Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
1280x200_baner-IZ_AH_cta-od 400x200_baner-IZ_AH_cta-od

Blog Aura Herbals

Zdrowie i suplementacja

Kolagen czy glukozamina – co wybrać na zdrowe stawy?

autor: Dominika Leśnikowska

Stawy i struktury okołostawowe narażone są na niszczenie niemalże codziennie. Podłożem występowania dolegliwości ze strony układu ruchu często są takie czynniki jak ścieranie się  powierzchni stawowych, osłabienie więzadeł czy kruchość kości. Zdrowie stawów mogą wesprzeć preparaty z kolagenem czy glukozaminą. Zobacz, czym charakteryzują się te substancje.

Zdrowe stawy – jakie suplementy mogą pomóc?

Nieodwracalne procesy starzenia się organizmu negatywnie wpływają na kondycję stawów. Pojawiają się zwyrodnienia, ból i sztywność. Struktury okołostawowe narażone są na degradację również przez inne czynniki, takie jak brak aktywności fizycznej, zła dieta czy urazy.

Istnieją składniki, które pomagają odżywiać elementy stawów i wzmacniać kości. Dzięki temu przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania stawów oraz zmniejszają dolegliwości bólowe i uczucie sztywności. Zobacz, za co odpowiada każdy z nich.

Kolagen to ważne dla organizmu białko, które występuje w wielu narządach i tkankach. Niestety jego ilość wraz z wiekiem maleje, dlatego ważne jest by dostarczać tę substancję z zewnątrz.

Kwas hialuronowy to substancja, która występuje naturalnie w organizmie człowieka w postaci hialuronianu sodu. Jednak, tak jak w przypadku kolagenu, jej ilość spada. Kwas hialuronowy kojarzy się głównie z pielęgnacją skóry. Kosmetyki bogate są w tę substancję ze względu na jej zdolność do gromadzenia wody. Kwas hialuronowy znalazł zastosowanie także w leczeniu dolegliwości stawów. Potwierdzono, że może zmniejszać natężenie bólu i wspierać prawidłowe funkcjonowanie stawu.

Witamina C ma wiele funkcji. Dla układu ruchu najważniejsza z nich to udział w biosyntezie kolagenu.

Witamina K pomaga w utrzymaniu zdrowych kości. Dodatkowo, przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi.

Glukozamina to substancja, która naturalnie występuje w organizmie człowieka. Wytwarzana jest z cząsteczek glukozy i glutaminy. Przyczynia się do odżywienia chrząstki stawowej oraz wspomaga jej elastyczność. Przyczynia się również do spowolnienia choroby zwyrodnieniowej stawów.

Kolagen – właściwości i zastosowanie na stawy

Kolagen jest głównym białkiem tkanki łącznej i stanowi 30% wszystkich białek człowieka. Kolagen zbudowany jest głównie z aminokwasów i charakteryzuje się dużą wytrzymałością i elastycznością. Występuje w wielu tkankach organizmu i pełni ważne funkcje. Chroni narządy wewnętrzne oraz stanowi materiał budulcowy skóry, kości, chrząstek i naczyń krwionośnych. Wpływa na nawodnienie, sprężystość i kondycję skóry. Aktywizuje komórki tkanki chrzęstnej.

Pod wpływem czynników takich jak nadmierna ekspozycja na słońce, choroby czy upływające lata, włókna kolagenowe rozpadają się. Wpływa to negatywnie na wygląd skóry i zdrowie, objawiając się pojawieniem się zmarszczek, a także bólami kręgosłupa i stawów, a nawet problemami z poruszaniem. Codzienna dieta zazwyczaj nie dostarcza odpowiedniej ilości kolagenu, dlatego warto rozważyć jego suplementację.

Obecnie wielu producentów posiada w swojej ofercie preparaty z kolagenem. Szeroki wybór asortymentu jest ogromną zaletą dobrze rozwiniętego rynku suplementów diety. Daje nam możliwość wybrania produktu zgodnie z naszymi oczekiwaniami i budżetem. Jednak może także powodować zagubienie i dezorientację.

Jeżeli chcesz rozpocząć suplementację kolagenu, ale jeszcze nie wiesz, na jakie aspekty zwrócić uwagę przy wyborze właściwego produktu, przeczytaj poniższe wskazówki.

  • Zwróć uwagę na formę preparatu i wybierz taką, która jest dla CIebie najwygodniejsza. Do wyboru masz preparaty w kapsułkach, w płynie, w proszku.
  • Dokładnie przeanalizuj tabelę składników aktywnych. Zwróć uwagę na zawartość kolagenu w dziennej porcji.
  • Warto wybierać takie preparaty, które oprócz kolagenu zawierają dodatkowe składniki wspierające stawy, jak wcześniej wymienione witaminy C i K, a także kwas hialuronowy.
  • Wybieraj produkty od znanych producentów, dla których jakość i bezpieczeństwo jest priorytetem.

Glukozamina – właściwości i zastosowanie na stawy

Glukozamina jest substancją naturalnie występującą w organizmie ludzkim. Syntetyzowana jest jednak w małych ilościach. Dodatkowo, wraz z wiekiem obniża się zdolność organizmu do jej produkcji. Najwięcej glukozaminy występuje w chrząstce stawowej i płynie maziowym.

Glukozaminę ciężko dostarczyć z pożywieniem, ponieważ nie występuje w podstawowych produktach spożywczych. Dlatego jeżeli chcemy zwiększyć jej zawartość w organizmie, konieczna jest suplementacja.

Wykazano, że działanie glukozaminy opiera się głównie na zmniejszeniu aktywności enzymów, które odgrywają rolę w degradacji chrząstki stawowej. Siarczan glukozaminy wpływa korzystnie również na procesy regeneracyjne uszkodzonej tkanki. Aby zauważyć pozytywne efekty stosowania glukozaminy, ważna jest systematyczna suplementacja przez dłuższy czas. Bezpieczna dawka to 1500 mg na dzień.

Kolagen czy glukozamina – co jest lepsze na stawy?

Kolagen czy glukozamina? Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, co jest lepsze. Zarówno kolagen, jak i glukozamina mają pozytywny wpływ na zdrowie stawów. Warto jednak pamiętać, że glukozamina na rynku występuje w kilku formach. Najlepiej przebadanym związkiem jest siarczan glukozaminy, który według przeprowadzonych badań ma korzystny wpływ na zdrowie stawów. Można spotkać się również z chlorowodorkiem czy N-acetyloglukozaminą. Ich działanie nie jest równoważne z działaniem siarczanu glukozaminy, czyli nie możemy być pewni co do skuteczności preparatów zawierających te związki.

Kolejnym ważnym aspektem jest pochodzenie glukozaminy. W dostępnych preparatach pozyskiwana jest ze skorupiaków. To ważna informacja dla osób, które mają alergię na owoce morza. Takim osobom zaleca się stosowanie preparatów z kolagenem.

Przy wyborze preparatu kieruj się przede wszystkim dobrym składem oraz jakością i bezpieczeństwem stosowania produktu.

Stawy służą człowiekowi przez całe życie w codziennych czynnościach. Warto więc dbać o nie przez cały czas, nawet przed wystąpieniem jakichkolwiek dolegliwości i niezależnie od wieku. Włącz do swojej diety odpowiednie składniki i witaminy, które wspomogą zdrowie Twoich kości i stawów.

Bibliografia

  1. Studzińska-Sroka E., Bylka W., Glukozamina – pomoc w leczeniu osteoartrozy, Postępy Fitoterapii, 2011, nr 4, s. 248-253.
  2. Hobelsberger Bernhar, Dr Food. Zdrowe odżywianie dla mocnych, zdrowych i ruchomych stawów, s. 4-9.
  3. Dymkowska-Malesa M., Walczak Z., Suplementacja w sporcie, Nowiny Lekarskie, 2011, nr 80, 3, s. 199-204.
  4. Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A., Kolagen – rola w organizmie i skutki niedoboru, Lek w Polsce, nr 11, s. 6-10.
  5. Zasadzka E., Zmiany w układzie ruchu w procesie starzenia się, Gerontologia Polska, 2014, nr 3, s. 161-165.
  6. Czajkowska D., Milner-Krawczyk M., Kazanecka M., Kwas hialuronowy – charakterystyka, otrzymywanie i zastosowanie, Biotechnology and Food Science, nr 75(2), s. 55-70.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!