Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
uOdpornij-sie-baner-1280x200 uOdpornij-sie-baner-mobile-400x200

Blog Aura Herbals

Medycyna naturalna Zdrowie i suplementacja

Ashwagandha a sport – jaki ma wpływ na naszą kondycję?

autor: Aura Herbals

Ashwagandha to roślina adaptogenna, która znana jest głównie z wyciszającego oddziaływania na organizm. Chętnie sięgają po nią osoby, które zmagają się ze stanem wzmożonego napięcia nerwowego wpływającym negatywnie na pamięć, koncentrację i jakość snu. Jej suplementacja przyczynia się do zniwelowania poziomu kortyzolu, który wydziela się w sytuacjach stresowych. Zauważono również korzystny wpływ ashwagandhy na kondycję. Dlaczego ta roślina adaptogenna jest rekomendowana sportowcom?

Ashwagandha a sport – czy warto ją stosować

Każda osoba uprawiająca sport pragnie poprawić wydolność organizmu i podnieść jego wytrzymałość fizyczną. W celu osiągnięcia optymalnych rezultatów zaleca się wdrożenie zbilansowanej diety oraz przemyślanego planu treningowego. Choć niektórym osobom wydaje się, że codzienne ćwiczenia szybciej pomogą im uzyskać upragniony cel, to w rzeczywistości oddalają je od jego realizacji. Po każdym intensywnym wysiłku fizycznym organizm potrzebuje czasu na regenerację. Zaniedbując tę kwestię, można doprowadzić nie tylko do redukcji i uszkodzenia mięśni, ale też poważnych kontuzji. Wszyscy sportowcy powinni wykonywać ćwiczenia w sposób bezpieczny, który nie obciąża ich organizmu. Rozpoczynając systematyczną aktywność fizyczną, warto skorzystać z usług trenera personalnego, który ułoży odpowiedni plan i będzie nadzorował jego realizację. Choć dla sportowca klucz do sukcesu stanowią zbilansowana dieta, regularne ćwiczenia i odpoczynek, to może on wspomóc wydolność organizmu poprzez odpowiednią suplementację.

Dużą popularnością wśród osób aktywnych fizycznie cieszy się ashwagandha. To roślina adaptogenna, z której właściwości od wieków korzysta medycyna ajurwedyjska. Suplementując ją, można zwiększyć odporność organizmu na oddziaływanie stresorów i zapewnić mu wewnętrzną równowagę. Sportowcy dążąc do realizacji celu, często zmagają się z ogromną presją psychiczną. Systematyczne treningi, podczas których muszą pokonywać ograniczenia swojego ciała, z kolei generują stres fizyczny. Ashwagandha wspomaga obniżenie stężenia kortyzolu, który jest wytwarzany w stanach wzmożonego napięcia nerwowego. Wyżej wspomniany hormon stresu wykazuje aktywność kataboliczną. Oznacza to, iż stymuluje procesy rozkładu złożonych związków chemicznych na proste, z białek uwalniane są aminokwasy, które zostają włączone do przemian metabolicznych w celu uzyskania energii. Ashwagandha przyczyniając się do redukcji kortyzolu, wspomaga jednocześnie reakcje anaboliczne, w tym związane z rozbudową mięśni i formowaniem łańcuchów polipeptydowych aktyny oraz miozyny.

Czy ashwagandha może poprawić wyniki sportowe?

Choć witania ospała jest zazwyczaj przedstawiana w kontekście niwelowania stresu i poprawy funkcji poznawczych, to potwierdzono także korzystny wpływ ashwagandhy na kondycję. Bakhtiar Choudhary z Indii to naukowiec, który ze swoimi współpracownikami postanowił przyjrzeć się, jak ta popularna roślina adaptogenna wpływa na wydolność osób aktywnych fizycznie. W tym celu zaprosił do badania 50 sportowców, których podzielił na dwie grupy. Jedna przyjmowała ashwagandhę, druga jej nie otrzymywała. Następnie Bakhtiar Choudhary co 4 tygodnie zapraszał wszystkich uczestników eksperymentu do udziału w biegu wahadłowym. Zauważył on, że osoby suplementujące witanię ospałą uzyskały znacznie lepsze wyniki wydolnościowe, które były związane z wykorzystaniem tlenu przez ich mięśnie. Ponadto deklarowały one dobre samopoczucie, choć miały za sobą intensywny wysiłek fizyczny.

Ashwagandha i jej wpływ na kondycję

Ashwagandha a sport to niezwykle interesujące zagadnienie, na które warto spojrzeć w szerszym kontekście. Wankhede wraz ze współpracownikami zaprosił do badania 50 sportowców, przy czym jednej grupie podawał witanię ospałą, a drugiej placebo. W trakcie 8-tygodniowego eksperymentu naukowcy zauważyli wyraźną poprawę kluczowych parametrów wśród osób zażywających ashwagandhę. Bicepsy oraz mięśnie klatki piersiowej uległy rozbudowie, co przełożyło się również na wydolność fizyczną i wytrzymałość organizmu. Jednocześnie stwierdzono, że ashwagandha wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej, której nadmiar odkłada się wskutek nadmiernej podaży kalorii. U osób, którym podawano witanię ospałą, wykazano wyższy poziom testosteronu. Wspomniany hormon stymuluje procesy anaboliczne związane z rozbudową masy mięśniowej, które pozwalają uzyskać wymarzoną sylwetkę. Ponadto odnotowano, iż ashwagandha wspomaga regenerację organizmu i przyspiesza jego powrót do pełnej sprawności. Sportowcy ją przyjmujący mieli niższe stężenie kinazy kreatynowej, czyli enzymu, którego podwyższony poziom obserwuje się przy uszkodzeniach mięśni.

Warto zaznaczyć, iż także inni naukowcy, w tym Raut ze współpracownikami, zauważyli, że ashwagandha wspomaga rozbudowę masy mięśniowej przy jednoczesnej redukcji tkanki tłuszczowej. W rezultacie witania ospała wspiera nie tylko uzyskanie wymarzonej sylwetki, ale też walkę z nadwagą.

Naturalne sposoby na wsparcie wydolności organizmu

Osoby aktywne fizyczne, które pragną poprawić swoje wyniki sportowe, powinny systematycznie ćwiczyć pod okiem trenera personalnego, pamiętając o przerwie niezbędnej dla regeneracji mięśni. Nie bez znaczenia pozostaje zbilansowana dieta, zapotrzebowanie na niektóre substancje odżywcze wzrasta podczas intensywnego wysiłku. Sportowcy w razie konieczności powinni wdrożyć odpowiednią suplementację witamin, minerałów i aminokwasów.  Dużą popularnością wśród nich cieszą się produkty BCAA, czyli zawierające aminokwasy rozgałęzione takie jak walina, leucyna i izoleucyna. Zapobiegają one wystąpieniu procesów katabolicznych, podczas których energia jest pozyskiwana z rozkładu białek, w tym również mięśniowych.  Ponadto podnoszą one wytrzymałość mechaniczną mięśni. Nieocenionym wsparciem dla osób aktywnych fizycznie może okazać się ashwagandha. Jej suplementacja wspomaga uzyskanie większej wydolności organizmu, rozbudowę masy mięśniowej oraz skrócenie czasu regeneracji. Jednocześnie wpływa korzystnie na samopoczucie, gdyż wspiera redukcję kortyzolu towarzyszącego sytuacjom stresowym. Ashwagandha w kapsułkach wspomaga stan wewnętrznej równowagi i sportowy tryb życia.

Bibliografia:

  1. Choudhary B. i Langade D.G.; Efficacy of Ashwagandha (Withania somnifera [L.] Dunal) in improving cardiorespiratory endurance in healthy athletic adults; AYU, 36 (1), 2015
  2. Raut A.A. i in.; Exploratory study to evaluate tolerability, safety and activity of Ashwagandha (Withania somnifera) in healthy volunteers; J Ayurveda Integr. Med.; 3(3), 2012
  3. Wankhede S. i in.; Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial; Journal of the International Society of Sports Nutrition, 2015

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!