Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
1280x200_baner-IZ_AH_cta-od 400x200_baner-IZ_AH_cta-od

Blog Aura Herbals

Zdrowie i suplementacja

Kolagen czy glukozamina – co wybrać na zdrowe stawy?

autor: Dominika Leśnikowska

Stawy i struktury okołostawowe codziennie są narażone na niszczenie. Podłożem występowania dolegliwości ze strony układu ruchu często są takie czynniki jak ścieranie się  powierzchni stawowych, osłabienie więzadeł czy kruchość kości.

Zdrowie stawów mogą wesprzeć preparaty z kolagenem i glukozaminą. Z tego artykułu dowiesz się, czym charakteryzują się te związki.

Kolagen czy glukozamina – co wybrać na stawy?

Na stawy lepszy jest kolagen, ponieważ jest lepiej przebadany w badaniach klinicznych niż glukozamina. Wykazuje on więcej korzyści dla funkcjonowania stawów i układu ruchu w pracach naukowców. Kolagen w większym stopniu niż glukozamina wpływa na tkanki miękkie oraz elastyczność i sprężystość stawów.

Wydaje się więc, że kolagen jest lepszy dla prawidłowej produkcji mazi stawowej, tarcia w stawach i ogólnego funkcjonowania stawów niż glukozamina. Jednak glukozamina także może być pomocnym dodatkiem. Ale… zacznijmy od początku i przyjrzyjmy się tym związkom oraz problemom ze stawami od podstaw.

Co pomaga na zdrowe stawy?

Nieodwracalne procesy starzenia się organizmu negatywnie wpływają na kondycję stawów. Pojawiają się zwyrodnienia, ból i sztywność. Struktury okołostawowe narażone są na degradację również przez inne czynniki, takie jak brak aktywności fizycznej, zła dieta czy urazy.

Istnieją składniki, które pomagają odżywiać elementy stawów i wzmacniać kości. Dzięki temu przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania stawów oraz zmniejszają dolegliwości bólowe i uczucie sztywności. Zobacz, za co odpowiada każdy z nich.

  • Kolagen to ważne dla organizmu białko budulcowe, które występuje w wielu narządach i tkankach. Niestety jego ilość wraz z wiekiem maleje, dlatego ważne jest, by dostarczać to białko z zewnątrz, poprzez produkty bogate w kolagen lub suplement diety z kolagenem.
  • Kwas hialuronowy to substancja, która występuje naturalnie w organizmie człowieka w postaci hialuronianu sodu. Jednak, tak jak w przypadku kolagenu, jej ilość z wiekiem spada. Kwas hialuronowy kojarzy się głównie z pielęgnacją skóry. Kosmetyki bogate są w tę substancję ze względu na jej zdolność do gromadzenia wody. Kwas hialuronowy znalazł zastosowanie także w leczeniu dolegliwości stawów. Potwierdzono, że może zmniejszać natężenie bólu i wspierać prawidłowe funkcjonowanie stawu.
  • Witamina C ma wiele funkcji, m.in. działa antyoksydacyjnie. Dla układu ruchu najważniejsza funkcja to udział w biosyntezie kolagenu.
  • Witamina K pomaga w utrzymaniu zdrowych kości. Dodatkowo przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi.
  • Glukozamina to substancja, która naturalnie występuje w organizmie człowieka. Wytwarzana jest z cząsteczek glukozy i glutaminy. Przyczynia się do odżywienia chrząstki stawowej oraz wspomaga jej elastyczność. Przyczynia się również do spowolnienia choroby zwyrodnieniowej stawów.

Jak działa kolagen na stawy?

Kolagen działa na stawy jak smar – bierze udział w produkcji mazi stawowej, która zmniejsza tarcie, odbudowuje tkankę chrzęstną, poprawia elastyczność stawów i wpływa na ich mobilność. Kolagen typu II jest głównym budulcem chrząstki stawowej – stanowi nawet 50% jej struktury.

Kolagen jest głównym białkiem tkanki łącznej i stanowi 30% wszystkich białek człowieka. Jest zbudowany głównie z aminokwasów  – glicyny, proliny i hydroksyproliny i charakteryzuje się dużą wytrzymałością i elastycznością. Występuje w wielu tkankach organizmu i można powiedzieć, że skleja Cię w całość.

Kolagen pełni ważne funkcje w organizmie:

  • chroni narządy wewnętrzne,
  • stanowi materiał budulcowy skóry, kości, chrząstek i naczyń krwionośnych,
  • wpływa na nawodnienie, sprężystość i kondycję skóry,
  • aktywizuje komórki tkanki chrzęstnej.

Co niszczy kolagen w organizmie?

Kolagen niszczy przede wszystkim naturalny proces starzenia, ale także nadmierna ekspozycja na słońce, choroby, nieodpowiednia dieta, nałogi. To wszystko wpływa negatywnie na wygląd skóry i funkcjonowanie układu ruchu, objawiając się pojawieniem się zmarszczek, a także bólami kręgosłupa i stawów, a nawet problemami z poruszaniem. Codzienna dieta zazwyczaj nie dostarcza odpowiedniej ilości kolagenu, dlatego warto rozważyć jego suplementację.

Obecnie wielu producentów posiada w swojej ofercie suplement z kolagenem. Szeroki wybór asortymentu jest ogromną zaletą dobrze rozwiniętego rynku suplementów diety. Daje możliwość wybrania produktu zgodnie z naszymi oczekiwaniami i budżetem. Jednak może także powodować zagubienie i dezorientację.

Jaki kolagen wybrać?

Jeżeli chcesz rozpocząć suplementację kolagenu, ale jeszcze nie wiesz, na jakie aspekty zwrócić uwagę przy wyborze właściwego produktu, przeczytaj poniższe wskazówki.

  • Zwróć uwagę na formę preparatu i wybierz taką, która jest dla Ciebie najwygodniejsza. Do wyboru masz kolagen w kapsułkach, w płynie, w proszku.
  • Dokładnie przeanalizuj tabelę składników aktywnych. Zwróć uwagę na zawartość kolagenu w dziennej porcji.
  • Warto wybierać takie preparaty, które oprócz kolagenu zawierają dodatkowe składniki wspierające stawy, jak wcześniej wymienione witaminy C i K, a także kwas hialuronowy.
  • Wybieraj produkty od znanych producentów, dla których jakość i bezpieczeństwo jest priorytetem.

Zobacz też: Przeciwwskazania do stosowania kolagenu

Glukozamina – właściwości i zastosowanie na stawy

Glukozamina jest substancją naturalnie występującą w organizmie ludzkim. Syntetyzowana jest jednak w małych ilościach. Dodatkowo, wraz z wiekiem obniża się zdolność organizmu do jej produkcji. Najwięcej glukozaminy występuje w chrząstce stawowej i płynie maziowym.

Glukozaminę trudno dostarczyć z pożywieniem, ponieważ nie występuje w podstawowych produktach spożywczych. Dlatego jeżeli chcemy zwiększyć jej zawartość w organizmie, konieczna jest suplementacja.

Wykazano, że działanie glukozaminy opiera się głównie na zmniejszeniu aktywności enzymów, które odgrywają rolę w degradacji chrząstki stawowej. Siarczan glukozaminy wpływa korzystnie również na procesy regeneracyjne uszkodzonej tkanki. Aby zauważyć pozytywne efekty stosowania glukozaminy, ważna jest systematyczna suplementacja przez dłuższy czas. Bezpieczna dawka to 1500 mg na dzień.

Ciekawe badania: W dwóch badaniach, które objęły łącznie ok. 200 osób z chorobą zwyrodnieniową stawów, wykazały, że przyjmowanie 1500 mg siarczanu glukozaminy dziennie przez trzy lata zmniejszyło ból oraz sztywność stawów i poprawiło ich funkcjonowanie – w porównaniu z placebo.

Kolagen kontra glukozamina – co wybrać?

Zarówno kolagen, jak i glukozamina mają pozytywny wpływ na zdrowie stawów. Wydaje się, że warto stosować je razem, ponieważ obie wykazują potencjał w funkcjonowaniu stawów.

Jeśli zdecydujesz się na glukozaminę, pamiętaj, że występuje ona na rynku w kilku formach. Najlepiej przebadanym związkiem jest siarczan glukozaminy, który według przeprowadzonych badań może mieć korzystny wpływ na zdrowie stawów. Można spotkać się również z chlorowodorkiem czy N-acetyloglukozaminą. Ich działanie nie jest równoważne z działaniem siarczanu glukozaminy, czyli nie możemy być pewni co do skuteczności preparatów zawierających te związki.

Kolejnym ważnym aspektem jest pochodzenie glukozaminy. W dostępnych preparatach pozyskiwana jest ze skorupiaków. To ważna informacja dla osób, które mają alergię na owoce morza. Takim osobom zaleca się stosowanie preparatów z kolagenem.

Przy wyborze preparatu kieruj się przede wszystkim dobrym składem oraz jakością i bezpieczeństwem stosowania produktu.

Stawy służą człowiekowi przez całe życie w codziennych czynnościach. Warto więc dbać o nie przez cały czas, nawet przed wystąpieniem jakichkolwiek dolegliwości i niezależnie od wieku. Włącz do swojej diety odpowiednie składniki i witaminy, które wspomogą zdrowie Twoich kości i stawów.

Zobacz też:

Bibliografia

  1. Studzińska-Sroka E., Bylka W., Glukozamina – pomoc w leczeniu osteoartrozy, Postępy Fitoterapii, 2011, nr 4, s. 248-253.
  2. Hobelsberger Bernhar, Dr Food. Zdrowe odżywianie dla mocnych, zdrowych i ruchomych stawów, s. 4-9.
  3. Dymkowska-Malesa M., Walczak Z., Suplementacja w sporcie, Nowiny Lekarskie, 2011, nr 80, 3, s. 199-204.
  4. Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A., Kolagen – rola w organizmie i skutki niedoboru, Lek w Polsce, nr 11, s. 6-10.
  5. Zasadzka E., Zmiany w układzie ruchu w procesie starzenia się, Gerontologia Polska, 2014, nr 3, s. 161-165.
  6. Czajkowska D., Milner-Krawczyk M., Kazanecka M., Kwas hialuronowy – charakterystyka, otrzymywanie i zastosowanie, Biotechnology and Food Science, nr 75(2), s. 55-70.
  7. Reginster JY, Deroisy R, Rovati LC, Lee RL, Lejeune E, Bruyere O, Giacovelli G, Henrotin Y, Dacre JE, Gossett C. Long-term effects of glucosamine sulphate on osteoarthritis progression: a randomised, placebo-controlled clinical trial. Lancet. 2001 Jan 27;357(9252):251-6. doi: 10.1016/S0140-6736(00)03610-2. PMID: 11214126.
  8. Pavelká K, Gatterová J, Olejarová M, Machacek S, Giacovelli G, Rovati LC. Glucosamine sulfate use and delay of progression of knee osteoarthritis: a 3-year, randomized, placebo-controlled, double-blind study. Arch Intern Med. 2002 Oct 14;162(18):2113-23. doi: 10.1001/archinte.162.18.2113. PMID: 12374520.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!