Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
colladrop-nowosc-baner-1280x200 colladrop-nowosc-baner-mobile-400x200

Blog Aura Herbals

Zdrowie i suplementacja

Jak kurkuma wpływa na odchudzanie?

autor: Dominika Leśnikowska

Rośliny wykorzystywane w kuchni nie tylko nadają potrawom smak i apetyczny wygląd. Mają w sobie również moc witamin i cennych składników odżywczych, które pozytywnie wpływają na zdrowie organizmu. Doskonałym przykładem takiej rośliny jest ostryż długi, czyli powszechnie znana kurkuma. Z artykułu dowiesz się, jak kurkuma wpływa na układ trawienny i odchudzanie.

Kurkuma i jej wpływ na odchudzanie

Ostryż długi to roślina należąca do rodziny imbirowatych. Uprawiana jest w Azji południowo-wschodniej, głównie w Indiach i Chinach oraz na Półwyspie Malajskim. Kłącze ostryżu długiego wykopuje się z ziemi, czyści, obgotowuje w wodzie i suszy. Kurkumę można kupić w sklepach zielarskich, sklepach ze zdrową żywnością, na stoiskach z warzywami, w postaci mielonej lub całego korzenia. Ostryż długi można także stosować w formie kapsułek lub ekstraktu w kroplach.

Kłącze kurkumy jest bogatym źródłem energii. Dostarcza wysoką ilość węglowodanów, głównie skrobi. Zawiera również białko i tłuszcze. Ponadto w kurkumie występują olejki eteryczne i takie składniki odżywcze jak:

  • żelazo,
  • potas,
  • wapń,
  • witamina B1 (tiamina),
  • witamina B2 (ryboflawina),
  • witamina B3 (niacyna),
  • witamina C.

Kurkuma zawiera również bardziej aktywne substancje, do których należą związki polifenolowe – kurkuminoidy. W ich skład wchodzą: kurkumina, demetoksykurkumina, bisdemetoksykurkumina i cyklokurkumina. Spośród nich najcenniejsza jest kurkumina i to właśnie o niej jest kolejny akapit.

Kurkumina to naturalny barwnik. To dzięki niej potrawy nabierają złotego koloru. Kurkumina jest związkiem o różnorodnej aktywności biologicznej. Wykazuje właściwości antyoksydacyjne, przeciwwirusowe, przeciwzapalne, antybakteryjne, przeciwgrzybiczne. Wykorzystywana jest w procesie leczenia wielu przewlekłych chorób, a także w celach profilaktycznych.

Tak jak już wspomnieliśmy, ostryż długi to roślina o wielokierunkowym działaniu na organizm. W tym artykule skupimy się jednak tylko na jej właściwościach odchudzających.

Wpływ preparatów z kurkumą na odchudzanie przejawia się głównie wspieraniem i pobudzaniem do pracy układu pokarmowego. Kurkuma przyspiesza metabolizm. Stymuluje wytwarzanie kwasów żółciowych, które wspomagają procesy trawienne i przyczyniają się do utrzymania odpowiedniej flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym. Oprócz tego kurkuma łagodzi dolegliwości ze strony układu pokarmowego, takie jak wzdęcia, zaparcia czy stany zapalne żołądka i jelit. Ważną rolą kurkumy jest również działanie ochronne na przewód pokarmowy. Zapobiega zaburzeniom trawienia, wrzodom, korzystnie wpływa na pracę wątroby i jednocześnie chroni jej komórki. Wszystkie powyższe właściwości kurkumy zapobiegają odkładaniu się tkanki tłuszczowej oraz mogą pomóc zachować zdrową i szczupłą sylwetkę.

Kurkuma na odchudzanie – jak stosować?

Kurkumę można stosować w formie gotowych preparatów. Wiele marek na rynku oferuje kurkumę w postaci proszku, kropli czy kapsułek. Czym kierować się przy wyborze odpowiedniego produktu? Zwróć uwagę na kilka aspektów.

Dobry skład produktu

Wybieraj preparaty bogate w cenne dla zdrowia składniki, takie jak minerały, witaminy i ekstrakty roślinne. Czytaj dokładnie tabelę ze składem. Unikaj sztucznych wypełniaczy i konserwantów.

Standaryzowane ekstrakty roślinne

Wysokiej jakości produkty zawierające ekstrakty roślinne, standaryzowane są na zawartość konkretnej substancji aktywnej. W przypadku preparatów z kurkumą tą substancją jest kurkumina. Dzięki informacji o standaryzacji masz pewność, że preparat zawiera określoną ilość składnika aktywnego.

Jakość i bezpieczeństwo

Wybieraj produkty, które zostały przebadane pod kątem obecności zanieczyszczeń mikrobiologicznych i metali ciężkich, a także zawierające certyfikaty potwierdzające ich skuteczność i jakość.

Zachęcamy do przeczytania artykułu na naszym blogu “Jak bezpiecznie przyjmować preparaty ziołowe?” Dowiesz się z niego, z jakimi lekami nie wolno łączyć preparatów z kurkumą oraz na co zwrócić uwagę przy wyborze produktu z kurkumą.

Innym sposobem na stosowanie kurkumy jest dodawanie jej w formie proszku do napojów. Poniżej znajduje się kilka przepisów na proste napoje.

Woda z kurkumą na odchudzanie

Składniki:

  • pół łyżeczki kurkumy w proszku
  • szklanka gorącej wody

Wykonanie:

Woda z kurkumą to najprostszy sposób na skorzystanie z dobroczynnych właściwości ostryżu długiego. Sproszkowaną kurkumę zalej gorącą wodą. Dokładnie wymieszaj i wypij.

Kurkuma z cytryną na odchudzanie

Składniki:

  • pół łyżeczki kurkumy w proszku
  • szklanka gorącej wody
  • łyżka soku z cytryny

Wykonanie:

Kurkumę zalej wodą i dokładnie wymieszaj. Następnie dodaj sok z cytryny, wymieszaj i wypij. Zawarta w cytrynie witamina C dodatkowo pozytywnie wpłynie na organizm, między innymi wykazuje właściwości antyoksydacyjne, bierze udział w biosyntezie kolagenu i wspomaga układ odpornościowy.

Kurkuma z imbirem i miodem na odchudzanie

Składniki:

  • pół łyżeczki kurkumy w proszku
  • szklanka wody
  • kawałek świeżego imbiru
  • pół łyżeczki miodu

Wykonanie:

Warto dodać do napoju imbir, ponieważ tak jak kurkuma, pobudza układ trawienny. Obierz imbir i zetrzyj go na tarce, włóż go do rondelka i zalej wodą. Po zagotowaniu odcedź i odstaw do schłodzenia. Następnie dodaj kurkumę i miód. Wymieszaj, napój jest gotowy do wypicia.

Kurkuma z mlekiem na odchudzanie

Składniki:

  • pół łyżeczki kurkumy w proszku
  • szklanka mleka
  • szczypta mielonego pieprzu
  • pół łyżeczki miodu

Wykonanie:

Do rondelka wsyp kurkumę i pieprz, wlej również mleko. Podgrzewaj, mieszając od czasu do czasu. Na chwilę przed zagotowaniem zdejmij z ognia i poczekaj aż ostygnie. Do letniego mleka dodaj miód, wymieszaj i wypij.

Kurkuma z pieprzem na odchudzanie

Składniki:

  • pół łyżeczki kurkumy
  • szklanka gorącej wody
  • szczypta mielonego pieprzu

Wykonanie:

Zawarta w czarnym pieprzu piperyna, wspomaga działanie kurkumy. Warto więc dodać szczyptę pieprzu do napoju. Kurkumę zalej wodą, dodaj pieprz i wymieszaj.

Kurkuma z miodem na odchudzanie

Składniki:

  • pół łyżeczki kurkumy
  • szklanka gorącej wody
  • łyżeczka miodu

Wykonanie:

Zalej pół łyżeczki kurkumy w proszku gorącą wodą, poczekaj aż ostygnie i dodaj miód. Wymieszaj, napój jest gotowy do wypicia.

Kurkuma i piperyna na odchudzanie – dlaczego warto je łączyć?

Piperyna, zawarta w czarnym pieprzu wspomaga działanie kurkumy oraz zwiększa jej wchłanialność. Dlatego warto łączyć te dwie substancje aktywne.

O jakiej porze najlepiej przyjmować kurkumę, aby schudnąć?

W wielu poradnikach czy na stronach internetowych można znaleźć informacje, że kurkumę najlepiej przyjmować rano, przed pierwszym posiłkiem. Jednak nie ma jednoznacznych wyników badań, potwierdzających lepsze działanie kurkumy na czczo. Możesz pić napoje lub przyjmować preparaty z kurkumą o każdej porze dnia. Warto również dodawać ją do mięs, warzyw czy innych potraw.

Kurkuma na odchudzanie – efekty stosowania

Pamiętaj, że przyjmowanie kurkumy to tylko dodatek. Aby zachować szczupłą sylwetkę stosuj zdrową dietę, bogatą w witaminy i minerały. Unikaj wysoko przetworzonej żywności typu fast food, słodyczy i gazowanych napojów. Postaw na warzywa, owoce i pełnoziarniste produkty. Zadbaj również o aktywność fizyczną, dostosowaną do twoich potrzeb i możliwości. Aby zauważyć pozytywne efekty stosuj powyższe zalecenia regularnie i przez dłuższy okres czasu.

Czy warto stosować kurkumę na odchudzanie?

Badania potwierdzają pozytywny wpływ kurkumy na zdrowie organizmu człowieka. Warto ją stosować nie tylko ze względu na wspomaganie funkcjonowania układu trawiennego. Właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, antyoksydacyjne, przeciwgrzybiczne potwierdzają jej wielokierunkowe działanie terapeutyczne. Dlatego kurkuma wydaje się wartościową rośliną, którą warto włączyć do swojej diety.

Skutki uboczne i przeciwwskazania do stosowania kurkumy na odchudzanie

W odpowiednich dawkach, zalecanych przez specjalistów przetwory z kurkumą nie wywołują objawów szkodliwych dla zdrowia organizmu. Kobiety w ciąży powinny unikać preparatów z kurkumą, ponieważ ich stosowanie może wywołać nieprzyjemne dolegliwości, a nawet doprowadzić do poronienia.

Jeżeli jeszcze nie stosujesz kurkumy w swojej diecie, warto to zmienić. Nie tylko wesprzesz swój układ pokarmowy, ale zadbasz też o inne funkcje i narządy organizmu.

Bibliografia

  1. Kania M., Baraniak J., Właściwości lecznicze roślin przyprawowych na przykładzie ostryżu długiego, Postępy Fitoterapii, 2015, nr (16)2, s. 102-106.
  2. Przybylska S., Kurkumina – prozdrowotny składnik kurkumy, Problemy Higieny i Epidemiologii, 2015, nr 96(2), s. 414-420.
  3. Ożarowski A., Jaroniewski W., Rośliny lecznicze i ich praktyczne zastosowanie, Warszawa, 1987, s. 283-284.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!