciwwskazań do stosowania kolagenu. Należy pamiętać o dodatkowych składnikach aktywnych zawartych w preparacie z kolagenem, które mogłyby wywołać reakcje alergiczne. Kobiety w ciąży i karmiące piersią powinny skonsultować rozpoczęcie suplementacji kolagenu ze swoim lekarzem.

Kolagen to ważne białko, pełniące wiele funkcji w organizmie człowieka. Jego niedobór wpływa niekorzystnie na stan skóry i niektórych narządów. Suplementacja dobrej jakości kolagenu może przynieść wiele korzyści dla zdrowia i urody.

Bibliografia

  1. Żelaszczyk D., Waszkielewicz A., Marona H., Kolagen – struktura oraz zastosowanie w kosmetologii i medycynie estetycznej, Estetologia Medyczna i Kosmetologia, 2012, 2 (1), s. 14-20.
  2. Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A., Kolagen – rola w organizmie i skutki niedoboru, Farmakoterapia, 2019, 29 (11/12), s. 6-10.
  3. Banaś M., Pietrucha K., Typy i struktura białka kolagenowego, Zeszyty naukowe Politechniki Łódzkiej, Chemia Spożywcza i Biotechnologia, 2009, nr 1058, s. 93-103.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!