Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
colladrop-nowosc-baner-1280x200 colladrop-nowosc-baner-mobile-400x200

Leksykon Aura Herbals

Ekstrakty ziołowe i roślinne

Spirulina – właściwości, zastosowanie i dawkowanie

Spirulina – co to jest? Najważniejsze informacje

Spirulina, jako suplement diety lub składnik żywności, jest dostępna niemalże na całym świecie w postaci proszku, tabletek i płatków. Ma bardzo dobre właściwości odżywcze, jest doskonałym źródłem białka, witamin i minerałów. Spirulina wspomaga układ krążenia, obniża cholesterol oraz może być wykorzystywana w przebiegu leczenia cukrzycy. Spirulina jest bardzo bogata w wiele składników odżywczych. Między innymi zawiera dużą ilość białka. W suchej biomasie zawartość wynosi około 70%. Dodatkowo jest bogactwem witamin. Zawiera zarówno te rozpuszczalne w wodzie jak i w tłuszczach. Między innymi można w niej znaleźć witaminy A, D, E, K, B, C. Ponadto stanowi bogactwo beta-karotenu oraz magnezu.

Stosowana jest zarówno w przemyśle kosmetycznym, ale także do produkcji suplementów diety. Jako suplement diety ludzkiej spirulina charakteryzuje się wysoką przyswajalnością na poziomie 85–95%. Spirulina zawiera kwas gamma linolenowy. Bierze udział w tworzeniu substancji, które wykazują działanie obniżające ciśnienie krwi. Dodatkowo stosowanie suplementów diety zawierających te algi zmniejsza ryzyko zakrzepów wewnątrznaczyniowych. Wspomaga pracę układu odpornościowego poprzez aktywację przeciwciał. Kolejnym korzystnym działaniem jest pozytywny wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci.

Spirulina w proszku

Możliwe zastosowania spiruliny

Wpływ spiruliny na układ krążenia

Do korzystnego działania można zaliczyć zmniejszanie poziomu trójglicerydów. Trójglicerydy są to kwasy tłuszczowe, które są jednym z głównych materiałów energetycznych dla organizmu. Ich nadmiar znacznie podnosi ryzyko zawału serca. Dodatkowo zwiększa poziom „dobrego” cholesterolu HDL, jednocześnie obniżając poziom tego „złego” cholesterolu LDL. Zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi może prowadzić do powstania miażdżycy. Kolejną korzyścią płynącą z suplementacji jest obniżenie ciśnienia tętniczego.

Wpływ spiruliny na cukrzycę

Cukrzyca to przewlekła choroba metaboliczna wynikająca z zaburzonego wydzielania lub działania insuliny. Insulina jest hormonem produkowanym przez tarczycę. Działanie insuliny jest ściśle powiązane z poziomem glukozy we krwi. Suplementacja spiruliny pomaga obniżyć stężenie cukru we krwi. Pomaga to między innymi w walce z cukrzycą oraz insulinoopornością.

Antyoksydacyjne działanie spiruliny

Stres oksydacyjny jest stanem braku równowagi pomiędzy działaniem wolnych rodników, czyli reaktywnych form tlenu a biologiczną zdolnością do szybkiej detoksykacji, czyli oczyszczenia reaktywnych produktów pośrednich lub naprawy wyrządzonych szkód. Suplementacja spiruliny pomaga efektywnie obniżyć poziom stresu oksydacyjnego. Dodatkowym zadaniem jest ochrona komórek organizmu przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Spirulina smoothie

Wpływ spiruliny na układ immunologiczny

Stan zapalny to reakcja obronna organizmu. Może wywoływać takie objawy jak gorączka, ból, obrzęk. Stany zapalne dzielą się na przewlekłe i ostre. Niekoniecznie musi być groźny. Natomiast zignorowany i nieleczony może wyrządzić poważne szkody w organizmie. Przyjmowanie spiruliny zmniejsza ryzyko wystąpienia stanów zapalnych. Pobudza komórki układu odpornościowego do działania i obrony organizmu przed działaniem drobnoustrojów. Dodatkowo wykazuje działanie antyalergiczne.

Wpływ spiruliny na funkcje wątroby

Wątroba jest narządem pełniącym bardzo wiele różnorakich funkcji. Jedną z najlepiej znanych jest funkcja detoksykacyjna. Wątroba odpowiada między innymi za metabolizm, procesy biotransformacji, przemiany żółci czy wytwarzanie hemu. Spirulina wykazuje działanie hepatoprotekcyjne. W praktyce oznacza to, że bezpośrednio chroni komórki wątroby przed uszkodzeniami. Dodatkowo poprawia jej wydolność.

Objawy nadmiaru spiruliny

Spirulina uznawana jest za substancję bezpieczną. Natomiast należy pamiętać, że jak w każdej substancji kluczowa jest ilość. W przypadku nadmiernego spożycia spiruliny mogą wystąpić reakcje alergiczne. W wielu wypadkach działania niepożądane spowodowane są nie ilością lub samym faktem przyjmowania spiruliny a jej jakością. Może być ona zanieczyszczona przez toksyny sinicowe. Należą do nich między innymi mikrocystyny. Zatrucie mikrocystynami, szczególnie u dzieci, może prowadzić do uszkodzenia wątroby.

Źródła pokarmowe spiruliny

Spirulina, jako suplement diety lub składnik żywności, jest łatwo dostępna w różnej formie. Może występować w postaci proszku, tabletek lub nawet syropów. Spirulina nie jest jednym związkiem a grupą kilku różnych gatunków sinic należących do rzędu Oscillatoriales . Do głównych producentów spiruliny należą Chiny, Bangladesz, Indie, Tajlandia, Taiwan, USA, Pakistan, Grecja i Chile.

Bibliografia

  1. Vonshak, A. (ed.). „Spirulina platensis (Arthrospira): Physiology, Cell-biology and Biotechnology.” London: Taylor & Francis, 1997.
  2. Hongsthong A, et al. “Revealing differentially expressed proteins in two morphological forms of Spirulina platensis by proteomic analysis.” Mol Biotechnol. (2007).
  3. Campanella L, Russo MV, Avino P. “Free and total amino acid composition in blue-green algae.” Ann Chim. (2002)

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie i książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementu diety pamiętaj, żeby nie przekraczać zalecanej dziennej porcji. Pamiętaj, że suplement diety nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!