Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
1280x200_baner-IZ_AH_cta-od 400x200_baner-IZ_AH_cta-od

Blog Aura Herbals

Kiedy pić kolagen – rano czy wieczorem?

autor: Nina Wawryszuk

O jakiej porze pić kolagen, aby działał? Czy istnieje na to idealna wskazówka? Wiadomo, że melatoninę najlepiej przyjmować wieczorem, żelazo poleca się na czczo, a witaminy ADEK warto przyjmować z posiłkiem.

A jak to jest z kolagenem? Podpowiemy Ci kompleksowo wspólnie z magister farmacji Zofią Winczewską – kiedy, w jakim wieku i z czym najlepiej stosować kolagen.

Kiedy najlepiej pić kolagen – rano czy wieczorem?

Kolagen można pić o dowolnej porze dnia, zarówno rano (np. o 6:00) jak i wieczorem (np. o 21:00). Pora dnia nie ma znaczenia, dlatego, że kolagen jako białko jest zwyczajnie trawione w organizmie i nie ma w związku z tym specjalnego zalecenia jego stosowania.

Nie ma jednoznacznych wskazań co do przyjmowania kolagenu, w przeciwieństwie do niektórych witamin czy składników mineralnych – dodaje magister farmacji Zofia Winczewska.

Ważne: Niezależnie czy stosujesz kolagen do picia (to najpopularniejsza forma kolagenu) czy stosujesz kolagen w tabletkach (kapsułkach), w dalszym ciągu pora dnia nie ma znaczenia.

Pamiętaj, aby mieć na uwadze pełny skład suplementu diety. Kolagen-suplement zawiera często witaminy i składniki mineralne, których pora przyjmowania może mieć znaczenie.

Magister farmacji Zofia Winczewska dodaje:

Badania pokazują, że połączenie kolagenu z innymi składnikami witaminowo-mineralnymi może być korzystne dla skóry. W jednej z pracy stosowanie kolagenu z m.in. witaminami A, E, C, D, jodem, selenem, cynkiem, tłuszczami omega 3-6 i koenzymem Q10 wpłynęło na poprawę nawilżenia skóry i jędrności, redukując jednocześnie oznaki zmęczenia, szarości i szorstkości skóry. Badaniem objęto 50 kobiet w wieku 35-65 lat, a suplementacja trwała 12 tygodni.

Kolagen przed czy po treningu?

Kolagen możesz stosować zarówno przed jak i po treningu – tutaj pora również nie ma znaczenia. Kolagen to białko budulcowe i liczy się dzienny bilans protein, a nie pora przyjmowania.

Ponadto tzw. okno anaboliczne zostało już dawno „wybite” przez naukowców – nie trzeba przyjmować protein w ciągu godziny od treningu. Liczy się całodniowy bilans białka i jego rozłożenie na 3-4 porcje. Kolagen możesz dodać do lekkiego posiłku przedtreningowego lub po ćwiczeniach, gdy organizm jest zmęczony.

W jakim wieku suplementować kolagen?

Kolagen warto zacząć suplementować po 25. roku życia, ponieważ wtedy maleje naturalna produkcja kolagenu w organizmie i rocznie ubywa ok. 1-1,5% kolagenu. Proces ten znacznie przyspiesza po pięćdziesiątce i u kobiet w okresie menopauzy.

Ponadto niektóre czynniki sprzyjają niszczeniu kolagenu w organizmie – to np. wszechobecne zanieczyszczenia środowiskowe, palenie papierosów czy ekspozycja na szkodliwe promieniowanie UV.

Więcej dowiesz się z: Co niszczy kolagen w organizmie?

Rozważ kolagen, gdy zauważasz już pierwsze zmarszczki i linie mimiczne, czujesz, że skóra wiotczeje lub stawy nie pracują tak płynnie jak kiedyś (to także ważna kwestia do omówienia z fizjoterapeutą!).

Z czym warto przyjmować kolagen?

Kolagen warto przyjmować z witaminą C, która jest niezbędna do jego naturalnej produkcji w organizmie. Ponadto to silny antyoksydant, który walczy ze stresem oksydacyjnym i może opóźniać procesy starzenia.

Kolagen + witamina C to popularne połączenie w suplementach diety, ale ten antyoksydant warto pozyskiwać z owoców i warzyw, które są jego naturalnym (i smacznym źródłem).

Co ciekawe, na zwiększenie produkcji kolagenu w organizmie mają także:

  • Aloes – badania wykazały, że aloes zarówno doustny, jak i stosowany na skórę zwiększa zawartość kolagenu w ranie skórnej, zmienia skład kolagenu (więcej typu III) i zwiększa stopień usieciowania kolagenu. Dzięki temu przyspiesza obkurczanie się rany i zwiększa wytrzymałość powstałej tkanki bliznowatej na rozerwanie.
  • Żeń-szeń właściwy –  ten adaptogen jest wchłaniany przez skórę bez wywoływania niepożądanych reakcji i pomaga skórze zachować jej pierwotny kształt. Stwierdzono również, że wspomaga wzrost kolagenu. Badania wykazały zdolność żeń-szenia do ochrony skóry przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych UVB.
  • Algi – suplementowane lub spożywane algi są w stanie zapobiec utlenianiu skóry – to proces pozbawiający skóry elastyczności i kolagenu.
  • Kolendra – ta przyprawa zawiera witaminę C i kwas linolenowy, które są znane jako silne związki o działaniu anti-aging.

Ile kolagenu pić?

Badania kliniczne wykazały, że stosowanie od 2,5 g do 10 g kolagenu przez 8–12 tygodni może poprawiać nawilżenie i elastyczność skóry oraz wesprzeć produkcję mazi stawowej, która zmniejsza tarcie w stawach. Suplementacja może także wzmocnić paznokcie i  poprawić nawilżenie skóry głowy.

Kiedy przerwać picie kolagenu?

Nie ma jednoznacznych wytycznych, kiedy należy zrobić przerwę w stosowaniu kolagenu. Badania kliniczne trwały nawet kilkanaście miesięcy, a kolagen-suplement był dobrze tolerowany. Aby zobaczyć efekty stosowania kolagenu, należy go stosować minimum 3 miesiące.

Dlaczego tyle? Ponieważ uzupełnianie deficytów tego białka budulcowego trwa. Ponadto musisz uwzględnić cykl odnowy skóry (trwa około miesiąca) oraz powolne tempo wzrostu paznokci czy włosów.

Kolagen do picia wpływa na skórę i stawy. Kolagen najlepiej pić po 25 roku życia.

Jaki kolagen stosować, aby działał?

Wybieraj kolagen, który cechuje czysty skład, odpowiednia porcja dzienna i markowy surowiec.

  • Szukaj suplementów z etykietą clean label.
  • Wybieraj hydrolizowany kolagen, który cechuje wysoka przyswajalność.
  • Przyjmuj minimum 2,5 g kolagenu dziennie przez 3 miesiące.
  • Postaw na markowe surowce np. kolagen Naticol czy Collagen HM.

Jaki jest najlepszy kolagen? Najlepszy kolagen to hydrilizowany kolagen rybi typu 1 i 3.

Zobacz też:

Podsumowanie

  • Kolagen to białko, które jest trawione jak każde inne. Nie ma znaczenia, o jakiej porze stosujesz kolagen.
  • Przy suplementacji warto pamiętać o tym, aby stosować go systematycznie przez 3 miesiące.
  • Dopasuj suplementację do swoich preferencji i innych przyjmowanych leków oraz suplementów.

Bibliografia

  1. León-López A, Morales-Peñaloza A, Martínez-Juárez VM, Vargas-Torres A, Zeugolis DI, Aguirre-Álvarez G. Hydrolyzed Collagen-Sources and Applications. Molecules. 2019 Nov 7;24(22):4031. doi: 10.3390/molecules24224031. PMID: 31703345; PMCID: PMC6891674.
  2. Lis DM, Baar K. Effects of Different Vitamin C-Enriched Collagen Derivatives on Collagen Synthesis. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2019 Sep 1;29(5):526-531. doi: 10.1123/ijsnem.2018-0385. PMID: 30859848.
  3. Hwang E, Park SY, Jo H, Lee DG, Kim HT, Kim YM, Yin CS, Yi TH. Efficacy and Safety of Enzyme-Modified Panax ginseng for Anti-Wrinkle Therapy in Healthy Skin: A Single-Center, Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Study. Rejuvenation Res. 2015 Oct;18(5):449-57. doi: 10.1089/rej.2015.1660. Epub 2015 Aug 20. PMID: 25867599.
  4. Rinnerhaler M, Bischof J, Streubel MK, Trost A, Richter K. Oxidative Stress in Aging Human Skin. Biomolecules. 2015 Apr 21;5(2):545-89.
  5. Surjushe A, Vasani R, Saple DG. Aloe vera: a short review. Indian J Dermatol. 2008;53(4):163-6. doi: 10.4103/0019-5154.44785. PMID: 19882025; PMCID: PMC2763764.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!