Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
auraherbals-baner-podstrony-colladrop-nowy-1280x200 auraherbals-baner-podstrony-colladrop-nowy-400x200

Blog Aura Herbals

Shot of a young woman holding a heart on her tummy during a workout.
Zdrowie i suplementacja

Jak berberyna wpływa na Twoje jelita? Ekspert tłumaczy

autor: Joanna Jurek

Berberyna to wszechstronny składnik, który nie tylko reguluje poziomu cukru i lipidów we krwi, chroni przed rozwojem zespołu metabolicznego czy infekcjami układu pokarmowego.

Ostatnie badania donoszą, że berberyna może okazać się pomocna w leczeniu objawów zespołu jelita drażliwego (IBS) i wspierać ogólny stan mikrobioty jelitowej. Włączenie suplementacji znajduje uznanie wśród naukowców i lekarzy, co powoduje, że berberyna jest przedmiotem wielu badań klinicznych mających na celu poprawę zdrowia jelit.

Czym jest berberyna?

Berberyna to alkaloid roślinny, który występuje w roślinach z rodzaju berberysowatych. Roślina ta jest używana od wieków w medycynie tradycyjnej na różne dolegliwości, ze względu na silne oddziaływanie na organizm ludzki.

Berberyna ma intensywny żółty kolor, który zawdzięcza złożonej strukturze i obecności berberyniny – pochodnej izochinolinowej o silnych właściwościach antyoksydacyjnych. Obecność azotu w cząsteczce berberyny nadaje jej właściwości zasadowych oraz odpowiada za jej rozpuszczalność i bioaktywność.

W organizmie człowieka berberyna moduluje procesy enzymatyczne, a także oddziałuje na działanie receptorów zaangażowanych w procesy metaboliczne i immunologiczne. Berberyna wpływa również na gospodarkę lipidowo-węglowodanową i wykazuje działanie hipoglikemiczne oraz hipolipemiczne.

Z kolei właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne berberyny są przypisywane jej zdolnością do hamowania aktywności enzymów zaangażowanych w produkcję mediatorów stanu zapalnego, jak cytokiny i prostaglandyny. Berberyna może również oddziaływać na komórki układu odpornościowego i zwiększać ochronę przed infekcjami, zarówno bakteryjnych, jak i grzybiczych.

Berberyna na jelita – w jaki sposób może pomóc?

Jelita to Twój „drugi mózg”. Jakiekolwiek nieprawidłowości w ich funkcjonowaniu mogą negatywnie wpłynąć na Twoje zdrowie i samopoczucie.

Berberyna a zespół jelita drażliwego (IBS)

Zespół jelita drażliwego (z ang. Inflammatory bowel syndrome, IBS) jest przewlekłą czynnościową chorobą przewodu pokarmowego, charakteryzującą się nawracającym dyskomfortem w jamie brzusznej oraz zaburzeniami wypróżniania. IBS znacząco wpływa na codziennie funkcjonowanie i obniża jakość życia. Częstość występowania IBS waha się od 7 do 18% na całym świecie.

Zdrowie jelit jest ważne, ponieważ są one kluczowym organem w organizmie, odpowiedzialnym nie tylko za procesy trawienne, ale także wchłanianie składników odżywczych z pożywienia i eliminację toksycznych substancji.

W przypadku, gdy jelita nie funkcjonują w pełnej sprawności, organizm może być w stanie niedożywienia i zmagać się ze zwiększonym ryzykiem innych chorób, jak alergie pokarmowe, zaburzenia metaboliczne, a nawet depresji.

Badania kliniczne potwierdzają, że berberyna może być skuteczna w leczeniu przewlekłych zaburzeń jelitowych, jak IBS, ale także choroby Leśniowskiego-Crohna i choroby wrzodowej żołądka.

Jak berberyna wpływa na IBS?

Berberyna może pomóc w leczeniu objawów IBS m.in. poprzez:

  • Redukcję stanów zapalnych: Berberyna wykazuje właściwości przeciwzapalne, które mogą łagodzić stan zapalny jelit, często występujący przy IBS.
  • Korzystny wpływ na funkcjonowanie mikrobioty jelitowej: Berberyna powoduje korzystne zmiany w składzie mikrobioty jelitowej, przez co wspiera jej równowagę i przyczynia się do produkcji metabolitów bakteryjnych, jak SCFA (ang. Short chain fatty acids). Te przyczyniają się do zmniejszenia stanu zapalnego i poprawy szczelności bariery jelitowej.
  • Regulację procesów fizjologicznych w jelitach: Berberyna wspiera motorykę jelit, przez co zmniejsza dyskomfort trawienny, redukuje wzdęcia oraz nieregularności w wypróżnieniach.
  • Wsparcie procesów detoksykacji/oczyszczania: Berberyna może przyczynić się do poprawy procesów oczyszczania jelit i przyczynić się do eliminacji potencjalnie toksycznych metabolitów. Szczególnie gdy układ pokarmowy jest narażony na szkodliwe substancje, jak alkohol, tytoń czy niektóre dodatki do żywności, berberyna może pomóc w neutralizacji tych związków, redukcji stanów zapalnych i bólu.

Berberyna a mikrobiom jelitowy

Berberyna odgrywa istotną rolę w regulacji prawidłowego funkcjonowania mikrobioty jelitowej. Badania wykazują, że berberyna korzystnie wpływa na skład mikroorganizmów obecnych w jelitach, co zapobiega zaburzeniom układu trawiennego.

Wyniki badań wykazują, że berberyna wspiera rozrost pożytecznych bakterii, natomiast eliminuje potencjalne drobnoustroje. W rezultacie berberyna może modulować kluczowe procesy metaboliczne. Na przykład zwiększając liczbę pożytecznych bakterii, takich jak Bifidobacterium i Lactobacillus oraz poprzez zmniejszenie stosunku Firmicutes do Bacteroidetes, berberyna zwiększa na produkcję cennych krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych – SCFA

SCFA odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu energii dla komórek nabłonka jelitowego, co pomaga w utrzymaniu integralności bariery jelitowej. Zwłaszcza maślan, jako jeden z SCFA posiada właściwości przeciwzapalne i immunoregulacyjne mające zastosowanie w zmniejszaniu stanów zapalnych jelit związanych z IBS, w tym bólu brzucha.

Korzystne działanie berberyny na mikrobiotę jelitową przyczynia się również do poprawy ogólnego samopoczucia oraz redukcji stresu. Działanie SCFA wykazuje potencjał do wspierania zdrowia psychicznego poprzez korzystny wpływ na regulację neuroprzekaźników w mózgu, co prowadzi do redukcji stresu.

Berberyna a SIBO

Ostatnie badania sugerują, że korzyści wynikające ze stosowania berberyny w celu wspierania zdrowia mikrobioty jelitowej, mogą już niedługo znaleźć swoje zastosowanie w leczeniu przewlekłych zaburzeń jelitowych, takich jak przerost bakteryjny jelita cienkiego (SIBO).

Podobnie do IBS, SIBO również związane jest z uczuciem dyskomfortu w jamie brzusznej i pogorszeniem wchłaniania składników odżywczych z pożywienia. Zastosowanie berberyny u osób z SIBO mogłoby stanowić alternatywę dla antybiotykoterapii – rifaksyminą, której to skuteczność jest znacznie ograniczona.

Suplementacja berberyną na jelita – kiedy i ile brać?

Na korzyści zdrowotne wynikające z przyjmowania preparatów z berberyną może wypływać wiele czynników – poniżej najważniejsze kwestie, jakie warto rozważyć przed rozpoczęciem suplementacji.

Pora dnia – najlepszy czas na przyjmowanie berberyny:

RANO

Przyjmowanie berberyny zaraz po przebudzeniu może pomóc ustabilizować poziom cukru we krwi, co może wspierać prawidłową fizjologię jelit w perspektywie długoterminowej, tym samym redukując ryzyko wystąpienia zaparć, wzdęć i biegunek.

PODCZAS POSIŁKU

Zażywanie preparatów z berberyną podczas posiłków przyczynia się do zapobiegania nagłym skokom poziomu glukozy i lipidów we krwi, co może zmniejszać ryzyko zaburzeń trawiennych i poprawiać wchłanianie składników odżywczych z pożywienia.

PRZED SNEM

Suplementacja berberyny wieczorem pomaga w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi w ciągu nocy, co przekłada się na lepszą jakość snu i regenerację.

Pamiętaj, że zanim rozważysz włączenie berberyny do codziennej diety, warto skonsultować to z lekarzem, który pomoże ustalić najbezpieczniejszą i najbardziej efektywną dawkę dla Ciebie. Jest to szczególnie istotne jeśli: nigdy wcześniej nie stosowałeś preparatów na bazie berberyny, zażywasz leki lub masz szczególne problemy zdrowotne.

Jaka dawka berberyny jest najskuteczniejsza?

W zależności od Twoich celów zdrowotnych stosowana dawka berberyny może się różnić:

  • Dla ogólnego zdrowia i zachowania dobrego samopoczucia, zaleca się przyjmowanie od 500 mg do 1500 mg berberyny dziennie. Najlepiej przyjmować berberynę podczas posiłku, aby uniknąć potencjalnego dyskomfortu trawiennego.
  • Dla optymalnego poziomu cukru we krwi oraz jako wsparcie metabolizmu, zaleca się stosowanie od 500 mg do 1500 mg berberyny na dzień, najlepiej w formie 2–3 dawek, zażywanych w okolicach posiłków. W połączeniu ze zbilansowaną dietą o niskim indeksie glikemicznym może przynieść najlepsze efekty zdrowotne.
  • Dla zdrowia jelit i poprawy funkcji trawiennych, zaleca się rozpoczęcie suplementacji berberyną od niższej dawki, np. 300 mg na dzień i stopniowe jej zwiększanie do 1500 mg dziennie. Berberynę najlepiej przyjmować na 30 minut przed posiłkiem w połączeniu z dietą bogatą w błonnik pokarmowy i probiotyki, co całościowo może wspierać prawidłowe funkcjonowanie mikrobioty jelitowej.

Dla uzyskania optymalnych efektów najważniejsza jest konsekwencja i regularność, dlatego warto przyjmować suplement z berberyną o stałej porze każdego dnia.

Jak zwiększyć skuteczność berberyny?

Maksymalizacja korzyści płynących z berberyny wymaga czegoś więcej niż tylko stałego spożycia. Oto kilka wskazówek jak dodatkowo zwiększyć skuteczność suplementacji berberyną dla optymalnych korzyści dla zdrowia jelit:

Połącz ze zdrowymi tłuszczami

Przyjmowanie preparatów z berberyną z żywnością bogatą w tłuszcze, jak awokado, oliwa z oliwek, tłuste gatunki ryb (makrela, łosoś, sardynki, śledź), orzechy czy nasiona roślin mogą zwiększać wchłanianie berberyny z przewodu pokarmowego. Rozważ przyjmowanie suplementu z posiłkami zawierającymi te zdrowe tłuszcze.

Dbaj o nawodnienie

Picie odpowiedniej ilości wody wspiera ogólne procesy metaboliczne i może pomóc w efektywnym przetwarzaniu berberyny w organizmie.

Stosuj w formie wieloskładnikowych preparatów 

Badania sugerują, że przyjmowanie berberyny w formie preparatów wieloskładnikowych zawierających witaminę D3 i witaminę K, a także składniki mineralne jak chrom może przynieść dodatkowe korzyści zdrowotne. Również, połączenie berberyny z innymi związkami pochodzenia roślinnego, jak kurkuma czy cynamon może poprawić kontrolę poziomu cukru we krwi.

Badania kliniczne sugerują, że ciekawym połączeniem wspomagającym zdrowie jelit może być berberyna z kurkuminą (Wade et al., 2024). Ta formulacja może skutecznie łagodzić objawy związane z IBS. Jest to związane z uzupełniającymi się nawzajem działaniem związków aktywnych obecnych w ekstraktach tych roślin. Działają one synergistycznie, powodując tym samym zmniejszenie stanu zapalenia jelit i regulują motorykę przewodu pokarmowego.

Badanie wykazało, że stosowanie suplementu zawierającego w składzie 200 mg berberyny i 49 kurkuminy przez 2 miesiące, jako terapia uzupełniająca w leczeniu IBS znacznie zmniejszyła intensywność objawów zaburzenia zwłaszcza tych związanych z dyskomfortem w jamie brzusznej oraz uczucia wzdęcia. Suplementacja poprawiła również regularność wypróżnień, co poprawiło także jakość życia uczestników badania.

Zobacz też:

Podsumowanie

  • Berberyna to bioaktywny związek zawarty w roślinach z rodziny berberysowatych.
  • Berberyna wykazuje właściwości przeciwzapalne, które mogą łagodzić stan zapalny jelit, często występujący przy IBS.
  • Berberyna powoduje korzystne zmiany w składzie mikrobioty jelitowej, wspiera jej równowagę i przyczynia się do produkcji korzystnych dla jelit metabolitów bakteryjnych, jak SCFA.
  • Berberyna wspiera motorykę jelit, przez co zmniejsza dyskomfort trawienny, redukuje wzdęcia oraz nieregularności w wypróżnieniach.
  • Berberyna może przyczynić się do poprawy procesów oczyszczania jelit i przyczynić się do eliminacji potencjalnie toksycznych metabolitów.
  • Badania nad berberyną sugerują, że może być pomocna także przy SIBO.
  • Zdrowie jelit jest ważne, ponieważ są one kluczowym organem w organizmie, odpowiedzialnym nie tylko za procesy trawienne, ale także wchłanianie składników odżywczych z pożywienia i usuwanie toksycznych substancji.

Bibliografia

  1. Guo H, Lu S, Zhang J, Chen C, Du Y, Wang K, Duan L. Berberine and rifaximin effects on small intestinal bacterial overgrowth: Study protocol for an investigator-initiated, double-arm, open-label, randomized clinical trial (BRIEF-SIBO study). Front Pharmacol. 2023 Feb 15;14:1121435. doi: 10.3389/fphar.2023.1121435. PMID: 36873985; PMCID: PMC9974661
  2. Huang M, He Y, Tian L, Yu L, Cheng Q, Li Z, Gao L, Gao S, Yu C. Gut microbiota-SCFAs-brain axis associated with the antidepressant activity of berberine in CUMS rats. Journal of Affective Disorders. 2023 Mar 15;325:141-50. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0165032722015270
  3. Wade U, Pascual-Figal DA, Rabbani F, Ernst M, Albert A, Janssens I, Dierckxsens Y, Iqtadar S, Khokhar NA, Kanwal A, Khan A. The Possible Synergistic Pharmacological Effect of an Oral Berberine (BBR) and Curcumin (CUR) Complementary Therapy Alleviates Symptoms of Irritable Bowel Syndrome (IBS): Results from a Real-Life, Routine Clinical Practice Settings-Based Study. Nutrients. 2024 Apr 18;16(8):1204. https://www.mdpi.com/2072-6643/16/8/1204
  4. Zhang M, Yang H, Yang E, Li J, Dong L. Berberine Decreases Intestinal GLUT2 Translocation and Reduces Intestinal Glucose Absorption in Mice. Int J Mol Sci. 2021 Dec 28;23(1):327. doi: 10.3390/ijms23010327. PMID: 35008753; PMCID: PMC8745600. https://www.mdpi.com/1422-0067/23/1/327
  5. https://examine.com/supplements/berberine
  6. Guo H, Lu S, Zhang J, Chen C, Du Y, Wang K, Duan L. Berberine and rifaximin effects on small intestinal bacterial overgrowth: Study protocol for an investigator-initiated, double-arm, open-label, randomized clinical trial (BRIEF-SIBO study). Front Pharmacol. 2023 Feb 15;14:1121435. doi: 10.3389/fphar.2023.1121435. PMID: 36873985; PMCID: PMC9974661.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9974661/
  7. Adel-Mehraban MS, Aghabeiglooei Z, Atlasi R, Namazi N, Ayati MH. Berberine as a Natural Modifier of Gut Microbiota to Promote Metabolic Status in Animal Studies and Clinical Trials: A Systematic Review. Traditional and Integrative Medicine. 2023 Apr 26:202-16.https://jtim.tums.ac.ir/index.php/jtim/article/view/814
  8. Zeeshan MH, Vakkalagadda NP, Sree GS, Anne KK, Devi S, Parkash O, Fawwad SBU, Haider SMW, Mumtaz H, Hasan M. Irritable bowel syndrome in adults: Prevalence and risk factors. Ann Med Surg (Lond). 2022 Aug 19;81:104408. doi: 10.1016/j.amsu.2022.104408. PMID: 36147064; PMCID: PMC9486601.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!