Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
auraherbals-baner-podstrony-colladrop-nowy-1280x200 auraherbals-baner-podstrony-colladrop-nowy-400x200

Blog Aura Herbals

Medycyna naturalna

Shatavari a menopauza – co musisz wiedzieć?

autor: Nina Wawryszuk

W Ajurwedzie korzeń shatavari ma służyć zdrowiu i samopoczuciu kobiety na każdym etapie jej życia. Jego ciekawe właściwości mogą być szczególnie pomocne podczas jednego z tych najtrudniejszych okresów – przekwitania.

Shatavari a menopauza – czy pomaga? Zderzyłam zalecenia ajurwedyjskich medyków z wynikami współczesnych badań klinicznych.

Shatavari a menopauza

Stosowanie ekstraktu z korzenia shatavari może redukować niektóre objawy menopauzy takie jak uderzenia gorąca, nocne poty, stany depresyjne, niepokój, zmęczenie i bezsenność. Shatavari m.in. normalizuje hormony, które są odpowiedzialne za występowanie tych objawów.

Tradycja stosowania tego adaptogenu sięga tysięcy lat. A jak to jest współcześnie? Zestawiłam stanowisko Ajurwedy i współczesne badania naukowe nad korzeniem shatavari.

Ajurweda

Według Ajurwedy kobieta zbliża się do menopauzy, gdy jej jajniki zostają ”zwolnione” z roli ośrodków dojrzewania komórek jajowych i produkcji hormonów. Wraz z nadejściem menopauzy poziom estrogenu i progesteronu, dwóch dominujących hormonów żeńskich, drastycznie spada.

Ten spadek hormonów prowadzi do niskiego poziomu Ojas, co oznacza mniejszą zdolność do utrzymania równowagi i pogorszenie Vata. Te zaburzenia równowagi powodują m.in. uderzenia gorąca, przyrost masy ciała, wahania nastroju, rozdrażnienie. Medycy ajurwedyjscy mają na to rozwiązanie – cenny korzeń shatavari.

W Ajurwedzie shatavari jest rośliną nazywaną Królową Ziół, ponieważ promuje miłość i oddanie. Shatavari jest głównym ajurwedyjskim tonikiem odmładzającym dla kobiet, podobnie jak ashwagandha dla mężczyzn. Ekspertka Ewa Szydłowska dodaje:

Shatavari to coraz popularniejszy suplement diety dla kobiet

“Kobiece zioło” wspiera witalność, młodość i prawidłowe funkcjonowanie układu rozrodczego kobiet. Jest zalecane w różnych kobiecych problemach – zaburzeniach miesiączkowania, bolesnych miesiączkach, spadkiem libido, PMS czy objawach menopauzy.

Korzeń shatavari korzystnie oddziałuje na Pittę – typ metaboliczny w Ajurwedzie, u którego przeważają cechy ognia. Roślina działa jak gaszenie pożaru, który toczy się w organizmie. Jednym z tradycyjnych sposobów stosowania shatavari jest napój mleczny z dodatkiem szafranu, który warto pić codziennie na zmniejszenie objawów menopauzy.

Shatavari w proszku do picia to wygodny i smaczny sposób na stosowanie tego adaptogenu
Szklankę mleka należy zagotować, a następnie już bez gotowania dodać 10 nitek szafranu, ½ łyżeczki sproszkowanego korzenia shatavari i łyżka masła ghee, które należy dokładnie wymieszać i powoli wypić, gdy lekko przestygnie. Możesz także spienić mleko, jeśli lubisz i posypać ulubionymi dodatkami.

Współczesne badania naukowe

Rok 2024 zaskoczył nas dwoma badaniami z wykorzystaniem korzenia z shatavari.

Redukcja objawów menopauzy

W czasopiśmie naukowym Cureus opublikowano wyniki badań klinicznych z udziałem kobiet przed i po menopauzie. Badane kobiety miały 40–65 lat i zgłaszały występowanie objawów menopauzy takich jak:

  • uderzenia gorąca,
  • nocne poty,
  • niepokój,
  • zmęczenie,
  • depresja,
  • bezsenność,
  • wahania nastroju.

Kobiety zostały podzielone na dwie grupy:

  • pierwsza przyjmowała 2 kapsułki dziennie z ekstraktem z korzenia shatavari,
  • druga przyjmowała 2 kapsułki zawierające placebo.

Badanie trwało osiem tygodni. Naukowcy mierzyli zmiany za pomocą kwestionariusza jakości życia Utian (UQoL) w 30. i 60. dniu badania i porównali je z wartościami wyjściowymi.

Wyniki: Kobiety przyjmujące ekstrakt z korzenia shatavari odnotowały wzrost całkowitych wyników UQoL odpowiednio o 23,19% w 30. dniu i 35,13% w 60. dniu. Wyniki te były statystycznie istotne w porównaniu z placebo.

Kobiety przyjmujące ekstrakt zaobserwowały również istotnie większą zmianę w wynikach UQoL w obszarze pracy, zdrowia, sferze emocjonalnej i sferze seksualnej pod koniec badania w porównaniu z wartością wyjściową.

Dodatkowo, u kobiet przyjmujących ekstrakt zaobserwowano znaczącą poprawę w wynikach stresu oraz znaczącą poprawę jakości i głębokości snu.

Liczba kobiet (12,12%) w grupie shatavari, które doświadczyły uderzeń gorąca, była znacznie mniejsza w porównaniu z grupą placebo (57,57%). Kobiety przyjmujące ekstrakt zaobserwowały również mniej nocnych potów, uderzeń gorąca, niepokoju, zmęczenia, bezsenności, wahań nastroju i nietrzymania moczu.

Wzrost siły u kobiet po menopauzie

Badanie przeprowadzono z udziałem 12 kobiet po menopauzie, o średniej wieku 68,5 lat. Przed rozpoczęciem suplementacji shatavari, kobietom sprawdzano siłę mięśni. Następnie zostały podzielone na dwie grupy: 7 kobiet stosowało dwie kapsułki z 1000 mg proszku z shatavari odpowiadającego 26 500 mg świeżej masy korzenia shatavari; 5 kobiet otrzymywało dwie kapsułki z placebo. Badanie trwało 6 tygodni.

Wyniki: U kobiet stosujących ekstrakt z korzenia shatavari odnotowano znaczący wzrost siły chwytu. Naukowcy doszli do wniosku, że shatavari może wspierać reakcje adaptacyjne mięśni na ćwiczenia, a zdobyte dane stanowią użyteczny drogowskaz dla przyszłych badań nad zastosowaniem shatavari w zachowaniu i poprawie funkcji układu mięśniowo-szkieletowego w starszym wieku.

W jaki sposób shatavari wpłynęło na siłę u kobiet?

Hormon estradiol poprawia funkcję wiązania miozyny i produkcję siły mięśniowej. Badania wykazują, że hormonalna terapia zastępcza (HTZ) poprawia siłę mięśni u kobiet po menopauzie. Shatavari naśladuje działanie estradiolu, więc może być w tym aspekcie równie skuteczny, co HTZ – jednak miejmy na uwadze, że to badanie na małej próbie.

Czy warto stosować shatavari na menopauzę?

Jeśli chcesz naturalnie wesprzeć organizm w trudnym okresie menopauzy, warto rozważyć stosowanie ekstraktu z shatavari. Nim jednak podejmiesz taką decyzję, skonsultuj się z lekarzem – on najlepiej zna Twój stan zdrowia i wie, jakie masz choroby oraz jakie inne leki stosujesz.

To ważne, ponieważ najlepsza suplementacja to… bezpieczna suplementacja.

Pamiętaj też, żeby bezwzględnie przestrzegać dawkowania zaleconego na opakowaniu danego preparatu z shatavari. Stosuj ziele codziennie przez co najmniej 3 miesiące i obserwuj swój organizm.

Zobacz też:

Podsumowanie

  • W Ajurwedzie shatavari jest zalecane m.in. do łagodzenia nieprzyjemnych objawów menopauzy takich jak uderzenia gorąca, wahania nastroju czy bezsenność.
  • Bioaktywne związki w korzeniu shatavari m.in. naśladują działanie estrogenu.
  • Regularne stosowanie ekstraktu z korzenia ma za zadanie wyciszyć burzę hormonów, zredukować nocne poty i uderzenia gorąca, bezsenność czy wahania nastroju.
  • Brakuje jeszcze badań klinicznych nad wpływem shatavari na przebieg menopauzy, ale dotychczasowe wyniki są ciekawe i pokazują niesamowity potencjał tej rośliny.

Bibliografia

  1. Alok S, Jain SK, Verma A, Kumar M, Mahor A, Sabharwal M. Plant profile, phytochemistry and pharmacology of Asparagus racemosus (Shatavari): A review. Asian Pac J Trop Dis. 2013 Jun;3(3):242–51. doi: 10.1016/S2222-1808(13)60049-3. PMCID: PMC4027291.
  2. Gudise VS, Dasari MP, Kuricheti SSK. Efficacy and Safety of Shatavari Root Extract for the Management of Menopausal Symptoms: A Double-Blind, Multicenter, Randomized Controlled Trial. Cureus. 2024 Apr 8;16(4):e57879. doi: 10.7759/cureus.57879. PMID: 38725785; PMCID: PMC11079574.
  3. O’Leary MF, Jackman SR, Sabou VR, Campbell MI, Tang JCY, Dutton J, Bowtell JL. Shatavari Supplementation in Postmenopausal Women Improves Handgrip Strength and Increases Vastus lateralis Myosin Regulatory Light Chain Phosphorylation but Does Not Alter Markers of Bone Turnover. Nutrients. 2021 Nov 27;13(12):4282. doi: 10.3390/nu13124282. PMID: 34959836; PMCID: PMC8708006.
  4. Singh N, Garg M, Prajapati P, Singh PK, Chopra R, Kumari A, Mittal A. Adaptogenic property of Asparagus racemosus: Future trends and prospects. Heliyon. 2023 Apr 1;9(4):e14932. doi: 10.1016/j.heliyon.2023.e14932. PMID: 37095959; PMCID: PMC10121633.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!