Prosto dla zdrowia
ebook_auraherbals_baner_kategoria_1280x200 ebook_auraherbals_baner_kategoria_400x200

Leksykon Aura Herbals

Witaminy

Biotyna

Biotyna - najważniejsze informacje

Witamina B7 inaczej nazywana witaminą H lub biotyną. Jest heterocyklicznym związkiem organicznym, należącym do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jest ona powszechnie dostępna w różnych produktach spożywczych, zarówno w stanie wolnym, na przykład w mleku i warzywach, jak i w formie połączeń z białkami obecna w mięsie lub drożdżach. Biotyna w postaci wolnej jest lepiej przyswajalna niż w związanej. Biotyna wykazuje również wpływ na właściwe funkcjonowanie włosów i skóry. Istotne jest również, że wraz z witaminą K, uczestniczy w syntezie protrombiny, czyli substancji odpowiedzialnej za krzepnięcie krwi. Wchłanianie witaminy B7 jest wspomagane przez inne witaminy z grupy B. Niekorzystnie na przyswajanie biotyny działa długotrwała antybiotykoterapia, która wyjaławia jelita niszcząc ich naturalną florę bakteryjną. Dodatkowo nadmierne spożycie alkoholu może upośledzać procesy prawidłowego wchłaniania.

Witamina B7

  • pomaga zachować zdrowe włosy,
  • przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego,
  • przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu makroskładników odżywczych,
  • pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego,
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych,
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowego stanu błon śluzowych,
  • pomaga zachować zdrową skórę.

Możliwe zastosowania

  • Pozwala na zachowanie dobrej kondycji włosów, skóry i paznokci,
  • Wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego,
  • Poprawia przemiany cukrów,
  • Korzystnie wpływa na funkcjonowanie stawów i kości,
  • Polecana dla kobiet w ciąży.

Zdrowa skóra, włosy i paznokcie

Biotyna zawiera cząsteczki siarki mającą działanie ochronne na skórę i włosy. W związku z tym docierając do odpowiednich komórek dostarcza tego cennego organizmowi pierwiastka. Witamina B7 uczestniczy w syntezie cukrów, białek i kwasów tłuszczowych, co wpływa na właściwe funkcjonowanie skóry, włosów i paznokci. Biotyna pomaga w leczeniu trądziku młodzieńczego. Jest skuteczna we wspomaganiu terapii antytrądzikowej gdyż zapobiega łojotokowi oraz wzmożonej aktywności gruczołów łojowych.

Poprawa przemiany glukozy

Biotyna pobudza również proces przemiany glukozy powstającej w wątrobie. Wątroba ma funkcję magazynowania oraz stabilizacji poziomu glukozy. Oddziaływanie tych dwóch substancji jest, więc istotne szczególnie dla osób cierpiących na cukrzycę.

Lepszy stan psychiczny kobiet w ciąży

W czasie ciąży spada poziom witaminy B7. Lekarze podejrzewają, że niedobory biotyny mogą powodować spadek masy płodu. Ponadto uzupełnienie witaminy H w czasie ciąży poprawia stan psychiczny kobiet.

Prawidłowe funkcjonowanie mięśni i stawów

Niedobory biotyny wywierają wpływ na funkcjonowanie układu ruchu. Między innymi może doprowadzić do zapalenia stawów, mięśni czy drżenia rąk. Biotyna współdziała ze składnikami, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie mięśni i stawów i znacznie poprawia stany chorobowe.

Objawy/skutki niedoboru

Charakterystyczne dla hipowitaminozy symptomy obserwuje się głównie u osób niedożywionych lub będących na restrykcyjnych dietach. Jednymi z pierwszych objawów niedoboru witaminy H są

  • chroniczna senność,
  • obniżenie nastroju,
  • stany lękowe,
  • rozdrażnienie,
  • bóle i osłabienie mięśni
  • drętwienie kończyn.

Można również zaobserwować objawy zewnętrzne takie, jak

  • szary koloryt skóry,
  • wypadanie włosów,
  • nawracające zapalenie spojówek
  • rozdwajające się paznokcie.

Długotrwała hipowitaminoza prowadzi do depresji, powiększenia wątroby, podwyższenia poziomu cholesterolu we krwi, a nawet halucynacji.

Objawy nadmiaru

Do tej pory nie stwierdzono szkodliwości nadmiaru witaminy B7. Biotyna jest wchłaniana w jelicie cienkim, a jej nadmiar, tak jak w przypadku innych witamin rozpuszczalnych w wodzie, wydalana jest na bieżąco z moczem.

Źródła pokarmowe

Biotyna występuje w niewielkich ilościach w produktach zarówno pochodzenia zwierzęcego jak i roślinnego. Badania naukowe nie stwierdziły niepożądanych skutków nadmiaru tej witaminy, więc nie trzeba obawiać się suplementacji. Nie ma konkretnych zaleceń co do zapotrzebowania na biotynę. Przyjmuje się, że granic waha się pomiędzy 30 a 100 µg na dobę. Taka ilość składnika wystarczy do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Należy pamiętać, że na przyswajanie biotyny niekorzystnie wpływają czynniki takie jak

  • Spożywanie alkoholu,
  • Spożywanie dużej ilości żywności przetworzonej,
  • Sulfonamidy.

Witamina H znajduje się między innymi w produktach takich jak:

  • wątróbka,
  • żółtko jaj,
  • mąka sojowa,
  • orzechy ziemne, włoskie i migdały,
  • sardynki,
  • grzyby,
  • ryż.

Bibliografia

  1. Jarosz M. Red. : Normy żywienia populacji polskiej, IŻŻ, 2012;
  2. Gawęcki J., Hryniewiecki L. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, 2008;
  3. Gawęcki J. red.: Witaminy. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;
  4. Brzozowska A. red. : Składniki mineralne w żywieniu człowieka. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Mamy dla Ciebie rabat 10%! Subskrybuj nasz newsletter, bądź na bieżąco z nowymi wpisami i produktami oraz zgarnij kod rabatowy do wykorzystania na sklep.auraherbals.pl