Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
1280x200_baner-IZ_AH_cta-od 400x200_baner-IZ_AH_cta-od

Blog Aura Herbals

Medycyna naturalna Zdrowie i suplementacja

Ashwagandha a sen – czy pomaga?

autor: Aura Herbals

Jakość snu przekłada się na samopoczucie człowieka oraz jego stan zdrowia. Potwierdzono, że nocny wypoczynek odgrywa kluczową rolę w regeneracji organizmu, dlatego nie należy rezygnować z niego na rzecz innych aktywności.

Osoby, u których nocny wypoczynek przebiega nieprawidłowo, skarżą się m.in. na spadek odporności i pogorszenie funkcji poznawczych. Na jego jakość wpływa wiele czynników, w tym prowadzony styl życia. Czy ashwagandha na sen stanowi dobre rozwiązanie?

Zobacz też:

Czym jest ashwagandha?

Ashwagandha, która zyskała popularność w ostatnich latach, od wieków wspiera organizm człowieka. Korzysta z niej m.in. medycyna ajurwedyjska. Witania ospała posiada wiele cennych właściwości, dlatego zainteresowała radzieckich botaników. Poszukując substancji, które zwiększałyby wytrzymałość ludzkiego organizmu, przebadali oni kilka tysięcy roślin zielarskich. Odkryli w ten sposób kilkanaście gatunków, które pomagają lepiej funkcjonować w sytuacjach stresowych. Adaptogeny, bo o nich mowa, obowiązują ścisłe kryteria klasyfikacyjne.

Rośliny zielarskie przed przypisaniem do ww. grupy bada się pod różnym kątem. Przede wszystkim oczekuje się od nich tego, że pomogą człowiekowi lepiej funkcjonować w sytuacjach stresowych. Adaptogeny nie działają na konkretny narząd, lecz na cały organizm, przywracając mu stan wewnętrznej równowagi, który wcześniej uległ zaburzeniu. Uchodzą za bezpieczne, ponieważ są wolne od właściwości toksycznych i odurzających.

Człowiek w konfrontacji z codziennymi trudnościami odczuwa stres. W stanach napięcia nerwowego dochodzi do zwiększonego wydzielania hormonów takich jak kortyzol, adrenalina i noradrenalina. Są to neuroprzekaźniki, które przygotowują organizm do reakcji na bodziec stresowy (tzw. reakcja fight or flight – walcz lub uciekaj). Gdy działanie stresora jest krótkotrwałe, organizm szybko dochodzi do siebie, a poziom neuroprzekaźników powraca do normalnego poziomu. Gdy jednak mamy do czynienia z chronicznym stresem, hormony stresu utrzymują się w organizmie przez dłuższy czas na wysokim poziomie, co prowadzi do negatywnych konsekwencji. Podwyższone stężenie kortyzolu wpływa negatywnie na organizm, ponieważ wprawia go w stan podwyższonej gotowości i nieprzyjemnego pobudzenia. W rezultacie utrudnia zasypianie.

Ashwagandha, ze względu na swoje właściwości adaptogenne, normalizuje stężenie kortyzolu, przez co pomaga lepiej radzić sobie w sytuacjach napięcia nerwowego i w dłuższej perspektywie pomaga przywrócić równowagę w organizmie i zwiększyć jego odporność na niekorzystne czynniki zewnętrzne.

Przyczyny problemów z zasypianiem – jakie mogą być?

Istnieją różne przyczyny problemów z zasypianiem. Niektóre osoby nie potrafią zmrużyć oczu, ponieważ zmagają się z dystresem (stres „negatywny”). Ich organizm czuwa i przygotowuje się na potencjalne niebezpieczeństwo. W ich przypadku nadmierne wydzielanie kortyzolu zaburza sen.

Wykazano, że osoby, które wieczorem korzystają z urządzeń emitujących światło niebieskie, mają niższe stężenie melatoniny. Niedobór tego hormonu wytwarzanego przez szyszynkę rodzi trudności z zasypianiem. Zaleca się, aby przed planowanym wypoczynkiem nie używać tabletu, smartfona, laptopa czy telewizora.

Niekorzystny wpływ na sen wywiera też spożywanie napojów pobudzających w godzinach wieczornych. Należy unikać coli, kakao, kawy, herbaty, energetyków i yerba mate. Wspomniane produkty zawierają alkaloidy, które wyostrzają zmysły i utrudniają zasypianie.

Pogorszenie jakości snu obserwuje się u osób starszych, u których szyszynka wytwarza mniej melatoniny. Wspomniany hormon nie tylko pomaga wyciszyć się, ale też wykazuje aktywność antyoksydacyjną. Zwalcza wolne rodniki, które powstają wskutek stresu emocjonalnego i życia w zanieczyszczonym środowisku. Ponadto melatonina wspiera prawidłowe funkcje układu immunologicznego. Jej niedobór ma negatywny wpływ na zdrowie. Zwiększa ryzyko rozwoju chorób nowotworowych, otępiennych i skutkuje spadkiem odporności.

Zaburzenia snu wywołuje też spożywanie ciężkostrawnych posiłków w późnych godzinach wieczornych oraz niedostateczna ilość ruchu.

Jak ashwagandha wpływa na lepszy sen? Działanie ashwagandhy

Ashwagandha na sen to naturalne rozwiązanie, które zyskuje coraz więcej zwolenników. Witania ospała to adaptogen, dlatego nie jest toksyczna dla człowieka i można ją przyjmować bez obaw (warto jednak, aby osoby przyjmujące leki i kobiety w ciąży skonsultowały się z lekarzem). Wspomniana roślina optymalizuje stężenie kortyzolu. Obniża jego poziom, gdy ten jest zbyt wysoki i pomaga obniżyć nieprzyjemne pobudzenie. W rezultacie ashwagandha wycisza układ nerwowy i wspomaga zasypianie. Przypuszcza się, że witania ospała wspiera równowagę gospodarki hormonalnej i reguluje stężenie neuroprzekaźników odpowiedzialnych za nastrój, co wpływa na ogólne samopoczucie.

Ashwagandha to skuteczny sposób na lepszy sen

Kiedy do diety zostaje włączona ashwagandha, lepszy sen staje się łatwiej osiągalny. Wiele osób z powodzeniem stosuje ją, gdy nie może zmrużyć oczu lub często się wybudza. Dlaczego ashwagandha pomaga wyciszyć się i osiągnąć lepszą jakość snu? Za zaburzenia snu w głównej mierze odpowiada stres. Zakłóca on równowagę hormonalną oraz równowagę związaną z wydzielaniem neuroprzekaźników. Kortyzol, który długotrwale oddziałuje na organizm, prowadzi do jego rozregulowania. Na skutek jego nadmiaru organizm jest cały czas w fazie alarmu, co w dłuższej perspektywie jest obciążające. Witania ospała pomaga obniżyć poziom kortyzolu, dzięki czemu redukuje nieprzyjemne napięcie w organizmie. Dobrym rozwiązaniem jest suplementacja ashwagandhy, która posiada właściwości adaptogenne. Można stosować ashwagandhę w formie kapsułek lub proszku. Ze sproszkowanej ashwagandhy można przygotować też napar o nazwie “Księżycowe Mleko”, który łączy w sobie właściwości ashwagandhy, kurkumy, czarnego pieprzu i cynamonu.

SKŁADNIKI

  • Szklanka mleka (krowiego lub roślinnego)
  • Łyżeczka miodu dla osłody
  • Pół łyżeczki sproszkowanego korzenia ashwagandhy
  • Pół łyżeczki mielonej kurkumy
  • Pół łyżeczki cynamonu
  • Szczypta pieprzu

PRZYGOTOWANIE

Podgrzej mleko i dodaj cynamon, ashwagandhę, kurkumę i pieprz. Wymieszaj dokładnie. Miód warto dodać na koniec, gdy napar trochę ostygnie. Dzięki temu zachowa się więcej cennych składników zawartych w miodzie.

Na ile przed snem brać ashwagandhę, aby pomogła zasnąć?

Mogłoby się wydawać, że najlepiej sięgać po nią wieczorem. Zaleca się jednak, aby przynajmniej na początku suplementacji, spożywać ją rano lub po południu. Ashwagandha optymalizuje stężenie kortyzolu, dlatego w ciągu dnia pomaga w skupieniu wykonywać obowiązki, a wieczorem wyciszyć się i zasnąć.

Ashwagandha a dziwne sny – czy to ona je powoduje?

Część osób zastanawia się, czy stosowanie ashwagandhy może spowodować wystąpienie dziwnych snów. Specjaliści zapewniają, że nie ma powodów do zmartwień, ponieważ ashwagandha jako adaptogen nie wykazuje działania odurzającego ani halucynogennego. Pojawiajace się koszmary senne mogą być spowodowane innymi czynnikami. Koszmarom sprzyja stres, oglądanie drastycznych scen w filmach czy nawet problemy w relacjach z najbliższymi lub trudne sytuacje w pracy. Koszmary czasem pojawiają się u osób, które kładą się spać z pełnym żołądkiem lub wówczas, gdy pęcherz moczowy ulega przepełnieniu. Mogą również stanowić efekt infekcji oraz gorączki, która jej towarzyszy. Ashwagandha normalizuje poziom kortyzolu, dlatego wręcz powinna zmniejszać ryzyko dziwnych snów na tle stresowym.

Inne naturalne sposoby na poprawę jakości snu

Osoby, które cierpią na zaburzenia snu, mają do dyspozycji zioła o działaniu wyciszającym, takich jak ashwagandha. Ashwagandha, która należy do adaptogenów, stanowi jeden z przykładów. W stanach napięcia nerwowego można stosować również melisę, szyszki chmielu, lawendę, walerianę i owoc głogu. Wspierają one zdrowy sen. Dużą popularnością cieszą się napary z ww. ziół, coraz częściej przyjmuje się je również w formie suplementów diety, które zawierają kilka roślin o działaniu wyciszającym. Więcej wskazówek, jak radzić sobie z problemami ze snem znajdziesz w naszym artykule pt. Bezsenność. Poznaj sprawdzone sposoby na problemy ze snem.

Jak widzisz, ashwagandha może pomóc Ci zadbać o lepszą jakość snu. Chcesz dowiedzieć się więcej o jej cennych właściwościach? Przeczytaj artykuł pt. Ashwagandha – 10 korzyści z jej stosowania.

Bibliografia

  1. Chandrasekhar K., Kapoor J., Anishetty S., A Prospective, Randomized Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Safety and Efficacy of a High-Concentration Full-Spectrum Extract of Ashwagandha Root in Reducing Stress and Anxiety in Adults, Indian J Psychol Med 2012 Jul;34, (3):255-62.
  2. Alam N, Hossain M, Mottalib Md A, Sulaiman SA, Gan SH, Khalil Md I. Methanolic extracts of Withania somnifera leaves, fruits and roots possess antioxidant properties and antibacterial activities. BMC Complement Altern Med. 2012
  3. Kuboyama T., Tohda Ch., Komatsu K., Neuritic Regeneration and Synaptic Reconstruction Induced by Withanolide A, Br J Pharmacol 2005 Apr;144(7):961-71.
  4. Kumar A., Kalonia H., Protective Effect of Withania Somnifera Dunal on the Behavioral and Biochemical Alterations in Sleep-Disturbed Mice (Grid Over Water Suspended Method), Indian J Exp Biol 2007 Jun;45(6):524-8.
  5. Schrott E., Ajurweda na co dzień. Naturalne metody osiągnięcia doskonałego zdrowia. Warszawa 2000.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!