Prosto dla zdrowia

Leksykon Aura Herbals

Minerały

Cynk

Cynk

Najważniejsze informacje

Cynk jest mikroelementem niezbędnym do funkcjonowania człowieka. Wchodzi w skład około 80 enzymów. Jeżeli nie jest dostarczana odpowiednia ilość cynku, bardzo wiele procesów nie działa prawidłowo lub są spowolnione. Dorosła osoba powinna dziennie spożywać przynajmniej 5 mg cynku, ale zaleca się, żeby jego ilość była znacznie większa i wynosiła 15-20 mg. Między innymi pomaga w regulacji pracy trzustki, grasicy czy prostaty.

Dodatkowo uczestniczy w przemianach białek, tłuszczów, węglowodanów. Wspomaga układ odpornościowy. Zapewnienie odpowiedniej ilości cynku, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym ochroni organizm przed przeziębieniem, grypą i innymi infekcjami. Wzmacnia odporność organizmu i pomaga łagodzić objawy chorób autoimmunologicznych. Mikroelement ten wpływa korzystnie na płodność oraz reguluje cykl miesiączkowy. Cynk przyśpiesza gojenie się ran oraz łagodzi podrażnienia skóry.

Jest skuteczny w leczeniu trądziku młodzieńczego i różowatego. Odgrywa rolę w leczeniu poparzeń, wyprysków, łuszczycy dzięki właściwościom regeneracyjnym. Cynk znany jest z właściwości wspomagających przydatki takie jak włosy i paznokcie. Oprócz tego działa również korzystnie na kości oraz wspomaga leczenie reumatyzmu. Cynk bierze udział w regulacji pracy organów wewnętrznych - między innymi trzustki, co wpływa na prawidłowe wydzielanie insuliny. Systemowo cynk reguluje pracę układu krążenia - pomaga ustabilizować ciśnienie oraz zapobiega żylakom.

Możliwe zastosowania

Według badań cynk ma następujące możliwe zastosowania:

  • leczenie trądziku,
  • wpływ na płodność i libido,
  • wzmocnienie włosów i paznokci.

Cynk na trądzik i zmiany skórne

Cynk jest ważnym pierwiastkiem w walce z trądzikiem. Znajduje się w wielu tabletkach doustnych stosowanych w celu pozbycia się tego uciążliwego problemu. Ponadto gęste maści z zawartością cynku również leczą zmiany skórne. Nakłada się je punktowo na miejsca, w których wystąpiły wypryski.

Cynk na płodność

Zarówno u kobiet, jak i mężczyzn niedobory cynku mogą doprowadzić do problemów z płodnością. Ich wyrównanie często reguluje zaburzony cykl miesiączkowy. Z kolei u mężczyzn cynk wpływa na jakość spermy i stan prostaty.

Cynk na włosy

Niedobory cynku prowadzą do wypadania włosów, a ponadto zaburzają działanie układu hormonalnego, co może wtórnie pogłębiać ten problem. Dlatego często poleca się przyjmowanie go dla polepszenia kondycji włosów.

Objawy/skutki niedoboru:

  • brak apetytu,
  • suchość w ustach,
  • choroby skóry,
  • zmniejszenie libido,
  • podatność na infekcje wirusowe i bakteryjne,
  • pogorszenie pamięci, problem z koncentracją,
  • uczucie znużenia,
  • zmniejszenie tolerancji na alkohol.

Uważa się, że niedobór cynku może być ważnym czynnikiem przyczyniającym się do rozwoju choroby Alzheimera.

Objawy nadmiaru

Do przedawkowania cynku zachodzi zazwyczaj, jeśli przyjmowany jest w zbyt dużych dawkach w postaci suplementów diety. Pojawiają się wówczas objawy ze strony układu pokarmowego charakterystyczne dla zatrucia:

  • nudności i wymioty,
  • bóle brzucha,
  • biegunki.

Ciężko doprowadzić do nadmiaru cynku, który pochodzi jedynie z diety. Ilości cynku zawarte w produktach spożywczych oraz jego wchłanianie nie pozwalają na przedawkowanie tego pierwiastka z produktów spożywczych. Skutki długotrwałego przyjmowania dużych dawek cynku z suplementów to:

  • zmniejszenie stężenia frakcji HDL-cholesterolu,
  • obniżenie odpowiedzi immunologicznej organizmu.

Objawy zatrucia cynkiem:

W przypadku ostrego zatrucia cynkiem mogą wystąpić następujące objawy:

  • bóle żołądka,
  • nudności,
  • utrata apetytu,
  • biegunka,
  • bóle głowy.

Źródła pokarmowe cynku

Zalecane dzienne spożycie cynku waha się od 4 do 15 mg. Produkty zawierające cynk to przede wszystkim:

  • małże,
  • ostrygi wędzone,
  • zarodki pszenne,
  • wątroba wieprzowa,
  • pieczeń wołowa,
  • migdały,
  • fasola,
  • węgorz,
  • groszek zielony.

Wchłanianie cynku bywa utrudnione ze względu na spożywanie alkoholu, cukru i otrębów, ale także produktów wzbogacanych w miedź i żelazo. Na niedobór cynku narażone są osoby z chorobami alkoholowymi, wegetarianie lub weganie, amatorzy słodyczy oraz sportowcy.

Bibliografia

  1. Orłowski W: Nauka o chorobach wewnętrznych, wyd. II. PZWL, Warszawa 1989;
  2. Seńczuk W. Toksykologia. PZWL. Warszawa 1999;
  3. Gawędzki J, Hryniewiecki L. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Wyd. 2. PWN. Warszawa 2000.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Mamy dla Ciebie rabat 10%! Subskrybuj nasz newsletter, bądź na bieżąco z nowymi wpisami i produktami oraz zgarnij kod rabatowy do wykorzystania na sklep.auraherbals.pl