Prosto dla zdrowia
witaminy-na-oleju-mct-baner-1280x200 witaminy-na-oleju-mct-baner-mobile-400x200

Leksykon Aura Herbals

Witaminy

Witamina E

Witamina E - najważniejsze informacje

Witamina E, czyli α-tokoferol, w organizmie człowieka wykazuje wiele zróżnicowanych funkcji. Często nazywana jest „witaminą młodości”. Jest antyoksydantem, którego głównym zadaniem jest ochrona ludzkich komórek przed procesem starzenia. Proces ten zachodzi przez występowanie wolnych rodników, które są neutralizowane przez tokoferol. Dodatkową funkcją witaminy E jest wspomaganie erytrocytów, czyli czerwonych krwinek. Chroni je przed rozpadem oraz wspomaga transport tlenu. Witamina E wykazuje działanie angioprotekcyjne. Oznacza to, że wzmacnia ściany naczyń krwionośnych chroni je przed rozpadem. Sprawia też, że krzepliwość krwi oraz ruchliwość mięśni są prawidłowe. Zapobiega również tworzeniu się skrzepów w naczyniach krwionośnych, dlatego zaleca się jej zażywanie osobom mającym wysokie stężenie cholesterolu we krwi oraz w profilaktyce przeciw zawałowi mięśnia sercowego. Witamina E pełni również ważną rolę w spermatogenezie, czyli procesie tworzenia się nasienia oraz kobiet w ciąży. U ciężarnych odpowiednia ilość tokoferolu zapewnia prawidłowy rozwój płodu oraz łagodniejszy przebieg ciąży. Ponadto witamina E hamuje utlenianie cholesterolu LDL, często zwanego „złym” cholesterolem, przez co przeciwdziała tworzeniu się blaszki miażdżycowej. Witamina E w preparatach farmakologicznych często występuje w połączeniu z witaminą A. Takie połączenie zapobiega procesom utleniania.

Witamina E jest dobrze tolerowana przez organizm człowieka i nie jest toksyczna. Istniejące normy zapotrzebowania na witaminę E są bardzo zróżnicowane i wynoszą od 10 do 30 mg na dzień. Niektóre zalecenia podają także, że dzienne zapotrzebowanie na witaminę E wynosi nawet 100 mg na dobę. Witamina E warunkuje prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jej niedobór jest przyczyną licznych schorzeń układu krążenia oraz przyczynia się do rozwoju choroby nowotworowej.

Możliwe zastosowania

  • Działanie antyoksydacyjne,
  • Stosowana w ciąży,
  • Znaczenie w profilaktyce chorób serca,
  • Korzystny wpływ na płodność,
  • Stosowana w kosmetologii.

Witamina E ‒ wpływ na zdrowie

Naukowcy uważają, że witamina E zapobiega rozwojowi nowotworów. Mowa głównie o raku prostaty u osób palących oraz raku wątroby. Stosowana jest również wspomagająco podczas terapii anty-nowotworowych. Przeprowadzone badania pokazują również, że tokoferol może zapobiegać powstawaniu zakrzepów oraz obniża stężenie „złego” cholesterolu w organizmie. Osoby z cierpiące na cukrzycę również powinny się nią zainteresować. Witamina E zwiększa skuteczność stosowanych preparatów insulinowych co prowadzić do bardziej efektywnej stabilizacji poziomu cukru we krwi.

Znaczenie w chorobach serca

Suplementacja witaminy E nie zapobiega zawałowi mięśnia sercowego. Prowadzone badania dowiodły, że tokoferol podawany w wysokich dawkach pacjentom po przebytym zawale jest w stanie zmniejszyć ryzyko wystąpienia kolejnego. Wszystkie pozostałe badania dowodzą, że witamina E podawana jako suplement ludziom zdrowym jak i tym po zawale nie powoduje redukcji prawdopodobieństwa ponownego przebycia choroby wieńcowej.

Witamina E "witaminą płodności"

Witamina E jest nazywana także "witaminą płodności", gdyż jest niezbędna dla zachowania prawidłowego funkcjonowania narządów rozrodczych. Jej niedobór między innymi. zmniejsza wydzielanie hormonu gonadotropowego, co przyczynia się do nieprawidłowości w strukturze plemników u mężczyzn.

Podczas ciąży

Witamina E jest szczególnie potrzebna kobietom w okresie ciąży. Wywiera ona bezpośredni wpływ na prawidłowy wzrok dziecka. Wyjątkowo istotna jest suplementacja w III trymestrze ciąży. Ponadto witamina E w połączeniu z kwasem foliowym zapobiega uszkodzeniu układu nerwowego i rozwojowi wad wrodzonych płodu. Tokoferol wywiera wpływ również na prawidłową masę urodzeniową dziecka. W związku z tym niedobór tej witaminy u ciężarnych może prowadzić do nieprawidłowego rozwoju płodu, przedwczesnego pęknięcia błon płodowych i przedwczesnego porodu, poronienia czy obumarcia płodu.

Kobiety spodziewające się dziecka powinny przyjmować średnio 15-19 mg tej witaminy dziennie.

Zastosowanie w kosmetyce

Witamina E nazywana jest często „witaminą młodości”. Nie dzieje się tak bez powodu. Stanowi silny antyoksydant mający zdolność do neutralizacji wolnych rodników. Wolne rodniki są odpowiedzialne za podrażnienia i powstawanie zmarszczek, a co za tym idzie – za proces starzenia się skóry. Stosowanie witaminy E w odpowiednich dawkach lub w przypadku kosmetyków, stężeniach, jest w stanie opóźnić proces starzenia się komórek. Ponadto posiada właściwości regeneracyjne, odżywcze, natłuszczające i nawilżające. Dlatego też kremy do twarzy i ciała z witaminą E dedykowane są do każdego typu skóry. Mimo korzystnego działania w przypadku każdego rodzaju cery, preparaty z tokoferolem często polecane są przede wszystkim dla skóry wrażliwej, skłonnej do podrażnień i zmarszczek. Dodatkowym atutem witaminy E są właściwości ochronne przed promieniowaniem UV. Kremy z witaminą E mogą być używane także pomocniczo przy leczeniu łuszczycy, podrażnień skórnych, egzem i cery trądzikowej.

Objawy/skutki niedoboru

Bardzo rzadko spotykane są niedobory witaminy E. Awitaminoza może być bezpośrednio powiązana z innymi stanami chorobowymi. Dotyczy to przede wszystkim osób z zaburzeniami wchłaniania się tłuszczu, celiakią oraz mukowiscydozą.

Najczęstsze objawy niedoboru witaminy E to:

  • osłabienie koncentracji,
  • zmęczenie, rozdrażnienie,
  • anemia,
  • zaburzenia funkcjonowania mięśni oraz ich znaczne osłabienie,
  • przedwczesne starzenie się oraz rogowacenie skóry,
  • pogorszenie się wzroku,
  • dłuższe gojenie się ran,
  • wypadanie włosów,
  • bezpłodność,
  • pogorszenie stanu zębów i kości.

Objawy nadmiaru

Każda substancja przyjmowana w zbyt wysokich dawkach może wykazywać negatywny wpływ na organizm ludzki. W związku z tym oczywiste jest, że nawet witaminy, które w ogólnym ujęciu mają pozytywne działanie, mogą okazać się szkodliwe. Nie ma jednak powodów do zmartwień bowiem witaminę E bardzo ciężko jest przedawkować. Dostarczana wyłącznie w diecie praktycznie nie ma szansy osiągnąć niebezpiecznego dla człowieka stężenia. Ważne natomiast jest aby podczas przyjmowania suplementów diety zwracać uwagę na dawkę podaną na opakowaniu. Ze względu na fakt, że witamina E jest rozpuszczalna w tłuszczach, tę pochodzącą z przyjmowanych preparatów, stosunkowo łatwo można przedawkować.

Do objawów przedawkowania witaminy E należą:

  • krwawienia,
  • osłabienie mięśni,
  • bóle głowy,
  • podwójne widzenie,
  • zmęczenie i senność,
  • zaburzenia jelitowe.

Źródła pokarmowe

Witamina E występuje głównie w produktach pochodzenia roślinnego. Największą jej zawartością charakteryzują się:

  • orzechy włoskie,
  • orzechy laskowe,
  • szpinak,
  • nasiona słonecznika,
  • migdały,
  • pestki dyni,
  • margaryna,
  • natka pietruszki,
  • papryka,
  • czarne jagody,
  • oleje roślinne .

Bibliografia

  1. "Witaminy", praca zbiorowa pod red. prof. Jana Gawęckiego, Biblioteczka Olimpiady Wiedzy o Żywieniu, Zeszyt 5, Katedra Higieny Żywienia Człowieka, Poznań 2000
  2. Colombo ML. An update on vitamin E, tocopherol and tocotrienol-perspectives. Molecules. 2010 Mar;15(4):2103–13.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie i książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementu diety pamiętaj, żeby nie przekraczać zalecanej dziennej porcji. Pamiętaj, że suplement diety nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Mamy dla Ciebie rabat 10%! Subskrybuj nasz newsletter, bądź na bieżąco z nowymi wpisami i produktami oraz zgarnij kod rabatowy do wykorzystania na sklep.auraherbals.pl