Prosto dla zdrowia
colladrop-nowosc-baner-1280x200 colladrop-nowosc-baner-mobile-400x200

Leksykon Aura Herbals

Minerały

Chrom – właściwości, zastosowanie i rola w organizmie

Chrom - najważniejsze informacje

Chrom jest pierwiastkiem chemicznym, który został odkryty w 1797 roku. Jego nazwa pochodzi od greckiego słowa „chroma”, czyli kolor. Chrom jest pierwiastkiem śladowym niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Stanowi mikroelement, który pełni różnorakie funkcje w organizmie. Najważniejszą rolą chromu w organizmie jest uczestnictwo w procesie metabolizmu glukozy. Zmniejsza on zapotrzebowanie organizmu na insulinę. Insulina jest hormonem tarczycy kluczowym w cukrzycy. Zapewnienie odpowiedniej dawki chromu pozwala na skuteczne obniżenie poziomu „złego” cholesterolu LDL, przy jednoczesnym podwyższeniu poziomu „dobrego” HDL. Dieta bogata w ten składnik może ochronić organizm przed takimi stanami jak miażdżycą, cukrzyca czy choroby układu sercowo-naczyniowego. Chrom w organizmie jest też składnikiem wielu enzymów trawiennych i uczestniczy w procesach przemiany białek, węglowodanów i tłuszczów.

Spekuluje się, że problemy z niedoborem chromu pojawiły się niedawno. Wraz ze spożyciem coraz większej ilości gotowych potraw, które często są wysoko przetworzone oraz ubogie w witaminy i składniki odżywcze spadła jego podaż w diecie. Tymczasem dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka wynosi około 25 do 35 µg chromu na dzień. Co gorsza, zapotrzebowanie na chrom wzrasta pod wpływem takich czynników, jak:

  • wysiłek fizyczny, często związany z wykonywaniem pracy,
  • aktywność fizyczna,
  • stosowanie diety wysoko węglowodanowej.

Możliwe zastosowania

Chrom na odchudzanie

Chrom to jeden z najczęściej polecanych środków wspomagających odchudzanie. Wynika to ze zdolności do regulacji poziomu cukru we krwi. Zapewnienie prawidłowego i stabilnego poziomu glukozy jest kluczowe nie tylko dla zachowania zdrowej sylwetki, ale również pomaga podczas występowania cukrzycy. Suplementacja chromem to dobre rozwiązanie dla osób z niepohamowanym apetytem na słodycze.. Poza tym chrom przyspiesza tempo przemiany materii i ułatwia utratę tkanki tłuszczowej. W tym miejscu należy podkreślić, że sam chrom nie wystarczy, by pozbyć się nagromadzonych kilogramów. Tylko połączenie zdrowej diety, aktywności fizycznej i odpowiedniej suplementacji może zapewnić widoczne efekty.

Objawy/skutki niedoboru

W organizmie ludzkim znajduje się tylko 6 g chromu. Samo zapotrzebowanie na chrom również nie jest duże, ale współczesna dieta, która opiera się w dużej mierze na żywności przetworzonej, która nie jest zbyt bogata w składniki odżywcze oraz witaminy może wywołać występowanie jego niedoborów. Pierwszym sygnałem świadczącym o niewystarczającej podaży chromu mogą być:

  • bóle głowy,
  • wzmożona drażliwość,
  • niepokój i zmęczenie.

U niektórych osób obserwuje się też:

  • spadek nastroju,
  • nudności,
  • wzrost poziomu cholesterolu oraz cukru we krwi.

Zwiększona ochota na alkohol lub spożycie produktów bogatych w węglowodany mogą świadczyć o niedoborach tego pierwiastka. Przyjmuje się, że dla dorosłego człowieka zapotrzebowanie dzienne waha się pomiędzy 0,05 a 0,2 mg chromu na dzień. Większe zapotrzebowanie na chrom mają osoby aktywnie uprawiające sport, pracujące fizycznie i będące na diecie wysokocukrowej. Eksperci twierdzą, że zdrowa i dobrze zbilansowana dieta jest w stanie zapewnić nam odpowiednią dawkę chromu i nie ma wtedy potrzeby suplementacji.

Objawy nadmiaru

Chrom organiczny, który pochodzi z produktów spożywczych nie wywiera negatywnego wpływu na zdrowie. Nie jest możliwe aby przedawkować ten pierwiastek pochodzący z naturalnych źródeł. Problem pojawia się jednak w przypadku suplementów zawierających ten pierwiastek. Nadmiar chromu może mieć swoje konsekwencje w postaci uszkodzeń DNA, a nawet zwiększenia ryzyka wystąpienia nowotworu. Zbyt duża ilość chromu może zaburzać procesy tworzenia insuliny, hormonu produkowanego przez trzustkę, który ma szczególne znaczenie dla osób chorujących na cukrzycę oraz zmniejszać przyswajalność cynku oraz żelaza.

Źródła pokarmowe

Chociaż chrom, jako pierwiastek jest obecny w naszym środowisku. Głównie znajduje się w glebie, powietrzu oraz wodzie. W produktach spożywczych znajdują się śladowe ilości tego pierwiastka. Jeśli jednak ze względu na niedobory chromu w organizmie, zależy nam na wzbogaceniu diety o ten mikroelement, to powinniśmy sięgnąć po naturalne źródła chromu, czyli:

  • produkty zbożowe pełnoziarniste (pieczywo, kasze, płatki);
  • owoce morza (krewetki, małże, ostrygi);
  • ryby;
  • orzechy brazylijskie;
  • drożdże;
  • jaja;
  • gotowaną wołowinę;
  • chude mięso;
  • jabłka;
  • niektóre warzywa i zioła (groszek zielony, sałata, szparagi, karczoch, brokuły, kiełki pszenicy).

Bibliografia

  1. Kudelska W., 2009. Wybrane substancje chemiczne stosowane w preparatach odchudzających. Chemia i ochrona środowiska, XIII, s. 9 – 15
  2. Król E., Krejpcio Z., 2008. Poglądy na temat roli chromu (III) w zapobieganiu i leczeniu cukrzycy. Via Medica, s. 168 – 175

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Mamy dla Ciebie rabat 10%! Subskrybuj nasz newsletter, bądź na bieżąco z nowymi wpisami i produktami oraz zgarnij kod rabatowy do wykorzystania na sklep.auraherbals.pl