Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
1280x200_baner-IZ_AH_cta-od 400x200_baner-IZ_AH_cta-od

Blog Aura Herbals

Medycyna naturalna Zdrowa dieta

Ashwagandha – 10 korzyści z jej stosowania

autor: Karina Wiśniowska

Ashwagandha to roślina doskonale znana w medycynie ajurwedyjskiej już od tysięcy lat. Współcześnie również cieszy się popularnością i jest stosowana na stres, problemy ze snem czy jako naturalny booster energii.

Jej liczne prozdrowotne właściwości sprawiają, że praktycznie każdy może odnieść korzyści z jej stosowania. Poznaj 10 powodów, dla których warto stosować ashwagandhę.

Zobacz też:

Ashwagandha – co to za roślina?

Ashwagandha to adaptogenna roślina znana również jako witania ospała (Withania somnifera), żeń-szeń indyjski, śpioszyn lekarski i wiśnia zimowa. To krzew o charakterystycznym zapachu, który niektórym przypomina…zapach konia. Ze względu na swoje właściwości wzmacniające i specyficzną woń, roślina zyskała nazwę “ashwagandha” (ashwa oznacza konia, a gandha siłę). W medycynie wschodu mawiało się, że stosując ashwagandhę można zyskać końskie zdrowie i siłę.

Pierwsze zapiski o właściwościach ashwagandhy pochodzą już z starożytnych Indii, gdzie uznawana była za roślinę o właściwościach leczniczych i regenerujących. Jej regularne spożycie miało działać niczym eliksir młodości i zapewnić doskonałe samopoczucie na długie lata. W celach leczniczych wykorzystywano liście i korzeń witanii ospałej, gdyż to właśnie w tych częściach znajduje się najwięcej dobroczynnych substancji.

Współcześnie można stosować ashwagandhę klasycznie, pijąc napar lub w formie tabletek, kapsułek, kropli zawierających ekstrakt z korzenia ashwagandhy.

Ajurweda –  czym jest?

Ajurweda określana jest jako “wiedza o życiu”, “sztuka życia” i “sztuka zdrowia”. To nurt medyczno-filozoficzny, którego korzenie sięgają aż 5 tysięcy lat wstecz.  Jej głównym założeniem było osiągnięcie jedności ducha, ciała i umysłu poprzez zharmonizowanie swojego organizmu z naturą. Medycyna ajurwedyjska wykorzystuje naturalne metody leczenia i ziołolecznictwo. Królują w niej rośliny takie jak ashwagandha, kurkuma, tulsi, triphala, brahmi (bakopa), imbir, gotu kola (wąkrota azjatycka).

Poznaj 10 korzyści ze spożywania ashwagandhy

Liczne badania kliniczne wskazują na dobroczynne działanie żeń-szenia indyjskiego. Stosowanie ashwagandhy wiąże się z wieloma zaletami dla zdrowia. Oto 10 najważniejszych korzyści, które osiągniesz dzięki regularnemu stosowaniu witanii ospałej.

Wspiera pracę układu nerwowego

Jednym z kluczowych powodów, dla których wiele osób chętnie sięga po indyjski żeń-szeń jest jego korzystny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, w tym mózgu. Szczególnie zwraca się uwagę na zdolność ashwagandhy do wzmacniania zdolności do uczenia się i koncentracji. Z tego względu ashwagandha jest stosowana jest w okresach wzmożonego wysiłku umysłowego, na przykład w trakcie egzaminów lub w czasie intensywnej pracy umysłowej.

Wzmacnia układ odpornościowy

Kolejną korzyścią ze stosowania ashwagandhy jest wzmocnienie układu odpornościowego. Związane jest to z wysoką zawartością dobroczynnych substancji aktywnych, takich jak witanolidy, glikowitanolidy i witanozydy.

Witanolidy to związki chemiczne, które wykazują działanie antybakteryjne i przeciwnowotworowe. Pomagają w zwalczaniu infekcji organizmu.

Glikowitanolidy działają adaptogennie, czyli pomagają organizmowi dostosować się do niekorzystnych warunków zewnętrznych. Pomagają łagodzić negatywne działanie licznych zewnętrznych stresorów.

Witanozydy to substancje, które wzmacniają odporność na stres. Zwiększają przy tym psychiczną wydolność organizmu.

Pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi

Badania potwierdzają, że ashwagandha pomaga obniżyć poziom lipoprotein niskiej gęstości, czyli cholesterolu LDL (potocznie określanego mianem “złego cholesterolu”). Jednocześnie podnosi przy tym poziom HDL, czyli lipoprotein o wysokiej gęstości, których obecność uznawana jest za ważną dla zdrowia.

Poprawia jakość snu

Naukowcy odkryli, że witania ospała może być pomocna dla osób, które mają problem ze snem. Substancje aktywne w niej zawarte pomagają złagodzić niepokój i redukują ilość kortyzolu wydzielanego w organizmie.

W Ajurwedzie na trudności ze snem zaleca się picie przed pójściem spać szklanki ciepłego mleka z przyprawami i ze sproszkowanym korzeniem ashwagandhy. Szczególną popularnością cieszy się przepis na Księżycowe Mleko.

Księżycowe Mleko – przepis

SKŁADNIKI

  • Szklanka mleka (może być krowie lub roślinne – migdałowe/migdałowe/ryżowe/sojowe)
  • Łyżeczka miodu dla osłody
  • Pół łyżeczki sproszkowanego korzenia ashwagandhy
  • Pół łyżeczki mielonej kurkumy
  • Pół łyżeczki cynamonu
  • Szczypta pieprzu

PRZYGOTOWANIE

Podgrzej mleko i dodaj cynamon, ashwagandhę, kurkumę i pieprz. Wymieszaj dokładnie. Miód warto dodać na koniec, gdy Księżycowe mleko trochę ostygnie. Dzięki temu zachowa się więcej cennych składników zawartych w miodzie.

Powyższy przepis można modyfikować wedle upodobań smakowych. Można przygotować go na różne sposoby, dodając inne dodatki, na przykład kakao, ghee, goździki czy imbir.

A może spróbujesz przepis na: Ashwagandha Smoothie?

Pomaga zwiększyć wydolność fizyczną.

Żeń-szeń indyjski zdobył ogromną popularność wśród osób aktywnych fizycznie. W badaniach wykazano, że regularne spożycie ashwagandhy pomaga zwiększyć masę i siłę mięśni. Z kolei w badaniach przeprowadzonych z udziałem kolarzy wykazano, że stosowanie witanii ospałej pomaga zwiększyć wydolność organizmu. Kolarze, którzy dwa razy dziennie przez 8 tygodni przyjmowali ekstrakt z korzenia ashwagandhy, istotnie zwiększyli swój pułap tlenowy. Pułap tlenowy jest to zdolność organizmu do pochłaniania tlenu. Zalicza się go do jednego z najważniejszych wskaźników wydolności fizycznej.

Nic dziwnego, że sportowcy i osoby intensywnie trenujące tak chętnie sięgają po ekstrakt z korzenia ashwagandhy. Jest to naturalny sposób na wzmocnienie organizmu, zwiększenie wydolności fizycznej i odporności na stres.

Zmniejsza lęk i napięcie psychiczne

W badaniach potwierdzono zdolność ashwagandhy do redukowania napięcia i niepokoju związanego z nadmierną ilością stresu. Odkryto, że zawarte w ashwagandzie witanozydy wykazują działanie przeciwdepresyjne i pomagają zmniejszyć odczuwany lęk.

Regularne stosowanie ekstraktu z ashwagandhy pomaga szczególnie osobom zmagającym się z chronicznym stresem.

Wspiera płodność mężczyzn

Zaobserwowano, że u mężczyzn regularnie spożywających indyjski żeń-szeń plemniki wykazują się znacznie większą aktywnością i są bardziej ruchliwe, co przekłada się na zwiększenie ich zdolności do zapłodnienia komórki jajowej.

Działa przeciwutleniająco

Substancje aktywne zawarte w ashwagandzie wykazują działanie antyoksydacyjne, dzięki czemu mogą zwalczać szkodliwe wolne rodniki i zmniejszać negatywne konsekwencje ich działania. Jest to istotne, ponieważ nadmiar wolnych rodników jest szkodliwy dla zdrowia. Wolne rodniki to związki chemiczne, które uszkadzają komórki organizmu, materiał genetyczny w nich zawarty i przyspieszają proces starzenia się całego układu. Prowadzą do powstawania chorób, a nawet mogą przyczynić się do pojawienia się komórek nowotworowych.

Antyoksydanty są skuteczną bronią przeciwko wolnym rodnikom. Ważne, aby w organizmie każdego dnia była zachowana równowaga pomiędzy ilością antyoksydantów, a wolnych rodników.

Zmniejsza poziom cukru we krwi

Kolejnym powodem, dla którego warto spożywać witanię ospałą jest jej zdolność do obniżania ilości cukru we krwi. Co więcej, stosowanie ekstraktu z ashwagandhy pozwala zmniejszyć poziom cukru we krwi nie tylko u osób zdrowych, ale również i u osób z hiperglikemią.

W badaniu u osób chorujących na cukrzycę typu II wykazano, że spożywanie ashwagandhy przez okres miesiąca korzystnie wpłynęło na poziom cukru we krwi. Przeprowadzano poranne pomiary glukozy na czczo, w których zaobserwowano obniżenie ilości cukru we krwi u osób badanych.

Pomaga chronić wątrobę

Jedną z interesujących właściwości ashwagandhy jest jej działanie hepatoprotekcyjne, zdolność do chronienia komórek wątroby przed działaniem szkodliwych i trujących substancji. Witanozydy zawarte w ashwagandzie mają działanie odtruwające i chronią wątrobę przed negatywnymi skutkami działania metali ciężkich.

BONUS: ashwagandha na wypadanie włosów?

W 2023 roku opublikowano ciekawe badanie z udziałem 61 osób w wieku 18-45 lat. Badani zostali podzieleni na dwie grupy. Przez 75 dni stosowali krople na skórę głowy – jedna grupa aplikowała placebo, a druga ekstrakt z ashwagadhy. Wyniki wykazały, że grupa stosująca ashwagandhę odnotowała zwiększenie gęstości włosów, poprawę wzrostu i grubości włosów, a także zmniejszenie ich wypadania.

Ashwagandha – jak stosować?

Aby odczuć korzystne efekty działania należy stosować 250-800 mg ekstraktu z ashwagandhy przez 8-12 tygodni. Dawkowanie zależy od zaleceń producenta na opakowaniu. Warto wybierać ekstrakty standaryzowane na 2,5–10% witanolidów.

Kluczem do uzyskania pozytywnych korzyści z stosowania ashwagandhy (i wszystkich innych roślin i ziół) jest regularność. Aby odczuć efekt działania cennych substancji aktywnych zawartych w ziołach, należy spożywać daną roślinę regularnie przez kilka tygodni. Oczywiście pierwsze korzystne zmiany można zaobserwować już wcześniej, na przykład poprawę jakości snu.

Czy trzeba robić przerwę od ashwagandhy?

Tak, trzeba robić 4-tygodniową przerwę od ashwagandhy po 12 tygodniach stosowania, ponieważ nieznany jest wpływ przewlekłego stosowania tego adaptogenu na organizm ludzki. Brakuje badań klinicznych nad bezpieczeństwem długotrwałej kuracji ashwagandhą.

Warto podkreślić, że ashwagandha wykazuje silny wpływ na ludzki organizm – m.in. na stężenie niektórych hormonów, dlatego to kolejny argument, by zrobić sobie przerwę.

Zobacz też: Kiedy zaczyna działać ashwagandha?

Przeciwwskazania do stosowania

Przeciwwskazania do stosowania ashwagandhy to wiek poniżej 18 lat, ciąża, laktacja, przyjmowanie leków nasennych, uspokajających, przeciwlękowych i planowane operacje.

Ostrożność powinny zachować także osoby, które mają zdiagnozowane choroby autoimmunologiczne, choroby tarczycy, toczeń, stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) lub nowotwór.

Ashwagandha uznawana jest za roślinę bezpieczną dla organizmu, a w badaniach klinicznych była ona dobrze tolerowana w dawkach do 800 mg/dziennie. Jednak stosowanie ziół i leczniczych roślin należy skonsultować z lekarzem lub farmaceutą, aby wykluczyć ryzyko groźnych dla zdrowia interakcji.

Podsumowanie

  • Ashwagandha to adaptogen, czyli roślina o silnym oddziaływaniu na organizmy żywe.
  • Stosowanie ekstraktu z ashwagandhy może korzystnie wpływać na samopoczucie, kondycję, sen i niektóre parametry zdrowotne, takie jak np. stężenie cholesterolu czy poziom cukru we krwi.
  • Zazwyczaj stosuje się 250-800 mg ekstraktu z korzenia ashwagandhy standaryzowanego na zawartość witanolidów (min. 2,5%).
  • Przed rozpoczęciem stosowania ashwagandhy warto skonsultować się z lekarzem, szczególnie, jeśli chorujesz przewlekle lub przyjmujesz leki na stałe.

Bibliografia

  1. Chandrasekhar K., Kapoor J., Anishetty S., A Prospective, Randomized Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Safety and Efficacy of a High-Concentration Full-Spectrum Extract of Ashwagandha Root in Reducing Stress and Anxiety in Adults, Indian J Psychol Med 2012 Jul;34, (3):255-62.
  2. Alam N, Hossain M, Mottalib Md A, Sulaiman SA, Gan SH, Khalil Md I. Methanolic extracts of Withania somnifera leaves, fruits and roots possess antioxidant properties and antibacterial activities. BMC Complement Altern Med. 2012
  3. Kuboyama T., Tohda Ch., Komatsu K., Neuritic Regeneration and Synaptic Reconstruction Induced by Withanolide A, Br J Pharmacol 2005 Apr;144(7):961-71.
  4. Kumar A., Kalonia H., Protective Effect of Withania Somnifera Dunal on the Behavioral and Biochemical Alterations in Sleep-Disturbed Mice (Grid Over Water Suspended Method), Indian J Exp Biol 2007 Jun;45(6):524-8.
  5. Wankhede S., Langade D., Joshi K., Sinha R.S., Bhattacharyya S., Examining the Effect of Withania Somnifera Supplementation on Muscle Strength and Recovery: A Randomized Controlled Trial, J Int Soc Sports Nutr 2015 Nov 25;12:43.
  6. Shenoy S., Chaskar U., Sandhu J.S., Paadhi M.M., Effects of Eight-Week Supplementation of Ashwagandha on Cardiorespiratory Endurance in Elite Indian Cyclists,J Ayurveda Integr Med 2012 Oct;3(4):209-14.
  7. Schrott E., Ajurweda na co dzień. Naturalne metody osiągnięcia doskonałego zdrowia. Warszawa 2000.
  8. Yerram C, Jillella A, Reddy V. Effects of Withania somnifera root extract serum application on hair health in healthy adults: A prospective, double-blind, randomized, parallel, placebo-controlled study. J Ayurveda Integr Med. 2023 Nov-Dec;14(6):100817. doi: 10.1016/j.jaim.2023.100817. Epub 2023 Nov 24. PMID: 38006746; PMCID: PMC10709127.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!