Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
1280x200_baner-IZ_AH_cta-od 400x200_baner-IZ_AH_cta-od

Blog Aura Herbals

Zdrowie i suplementacja

Co niszczy kolagen w organizmie? Przyczyny i porady, jak zapobiegać

autor: Dominika Leśnikowska

Kolagen jest najważniejszym białkiem strukturalnym organizmu. Dzięki niemu skóra ma odpowiednią elastyczność, napięcie i sprężystość. Jest również potrzebny do prawidłowego funkcjonowania stawów oraz innych narządów i funkcji ustroju człowieka.

Niestety po 25. roku życia zaczyna Ci go ubywać… Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego i jak uzupełnić kolagen w organizmie.

Co niszczy kolagen w organizmie?

Kolagen w organizmie niszczy: wiek (po 25 r.ż. rocznie ubywa 1-1,5% kolagenu), stres oksydacyjny, promieniowanie UV, palenie papierosów, nadmierne spożywanie alkoholu, dieta obfita w cukier i rafinowane węglowodany, niedobór witamin i składników mineralnych, brak ruchu i stresujący tryb życia.

Kolagen – dlaczego go tracimy?

Włókna kolagenowe to białka strukturalne, które stanowią główny składnik tkanki łącznej w organizmie, w tym skóry, kości, mięśni, ścięgien, więzadeł i chrząstki. Są odpowiedzialne za zapewnienie siły, elastyczności oraz strukturalnej integralności tych tkanek. Po 25. roku życia maleje naturalna produkcja kolagenu w organizmie, więc włókna kolagenowe stają się słabsze i rzadsze. Nie regenerują się tak dobrze, jak wtedy, gdy jesteś młodszy. Po 25. roku życia rocznie ubywa Ci 1-1,5% kolagenu

Niedobór kolagenu

Gdy włókna kolagenowe słabną i ulegają rozpadowi, wygląd skóry się pogarsza, uwidacznia się to w następujący sposób:

  • zmniejsza się elastyczność i jędrność skóry,
  • uwidaczniają się zmarszczki, linie mimiczne i bruzdy,
  • skóra staje się sucha,
  • cellulit jest bardziej widoczny.

Obniżenie poziomu kolagenu w organizmie może objawiać się również problemami z gojeniem tkanek, bólami stawów, i pogorszeniem kondycji paznokci.

Jak odbudować utracony kolagen?

Jedząc produkty spożywcze zawierające kolagen (tzw. dieta kolagenowa), niestety nie dostarczysz swojemu organizmowi wystarczającej ilości tego białka, ze względu na niską jego zawartość i słabą przyswajalność. Ponadto produkty bogate w kolagen są zazwyczaj tłuste i kaloryczne, co może negatywnie wpływać na stan zdrowia.

Źródła kolagenu to:

  • ryby ze skórą,
  • kurze łapki,
  • rosół z kości,
  • golonka,
  • salceson,
  • produkty na bazie żelatyny spożywczej

Kolagenu możesz uzupełnić stosując suplementy diety zawierające hydrolizowany kolagen rybi. W badaniach klinicznych stosowanie 2,5-15 g kolagenu przez 8-12 tygodni skutkowało m.in. poprawą wyglądu i kondycji skóry. Hydrolizowany kolagen cechuje wysoka przyswajalność, a kolagen rybi strukturalnie przypomina ten kolagen, który człowiek ma w swoim organizmie.

Przy wyborze preparatu zwróć uwagę na tabelę składników aktywnych i wybierz taki, który ma odpowiednią dla Ciebie zawartość kolagenu w dziennej porcji. Sprawdź, czy zawiera również inne cenne składniki, zwłaszcza witaminę C, która bierze udział w syntezie kolagenu.

Sprawdzaj także, czy producent ma etykietę clean label (czysty skład bez zbędnych dodatków) i posiada badania laboratoryjne potwierdzające skład suplementu i brak zanieczyszczeń. Suplementacja ma przecież być nie tylko korzystna, ale i bezpieczna.

Jak zapobiec utracie kolagenu?

Starzenie się skóry to naturalny i nieunikniony etap. Mamy jednak wpływ na kilka czynników wspomagających dobrą kondycję skóry. Sprawdź, co możesz zrobić, aby jak najdłużej zachować młody wygląd skóry.

Odpowiednia pielęgnacja

Zadbaj o pielęgnację dostosowaną do Twojego typu skóry. Dobierz odpowiednie kosmetyki i staraj się wykonywać wszystkie etapy pielęgnacji z największą starannością. Na co zwrócić uwagę?

  • Zawsze rób dokładny demakijaż przed snem, a rano używaj lekkiej pianki lub żelu do mycia twarzy.
  • Na akcesoriach do makijażu takich jak gąbeczki czy pędzle, łatwo zbierają się bakterie. Pamiętaj o systematycznym ich czyszczeniu.
  • Nie używaj zbyt gorącej ani zbyt zimnej wody do mycia twarzy.
  • Wybieraj kosmetyki o dobrym, jak najbardziej naturalnym składzie.
  • Przy wyborze kosmetyków pielęgnacyjnych zwracaj uwagę na składniki aktywne, takie jak witaminy, kwas hialuronowy czy koenzym Q10.
  • Używaj kremów z filtrem SPF, nawet zimą.
  • Rzuć nałogi – palenie papierosów jest szkodliwe, a tak samo nadmierna ilość alkoholu.

Zobacz też: Dbaj o skórę jak kosmetolog – tipy

Jakie witaminy są dobre dla skóry?

Przy wyborze kremu czy serum warto zwrócić uwagę na skład, a w szczególności, czy kosmetyk zawiera witaminy A, E i C.

Witamina A chroni skórę przed utratą wody oraz przyspiesza regenerację naskórka.

Witamina E, czyli „witamina młodości” pomaga walczyć z objawami starzenia się skóry i zmniejszyć widoczność zmarszczek.

Witamina C bierze udział w syntezie kolagenu. Dodatkowo rozjaśnia przebarwienia i jest silnym przeciwutleniaczem.

Chcesz mieć zdrową i promienną cerę? Wprowadź zdrowe nawyki!

  1. Wprowadź do swojego jadłospisu produkty zawierające powyższe witaminy i antyoksydanty.
  2. Staraj się unikać stresu i naucz się radzić sobie z jego skutkami.
  3. Uprawiaj regularnie aktywność fizyczną.
  4. Wysypiaj się. Zaleca się od 7 do 9 h snu w ciągu doby.
  5. Staraj się wypijać min. 1,5 l wody dziennie.

Pobudzanie skóry do produkcji kolagenu – sprawdzone sposoby

Czy da się zmusić skórę do produkcji kolagenu? Istnieje wiele zabiegów medycyny estetycznej, które stymulują tkanki do produkcji włókien kolagenowych i elastynowych. Przykładem takiego zabiegu jest mezoterapia igłowa, w trakcie której dochodzi do kontrolowanego uszkodzenia skóry poprzez nakłuwanie.

Ten i inne zabiegi, jak np. fale radiowe czy laser frakcyjny powodują przebudowę i zagęszczenie skóry oraz lepsze usieciowienie kolagenem.

Aby zaktywizować skórę do produkcji kolagenu warto również podjąć pewne działania samodzielnie. W celu pobudzenia tkanek wykonuj regularnie powolny i intensywny masaży twarzy. Nie tylko pomoże Ci się odprężyć i zmniejszyć napięcie, ale również wspomoże regenerację skóry i przyczyni się do zwiększenia produkcji kolagenu i elastyny. Nie zapominaj o diecie bogatej w składniki, które zawierają witaminę C.

Zobacz też:

Podsumowanie

Kolagen w organizmie niszczy:

  • wiek,
  • stres oksydacyjny i wolne rodniki,
  • promieniowanie UV,
  • palenie papierosów,
  • nadmierne spożywanie alkoholu,
  • dieta obfita w cukier i rafinowane węglowodany,
  • niedobór witamin i składników mineralnych,
  • czynniki środowiskowe zwiększające stres oksydacyjny,
  • niska aktywność fizyczna,
  • stresujący tryb życia.

Suplementacja hydrolizowanego kolagenu może spowolnić starzenie skóry i uzupełnić niedobór kolagenu. Zdrowa dieta, ruch, dostarczanie składników dobroczynnych dla skóry są tak samo istotne. Aby zobaczyć efekty i utrzymać zdrowy wygląd warto działać systematycznie i różnymi narzędziami.

Bibliografia

  1. Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A., Kolagen – rola w organizmie i skutki niedoboru, Farmakoterapia, 2019, nr 11, s. 6-10.
  2. Czubak K.A., Żbikowska H.M., Struktura, funkcja i znaczenie biomedyczne kolagenów, 2014, Annales Academiae Medicae Silesiensis, nr 4, s.245-254.
  3. Żelaszczyk D., Waszkielewicz A., Marona H., Kolagen – struktura oraz zastosowanie w kosmetologii i medycynie estetycznej, Estetologia medyczna i Kosmetologia, 2012, 2(1), s.14-20.
  4. Nowacka K., Cenny kolagen – zabiegi i składniki aktywne, które stymulują jego produkcję, https://nowacka.com.pl/images/media/kolagen_k_nowacka.pdf

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!