Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
1280x200_baner-IZ_AH_cta-od 400x200_baner-IZ_AH_cta-od

Blog Aura Herbals

Medycyna naturalna Zdrowie i suplementacja

Ashwagandha a testosteron. Czy pomaga?

autor: Nina Wawryszuk

Ashwagandha to silny adaptogen, który wpływa na wydzielanie niektórych hormonów – w tym testosteronu. Odpowiednie stężenie testosteronu wpływa m.in. na samopoczucie mężczyzn i ich zdrowie seksualne. Ten hormon, mimo iż „męski” również oddziałuje na zdrowie kobiet.

Z tego artykułu dowiesz się, co sugerują badania kliniczne i jak ashwagandha wpływa na testosteron.

Ashwagandha — jak wpływa na poziom testosteronu?

Ashwagandha działa pobudzająco na wydzielanie testosteronu. Badania kliniczne sugerują, że stosowanie ashwagandhy może podnieść poziom testosteronu nawet o 17%. Odpowiedni poziom testosteronu jest ważny dla zdrowia seksualnego, budowę masy mięśniowej, prawidłową gęstość kości czy samopoczucie.

Suplementacja ashwagandhą może również obniżać poziom kortyzolu (tzw. hormonu stresu), co z kolei sprzyja produkcji testosteronu. Zbyt niski testosteron może prowadzić do otyłości, spadku libido, ginekomastii, obniżonego nastroju czy zaburzeń wzwodu.

Według niektórych badań klinicznych roślina ta działa również uspokajająco, obniża stres, pomaga poprawić jakość snu i wzmacnia odporność. Jest przydatnym suplementem dla sportowców, którzy chcą poprawić wydolność, regenerację czy masę mięśniową.

Czy ashwagandha podnosi testosteron?

Tak, ashwagandha podnosi poziom testosteronu u mężczyzn. Kilka badań klinicznych sugeruje, że stosowanie 600 mg ekstraktu z ashwagandhy może podnieść poziom testosteronu o 17% i DHEAS o 14% – to hormon płciowy zaangażowany w produkcję testosteronu.

Badania kliniczne obejmowały mężczyzn zdrowych, ale i z otyłością lub niepłodnych mężczyzn z nieoptymalnym poziomem testosteronu przed terapią.

Niedobór testosteronu — czy ashwagandha może pomóc?

Tak, ze względu na swoje działanie pobudzające wydzielanie testosteronu i hormonu DHEAS, ashwagandha może pomóc w uzyskaniu optymalnego poziomu tego hormonu. W badaniach klinicznych obserwowano pozytywny wpływ na testosteron po stosowaniu 600 mg ekstraktu dziennie przez 8-12 tygodni.

Ważne: Pamiętaj, że niedobór lub zaburzenia wydzielania testosteronu należy skonsultować z lekarzem specjalistą, najlepiej endokrynologiem. Lekarz pomoże Ci ustalić przyczynę tego stanu i zaproponuje leczenie. Ashwagandha powinna być traktowana wspomagająco, a nie jako główne remedium na niski testosteron.

Czy ashwagandha wpływa na erekcję?

Nie, ashwagandha nie wpływa na erekcję, ponieważ nie oddziałuje na rozszerzenie naczyń krwionośnych i nie działa w taki sposób jak popularne leki stosowane w leczeniu zaburzeń erekcji. Ashwagandha może jednak pozytywnie wpływać na obniżone libido u mężczyzn.

Ashwagandha a testosteron u kobiet

Ashwagandha wpływa na produkcję niektórych hormonów u kobiet, jednak w dotychczasowych badaniach klinicznych nie zaobserwowano, by wpływała na poziom testosteronu. Zdolność ashwagandhy do równoważenia hormonów może być korzystna dla kobiet w kontekście cyklu menstruacyjnego, reprodukcji, menopauzy.

Badania z 2019 roku sugerują, że ashwagandha wpływa na układ hormonalny, który reguluje nastrój, reakcje na stres i reprodukcję. Wpływ ten może pomóc w zaburzeniach równowagi hormonalnej, w tym w stanach lękowych, depresji i problemach ze snem.

Inne zalety stosowania ashwagandhy

Badania kliniczne sugerują, że stosowanie ekstraktu z ashwagandhy:

Ciekawostka: W 2023 roku opublikowano badanie z udziałem 61 osób w wieku 18-45 lat. Badani zostali podzieleni na dwie grupy. Przez 75 dni stosowali krople na skórę głowy. Jedna grupa aplikowała placebo, a druga wysokiej jakości ekstrakt z ashwagadhy. Grupa stosująca ashwagandhę odnotowała zwiększenie gęstości włosów, poprawę wzrostu i grubości włosów, a także zmniejszenie ich wypadania w porównaniu do grupy placebo.

Zobacz też:

Przeciwwskazania

Ashwagandha jest ogólnodostępnym produktem, który jest zazwyczaj dobrze tolerowany — brak tutaj jakichkolwiek istotnych niepożądanych skutków ubocznych. Preparatów z ashwagandhą nie powinny jednak stosować kobiety w ciąży i dzieci. Zaleca się też konsultację z lekarzem osobom, które zażywają na co dzień leki nasenne, przeciwpadaczkowe i przeciwlękowe, gdyż witania ospała może potęgować ich działanie. Ashwagandhy nie powinno się łączyć z alkoholem.

Bibliografia

  1. Afrisham, R., Sadegh-Nejadi, S., SoliemaniFar, O., Kooti, W., Ashtary-Larky, D., Alamiri, F., Aberomand, M., Najjar-Asl, S., & Khaneh-Keshi, A. (2016). Salivary Testosterone Levels Under Psychological Stress and Its Relationship with Rumination and Five Personality Traits in Medical Students. Psychiatry Investigation, 13(6), 637–643. https://doi.org/10.4306/pi.2016.13.6.637
  2. Ambiye V.R., Langade D., Dongre S., Aptikar P., Kulkarni M., Dongre A.; Clinical Evaluation of the Spermatogenic Activity of the Root Extract of Ashwagandha (Withania somnifera) in Oligospermic Males: A Pilot Study, 2013.
  3. Chauhan, S., Srivastava, M. K., & Pathak, A. K. (2022). Effect of standardized root extract of ashwagandha (Withania somnifera) on well-being and sexual performance in adult males: A randomized controlled trial. Health Science Reports, 5(4), e741. https://doi.org/10.1002/hsr2.741
  4. Durg, S., Shivaram, S. B., & Bavage, S. (2018). Withania somnifera (Indian ginseng) in male infertility: An evidence-based systematic review and meta-analysis. Phytomedicine: International Journal of Phytotherapy and Phytopharmacology, 50, 247–256. https://doi.org/10.1016/j.phymed.2017.11.011
  5. Clemesha, C. G., Thaker, H., & Samplaski, M. K. (2020). „Testosterone Boosting” Supplements Composition and Claims Are not Supported by the Academic Literature. The World Journal of Men’s Health, 38(1), 115–122. https://doi.org/10.5534/wjmh.190043
  6. Kuchakulla, M., Narasimman, M., Soni, Y., Leong, J. Y., Patel, P., & Ramasamy, R. (2021). A systematic review and evidence-based analysis of ingredients in popular male testosterone and erectile dysfunction supplements. International Journal of Impotence Research, 33(3), 311–317. https://doi.org/10.1038/s41443-020-0285-x
  7. Lopresti A.L., Drummond P.D., Smith S.J.; A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled, Crossover Study Examining the Hormonal and Vitality Effects of Ashwagandha (Withania somnifera) in Aging, Overweight Males, 2019.
  8. Lopresti, A. L., Drummond, P. D., & Smith, S. J. (2019). A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled, Crossover Study Examining the Hormonal and Vitality Effects of Ashwagandha (Withania somnifera) in Aging, Overweight Males. American Journal of Men’s Health, 13(2), 1557988319835985. https://doi.org/10.1177/1557988319835985
  9. Mikulska P, Malinowska M, Ignacyk M, Szustowski P, Nowak J, Pesta K, Szeląg M, Szklanny D, Judasz E, Kaczmarek G, Ejiohuo OP, Paczkowska-Walendowska M, Gościniak A, Cielecka-Piontek J. Ashwagandha (Withania somnifera)-Current Research on the Health-Promoting Activities: A Narrative Review. Pharmaceutics. 2023 Mar 24;15(4):1057. doi: 10.3390/pharmaceutics15041057. PMID: 37111543; PMCID: PMC10147008.
  10. Nasimi Doost Azgomi, R., Zomorrodi, A., Nazemyieh, H., Fazljou, S. M. B., Sadeghi Bazargani, H., Nejatbakhsh, F., Moini Jazani, A., & Ahmadi AsrBadr, Y. (2018). Effects of Withania somnifera on Reproductive System: A Systematic Review of the Available Evidence. BioMed Research International, 2018, 4076430. https://doi.org/10.1155/2018/4076430

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!