Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
1280x200_baner-IZ_AH_cta-od 400x200_baner-IZ_AH_cta-od

Blog Aura Herbals

Zdrowie i suplementacja

Jaki jest najmocniejszy kolagen na stawy?

autor: Nina Wawryszuk

Istnieje 28 typów kolagenu, ale to jeden z nich ma szczególny wpływ na to, jak funkcjonują stawy. A nie oszukujmy się – stawy nie mają z nami lekko: codziennie są „zużywane” podczas chodzenia czy aktywności fizycznej.

W tym artykule wyjaśnię Ci, jaki jest najmocniejszy kolagen na stawy i jak zadbać o zdrowie układu ruchu, by móc być aktywnym bez ograniczeń jak najdłużej.

Najmocniejszy kolagen na stawy

Najmocniejszy kolagen na stawy to kolagen typu II, ponieważ w 90% stanowi strukturę chrząstki stawowej. Naturalny kolagen typu II odpowiada za elastyczność, wytrzymałość, ruchomość stawów i płynność ruchów.

To kolagen typu II tworzy siatkowatą strukturę w chrząstce stawowej, która umożliwia odciążanie i obciążanie stawów podczas ruchu, co chroni kości i zmniejsza tarcie w stawach. Ponadto kolagen bierze udział w produkcji mazi stawowej, odbudowuje tkankę chrzęstną i wspiera jej prawidłowe nawodnienie.

Co to właściwie znaczy najmocniejszy kolagen? Najlepiej zobrazować to przykładem z książki Geralda Karpa Cell and molecular Biology – szacuje się, że włókno kolagenowe o średnicy 1 mm nie zerwie się w wyniku zawieszenia na nim 10-kilogramowego (!) ciężarka.

Naturalny kolagen na stawy

Dla zdrowia stawów ważny jest nie tylko kolagen typu II, znany jako najmocniejszy kolagen na stawy. Dwa inne, ważne i obficie występujące kolageny w Twoim organizmie to:

  • Kolagen typu I – stanowi nawet 90% całkowitego kolagenu w organizmie, 95% kolagenu znajdującego się w kościach i 80% białek znajdujących się w kościach.
  • Kolagen typu III – stanowi 5–20% kolagenu w organizmie i występuje najliczniej w skórze, płucach, wątrobie, mięśniach i naczyniach krwionośnych.

Te dwa typy kolagenu „współpracują” – zapewniają strukturalne wsparcie i integralność tkanek w organizmie. Połączenie włókien kolagenowych typu I i III nadaje również tkankom elastyczność.

Jak widzisz, te najpowszechniejsze trzy typy kolagenu w organizmie wpływają na m.in. funkcjonalność i pracę Twojego układu ruchu. A czy wiesz, że wraz z wiekiem maleje naturalna produkcja kolagenu, kwasu hialuronowego i glukozaminy w organizmie? To możesz odczuć… na własnych stawach. Poniżej zobaczysz ten proces od środka.

Jak wyglądają zdrowe stawy?

„Młode stawy” są nawilżone, elastyczne, bardziej odporne na ścieranie i uszkodzenia oraz mają lepszą zdolność regeneracji. Kolagen nadaje im strukturę i elastyczność, kwas hialuronowy odpowiada za odżywianie chrząstki i jej lepkość, a glukozamina jest niezbędna do produkcji proteoglikanów, które wchodzą w skład chrząstki stawowej.

Niestety wraz z wiekiem tracimy zdolność do efektywnej syntezy tych związków, co m.in. wpływa na degradację chrząstki stawowej i pojawienie się dolegliwości bólowych.

Jaki kolagen na stawy wybrać?

Zgodnie z wiedzą uzyskaną z badań klinicznych, na stawy warto wybrać hydrolizowany kolagen. Hydroliza rozbija białka kolagenowe na małe cząsteczki – peptydy – które są w stanie dotrzeć do tkanek stawów i wywierać działanie chondroprotekcyjne.

Zwłaszcza kolagen rybi (morski) cechuje wysoka biodostępność, bioaktywność oraz podobieństwo strukturalne do kolagenu, który występuje u ludzi. Te cechy sprawiają, że kolagen rybi typu I i III dobrze wchłania się do krwiobiegu i uzupełnia niedobory tego białka. Kolagen mobilizuje do syntezy włókien kolagenowych, a także może uzupełniać ten składnik w potrzebujących stawach.

Wybierając dobry kolagen na stawy, zwróć także uwagę na:

  • podany typ kolagenu (najważniejsze, aby zawierał typy I, II lub III),
  • masę cząsteczkową (powinna być niższa niż 3 kDa),
  • podane źródło kolagenu (wskazanie, z jakich ryb został pozyskany kolagen lub nazwy markowego surowca, np. Collagen HM),
  • badania laboratoryjne potwierdzające czystość i zawartość składu wykonane przez niezależne laboratorium,
  • pomocne dodatkowe składniki aktywne, które mogą uzupełnić działanie kolagenu – witamina C, kwas hialuronowy, glukozamina, chondroityna, kurkuma, imbir, siarka organiczna (MSM).

Ważne: Możesz zastanawiać się – ale skoro kolagen typu II to najliczniej występujący kolagen w stawach, czy nie powinienem suplementować właśnie kolagenu typu II?

Niestety nie ma jednoznacznych badań klinicznych, które jasno dyktowałyby takie rekomendacje. Kolagen-suplement różnych typów mobilizuje syntezę włókien kolagenowych w organizmie. Warto też wiedzieć, że kolagen typu II jest pozyskiwany z chrząstki mostka kurczaka. Nie jest on tak popularnym surowcem, jak kolagen rybi czy wołowy.

Wydaje się, że lepiej skupić się na porcji dziennej, niż typie kolagenu. W badaniach klinicznych testowane były porcje nawet do 20 g dziennie, które w tej ilości mają potencjał do wspierania zdrowia stawów.

Decyzja należy do Ciebie. Wybierając suplement, zwracaj uwagę na powyższe wskazówki, aby kupić wysokiej jakości, dobrze przebadany produkt.

Jak działa kolagen na stawy?

W czasopiśmie naukowym Nutrients z 2023 roku możemy przeczytać ciekawy przegląd dotychczasowych badań klinicznych nad wpływem stosowania różnych rodzajów kolagenu na stawy i związane z nimi dolegliwości.

Autorzy wyjaśniają tam m.in. że biodostępność aminokwasów i peptydów z hydrolizowanych kolagenów jest kluczowym aspektem wyjaśniającym działanie kolagenu na stawy. Peptydy o niskiej masie cząsteczkowej wykazują wyższą przyswajalność w jelitach, a następnie docierają do tkanek stawów, takich jak chrząstka, gdzie się gromadzą.

Badania in vitro wykazały, że peptydy kolagenowe w chrząstce wywierają różne efekty biologiczne, które mogą zależeć od profilu peptydowego i aminokwasowego hydrolizowanego kolagenu.

Różne badania wykazały, że peptydy kolagenowe:

  • stymulują wytwarzanie cząsteczek macierzy pozakomórkowej (takich jak kolagen typu II),
  • indukują rozrastanie i różnicowanie chondrocytów (komórek tkanki chrzęstnej),
  • zwiększają aktywność osteoblastów (komórek tworzących kości),
  • zmniejszają aktywność osteoklastów (komórek tkanki kostnej, które powodują jej niszczenie i rozkładanie).

Wnioski: Wszystkie te efekty sugerują, że hydrolizowany kolagen może promować naprawę chrząstki, działając ochronnie na chrząstkę stawową w chorobie zwyrodnieniowej stawów. Nie można jednak traktować kolagenu jak lek, a jedynie dodatkowe wsparcie w leczeniu.

Kolagen na stawy w zastrzykach

Stosowanie kolagenu w postaci zastrzyków stało się cennym narzędziem leczniczym dla wielu lekarzy – ortopedów, reumatologów czy neurologów. Terapia kolagenowa może przynieść ulgę w niektórych dolegliwościach związanych ze stawami. Zastrzyki z kolagenem są zlecane przez lekarza i są dostępne wyłącznie na receptę.

Zadbaj o zdrowie stawów

Pamiętaj, że stosowanie suplementów diety to ułamek tego, co musisz robić, aby jak najdłużej cieszyć się zdrowymi stawami. Na co jeszcze musisz zwrócić uwagę?

  • Odżywcza dieta: tzw. dieta na stawy obfituje w cenne kwasy omega-3 i -6, pełnowartościowe białko i wapń oraz źródła witaminy C, która wspiera naturalną produkcję kolagenu w organizmie.
  • Aktywność fizyczna: regularny ruch i docisk powierzchni stawowych są bodźcami wpływającymi na cały proces syntezy mazi stawowej. Absolutne minimum dla zdrowia to codzienny, 30-minutowy spacer.
  • Regeneracja po wysiłku: Twoje stawy potrzebują odpoczynku, by być gotowym na kolejne ćwiczenia. Regeneracja jest niezwykle ważna, aby nie obciążać nadmiernie stawów.
  • Utrzymanie prawidłowej masy ciała: zbyt duże obciążenie przy nadwadze lub otyłości powoduje nadmierne zużycie mazi stawowej, prowadząc do ścierania się powierzchni stawowych.
  • Suplementacja dobrana do potrzeb: jeśli nie jesteś w stanie dostarczyć z pożywieniem niektórych składników, rozważ suplementację. Popularne produkty na stawy zawierają takie składniki jak np. kolagen rybi, glukozamina, chondroityna, kurkuma, imbir, kwas hialuronowy.
  • Konsultacje ze specjalistą, gdy czujesz dyskomfort: nie zwlekaj z wizytą u lekarza lub fizjoterapeuty, gdy zaczniesz odczuwać bóle lub ograniczenia w stawach. Im wcześniej zdiagnozujesz problem i zaczniesz leczenie, tym szybciej wrócisz do zdrowia.

Podsumowanie

  • Kolagen typu II to główny budulec tkanki chrzęstnej, który odpowiada za jej elastyczność, wytrzymałość i odporność na uszkodzenia, dlatego mówi się, że to najmocniejszy typ kolagenu.
  • Kolagen typu I i kolagen typu III, obficie występujące w organizmie człowieka, również mają wpływ na funkcjonowanie układu ruchu.
  • Niektóre badania kliniczne sugerują, że stosowanie hydrolizowanego kolagenu może wesprzeć zdrowie stawów.
  • Hydrolizowany kolagen rybi może być pomocnym składnikiem wspierającym układ ruchu.
  • Suplementacja to jeden z elementów dbania o stawy – najważniejsza jest profilaktyka, aktywność fizyczna i odżywcza dieta.

Zobacz też:

FAQ

Czy kolagen pomoże na bolące kolana?

Kolagen może wspierać elastyczność i nawodnienie chrząstki stawowej, co wpływa na płynne ruchu kolan. Jednak samo stosowanie kolagenu na kolana nie spowoduje redukcji bólu. Konieczna jest wizyta u lekarza lub fizjoterapeuty w celu diagnozy i leczenia.

Co lepsze na kolana glukozamina czy kolagen?

Kolagen jest lepiej przebadany i poznany przez naukowców niż glukozamina, ale oba te składniki mogą być pomocnym uzupełnieniem terapii bólu kolan Więcej dowiesz się w artykule: Kolagen vs glukozamina.

Jaki kolagen na zwyrodnienie stawu kolanowego?

Na zwyrodnienie stawu kolanowego lekarz może przepisać zastrzyki z kolagenem. Terapia może być uzupełniona suplementacją kolagenu typu II, ponieważ ten typ kolagenu jest obficie występujący w chrząstce stawowej. Zwyrodnienie stawu kolanowego to poważna choroba, należy ją leczyć pod kontrolą lekarza.

Bibliografia

  1. Alcaide-Ruggiero, L., Molina-Hernández, V., Granados, M. M., & Domínguez, J. M. (2021). Main and Minor Types of Collagens in the Articular Cartilage: The Role of Collagens in Repair Tissue Evaluation in Chondral Defects. International Journal of Molecular Sciences, 22(24), Article 24. https://doi.org/10.3390/ijms222413329
  2. De Luca C, Mikhal’chik EV, Suprun MV, Papacharalambous M, Truhanov AI, Korkina LG. Skin Antiageing and Systemic Redox Effects of Supplementation with Marine Collagen Peptides and Plant-Derived Antioxidants: A Single-Blind Case-Control Clinical Study. Oxid Med Cell Longev. 2016;2016:4389410. doi: 10.1155/2016/4389410. Epub 2016 Jan 19. PMID: 26904164; PMCID: PMC4745978.
  3. Chen H, Tan XN, Hu S, Liu RQ, Peng LH, Li YM, Wu P. Molecular Mechanisms of Chondrocyte Proliferation and Differentiation. Front Cell Dev Biol. 2021 May 28;9:664168. doi: 10.3389/fcell.2021.664168. PMID: 34124045; PMCID: PMC8194090.
  4. García-Coronado JM, Martínez-Olvera L, Elizondo-Omaña RE, Acosta-Olivo CA, Vilchez-Cavazos F, Simental-Mendía LE, Simental-Mendía M. Effect of collagen supplementation on osteoarthritis symptoms: a meta-analysis of randomized placebo-controlled trials. Int Orthop. 2019 Mar;43(3):531-538.
  5. Jafari, H., Lista, A., Siekapen, M. M., Ghaffari-Bohlouli, P., Nie, L., Alimoradi, H., & Shavandi, A. (2020). Fish Collagen: Extraction, Characterization, and Applications for Biomaterials Engineering. Polymers, 12(10), Article 10. https://doi.org/10.3390/polym12102230
  6. Karp G., Cell and Molecular Biology: Concepts and Experiments. Edition, 6, illustrated. Publisher, John Wiley & Sons, 2009, s. 232-234
  7. León-López A, Morales-Peñaloza A, Martínez-Juárez VM, Vargas-Torres A, Zeugolis DI, Aguirre-Álvarez G. Hydrolyzed Collagen-Sources and Applications. Molecules. 2019 Nov 7;24(22):4031. doi: 10.3390/molecules24224031. PMID: 31703345; PMCID: PMC6891674.
  8. Lu, Z., Doulabi, B. Z., Huang, C., Bank, R. A., & Helder, M. N. (2010). Collagen Type II Enhances Chondrogenesis in Adipose Tissue–Derived Stem Cells by Affecting Cell Shape. Tissue Engineering Part A, 16(1), 81–90. https://doi.org/10.1089/ten.tea.2009.0222
  9. Luo C, Su W, Song Y, Srivastava S. Efficacy and safety of native type II collagen in modulating knee osteoarthritis symptoms: a randomised, double-blind, placebo-controlled trial. J Exp Orthop. 2022 Dec 23;9(1):123. doi: 10.1186/s40634-022-00559-8. PMID: 36562843; PMCID: PMC9780623.
  10. Martínez-Puig D, Costa-Larrión E, Rubio-Rodríguez N, Gálvez-Martín P. Collagen Supplementation for Joint Health: The Link between Composition and Scientific Knowledge. Nutrients. 2023 Mar 8;15(6):1332. doi: 10.3390/nu15061332. PMID: 36986062; PMCID: PMC10058045.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!