Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
1280x200_baner-IZ_AH_cta-od 400x200_baner-IZ_AH_cta-od

Blog Aura Herbals

Zdrowie i suplementacja

Olej rybi a olej z kryla – który lepszy? Magister farmacji wyjaśnia różnice

autor: Zosia Winczewska

W ostatnich latach rośnie świadomość profilaktyki i roli medycyny stylu życia jako fundamentu dla bycia w pełni sił fizycznych oraz psychicznych. Nasza codzienna dieta pełni tutaj niebagatelną rolę, dlatego zdrowe odżywianie traktuje się jako bazę działań prewencyjnych i kładzie na nią szczególny nacisk.

Kwasy tłuszczowe omega-3 stanowią ważny element żywieniowej układanki zarówno ze względu na duży potencjał przeciwzapalny, jak i kluczową rolę w produkcji energii czy procesy naprawy oraz eliminacji toksyn. Badania populacyjne pokazują jednak, że ich zawartość w diecie może być za niska i nie spełniać oczekiwanego minimum, jakim jest spożywanie 2 porcji ryby w tygodniu.

Alternatywą może być suplementacja, która uzupełnia zdrowe tłuszcze w diecie. W związku z tym często pojawia się pytanie – jak wybrać najlepszy preparat z kwasami omega-3? Większość z nas kojarzy te cenne tłuszcze z olejem rybim, jednak warto wiedzieć o innych, nie mniej cennych źródłach tych związków, w tym niezwykle ekologicznym i zasobnym w czyste kwasy omega-3 oleju z kryla.

Czym jest olej z kryla?

Olej z kryla to produkt pozyskiwany ze skorupiaka morskiego – kryla antarktycznego. To bogate źródło zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3, fosfolipidów, choliny i astaksantyny – silnego antyoksydantu. Suplementacja oleju z kryla uzupełnia kwasy DHA i EPA w codziennej diecie.

ryl jest skorupiakiem wyglądem przypominającym krewetkę. Żyje w czystych wodach arktycznych i żywi się fitoplanktonem. W związku z tym, że stanowi początek łańcucha pokarmowego jest mniej narażony na „zbieranie” toksyn środowiskowych. Kryla, jak i jego olej charakteryzuje specyficzny czerwono-ceglany kolor, który jest wynikiem dużej zawartości algi Haematococcus pluvialis w jego diecie.

Ta alga jest zasobna w silny przeciwutleniacz – astaksantynę, która poza antyoksydacyjnymi właściwościami odpowiada za charakterystyczną barwę oleju. Dzięki niej ten skorupiak żyjący w dużych ławicach może być widoczny nawet z kosmosu, jako czerwone plamy unoszące się na powierzchni wody.

Co zawiera olej z kryla?

Olej z kryla jest naturalnym kompleksem fosfolipidowym kwasów omega-3 (DHA i EPA), astaksantyny i choliny. Dzięki multiskładnikowej naturze olej z kryla może wspierać zdrowie układu sercowo-naczyniowego, mózgu, wątroby, stawów oraz skóry. Niektóre badania naukowe sugerują, że fosfolipidowa formuła kwasów omega-3 pozwala na ich efektywniejsze przyswajanie w organizmie, w porównaniu do tradycyjnych postaci (trójglicerydowych), które znajdziemy w oleju rybim.

Niemniej oba źródła są bogatym źródłem kwasów dokozaheksaenowego (DHA) i eikozapentaenowego (EPA), rodzajów tłuszczów omega-3 występujących wyłącznie w źródłach morskich. Dlatego w sytuacji, gdy nie spożywasz zalecanych dwóch porcji ryby (ok. 150 g) w tygodniu, warto włączyć suplementację tych tłuszczów w celu uzupełnienia diety.

Olej z kryla – co daje?

Thomas Repstad, ekspert ds. żywienia, dietetyk i specjalista w zarządzaniu innowacjami dotyczącymi zdrowej żywności wymienia korzyści związane ze stosowaniem oleju z kryla:

  • znacznie obniża poziom trójglicerydów we krwi – ważnego miernika zdrowia serca;
  • zwiększa Indeks Omega-3;
  • cholina pomaga bezpiecznie transportować tłuszcze w organizmie we krwi, wspierając zdrowy układ sercowo-naczyniowy;
  • fosfolipidy oleju z kryla wspomagają pracę wątroby, zmniejszają gromadzenie się tłuszczu i przyczyniają się do prawidłowego metabolizmu tłuszczów.

Badania kliniczne wykazały, że olej z kryla przyczynia się do wzrostu Indeksu Omega-3 z 4% do 8%, co jest pożądanym poziom omega-3 w organizmie. Taki efekt wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka śmiertelnej choroby niedokrwiennej serca o 30% i zwiększeniem oczekiwanej długości życia o 5 lat.

Thomas Repstad, ekspert ds. żywienia, dietetyk

Badania kliniczne nad olejem z kryla

Podobnie jak rybie źródła kwasów omega-3, olej z kryla także wpisuje się w profilaktykę stanów zapalnych, które jak wiemy stanowią obecnie podłoże wielu przewlekłych chorób cywilizacyjnych.

Jedno z badań pokazało, że u osób z przewlekłym stanem zapalnym suplementacja oleju z kryla w porcji 300 mg dziennie wpłynęła na obniżenie poziomu białka ostrej fazy (CRP) o niemal 30% przy interwencji trwającej zaledwie miesiąc.

Efekt przeciwzapalny oleju z kryla jest także widoczny w badaniach u osób z „problemami stawowymi”. U pacjentów odczuwających łagodne bóle kolan odnotowano zmniejszenie dolegliwości i zwiększenie zakresu ruchu po suplementacji olejem z kryla. Korzyści także zgłoszono wśród osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów (RZS).

Opublikowany w 2023 roku przegląd 14 badań klinicznych z udziałem łącznie 1458 osób wykazał, że suplementacja olejem z kryla obniżyła poziom cholesterolu całkowitego, „złego” cholesterolu LDL i trójglicerydów.

Czym się różni olej z kryla od oleju rybiego?

Olej z kryla i olej z ryb różnią się m.in. stopniem wchłaniania do krwiobiegu, zawartością kwasów tłuszczowych omega-3 i innych cennych dla zdrowia składników oraz subiektywnie ocenianym smakiem.

Poza tym, że zarówno olej rybi, jak i z kryla są źródłem niezbędnych dla zdrowia kwasów tłuszczowych DHA i EPA, warto przyjrzeć się różnicom między nimi, aby świadomie wybierać suplement diety dla siebie.

Olej z kryla a olej rybi – różnice:

Wygląd i smak

Olej z kryla ma czerwone zabarwienie w porównaniu do żółtego lub złotego koloru oleju rybiego. Charakterystyczny kolor skorupiaka wynika z zawartości astaksantyny, która także chroni olej przed utlenianiem oraz zwiększa jego potencjał antyoksydacyjny.

Ponadto niektórzy producenci i konsumenci sugerują, że podczas stosowania oleju z kryla nie uświadczymy rybiego posmaku ani „odbijania się rybą”, co jest często zgłaszane podczas suplementacji kwasów omega-3.

Stopień wchłaniania oleju

Istnieją przesłanki, że tłuszcze znajdujące się w oleju z kryla mogą się lepiej wchłaniać od tych z oleju rybiego. Duża część kwasów omega-3 w oleju z kryla występuje w postaci fosfolipidów w przeciwieństwie do oleju rybiego, w którym tłuszcze te są magazynowane w postaci trójglicerydów. Niektóre badania naukowe wykazały, że stosowanie kwasów omega-3 z oleju z kryla skuteczniej podnosiło ich poziom w organizmie. Niemniej nadal czekamy na dalsze badania i prace w tym temacie, aby mieć szerszą perspektywę.

Zawartość kwasów tłuszczowych omega-3

Olej rybi ma zwykle wyższą koncentrację kwasów omega-3 w porównaniu do oleju z kryla, choć tak jak wcześniej wspomniałam mogą być one skuteczniej przyswajalne. Przed włączeniem suplementacji warto oszacować spożycie tych tłuszczów wraz z dietą, aby dopasować optymalną porcję dzienną. Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) profilaktyczna porcja omega-3 wynosi 250 mg kwasów EPA + DHA.

Czystość oleju

Olej z kryla jest uznawany za bardziej ekologiczne źródło kwasów omega-3. Ze względu na niską pozycję w łańcuchu pokarmowym olej z kryla jest wolny od toksyn środowiskowych i mikroplastiku. Jest to związane przede wszystkim z czystością wód oceanicznych na obszarach Arktyki, w których żyją kryle. Ponadto połowy tego skorupiaka są ściśle regulowane, a kwota połowowa nie przekracza 1%. Połowy kryla zostały uznane przez SFP (Partnerstwo na rzecz Zrównoważonego Rybołówstwa) za jedne z najbardziej zrównoważonych na świecie.

Odżywczość oleju

Olej z kryla jest uznawany za „omegową multiwitaminę”. Ze względu na naturalne występowanie w oleju z kryla innych składników o potencjale prozdrowotnym (cholina, astaksantyna) jest on uznawany za kompleksowe źródło cennych dla zdrowia składników aktywnych, wspierających działanie wiodących tłuszczów omega-3. Olej z kryla może wspierać funkcje mózgu, wątroby, serca, a także zmniejszać stany zapalne w organizmie.

Dlaczego kwasy omega-3 są takie ważne?

Kwasy tłuszczowe są niezbędnym budulcem błon komórkowych, tkanki mózgowej oraz nerwowej. Biorą udział w procesach naprawczych komórek oraz odgrywają istotną rolę w utrzymaniu zdrowego poziomu cholesterolu. Nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne przy tworzeniu związków będących regulatorami procesów fizjologicznych. Wszystko jednak opiera się na znalezieniu właściwych proporcji najzdrowszych i najodpowiedniejszych kwasów tłuszczowych.

Może Cię zainteresuje:

Jak wybrać dobry produkt z kwasami omega-3?

Preparaty zawierające w swoim składzie kwasy omega-3 powinny podlegać kontroli jakościowej, aby mieć pewność, że wybrany przez nas preparat cechuje najwyższa jakość.

Pierwszą ważną kwestią jest wskaźnik utlenienia – TOTOX, a więc badania mające na celu potwierdzić, że zawarte w suplemencie kwasy omega-3 nie uległy oksydacji, dzięki temu są bezpieczne i korzystne dla zdrowia. Ważne są także analizy gwarantujące czystość produktu, a więc brak skażenia metalami ciężkimi, drobnoustrojami czy innymi zanieczyszczeniami środowiskowymi.

Zobacz też poradnik: Jak wybrać kwasy omega-3?

Ważne

Ze względu na podatność kwasów omega-3 na wysoką temperaturę, wilgotność czy światło, przechowuj je w nie za wysokich temperaturach (do 25 °C.), najlepiej w butelkach z ciemnego szkła i w zacienionych miejscach.

Podsumowanie

  • Kwasy tłuszczowe omega-3 stanowią ważny element codziennej diety. Jeśli na Twoim talerzu nie pojawiają się regularnie ryby (optymalnie to 2 porcje w tygodniu) – dobrze jest rozważyć suplementację dobrej jakości kwasami omega-3.
  • Poza olejami pochodzącymi z ryb ciekawym źródłem tych tłuszczów jest olej z kryla uznawany za ekologiczny i wzbogacony innymi antyoksydantami nutraceutyk.
  • Niektóre badania naukowe sugerują, że olej z kryla może być lepiej przyswajalny niż olej z ryb dzięki fosfolipidowej strukturze, która ułatwia penetrację tych tłuszczów przez błony komórkowe.
  • U osób wrażliwych na posmak ryby i odbijanie podczas suplementacji kwasów omega-3, olej z kryla może być alternatywną ze względu na sugerowane niższe pojawianie się takich objawów podczas jego przyjmowania.

Bibliografia

  1. Backes JM, Howard PA. Krill oil for cardiovascular risk prevention: is it for real? Hosp Pharm. 2014;49(10):907-912. doi:10.1310/hpj4910-907
  2. Berge K, Musa-Veloso K, Harwood M, Hoem N, Burri L. Krill oil supplementation lowers serum triglycerides without increasing low-density lipoprotein cholesterol in adults with borderline high or high triglyceride levels. Nutr Res. 2014 Feb;34(2):126-33. doi: 10.1016/j.nutres.2013.12.003. Epub 2013 Dec 18. PMID: 24461313.
  3. Costanzo M, Cesi V, Prete E, Negroni A, Palone F, Cucchiara S, Oliva S, Leter B, Stronati L. Krill oil reduces intestinal inflammation by improving epithelial integrity and impairing adherent-invasive Escherichia coli pathogenicity. Dig Liver Dis. 2016 Jan;48(1):34-42. doi: 10.1016/j.dld.2015.09.012. Epub 2015 Sep 28. PMID: 26493628.
  4. Deutsch L. Evaluation of the effect of Neptune Krill Oil on chronic inflammation and arthritic symptoms. J Am Coll Nutr. 2007 Feb;26(1):39-48. doi: 10.1080/07315724.2007.10719584. PMID: 17353582.
  5. Donoso A, González-Durán J, Muñoz AA, González PA, Agurto-Muñoz C. „Therapeutic uses of natural astaxanthin: An evidence-based review focused on human clinical trials”. Pharmacol Res. 2021 Apr;166:105479. doi: 10.1016/j.phrs.2021.105479. Epub 2021 Feb 4. PMID: 33549728.
  6. Harris WS, Del Gobbo L, Tintle NL. The Omega-3 Index and relative risk for coronary heart disease mortality: Estimation from 10 cohort studies. Atherosclerosis. 2017 Jul;262:51-54. doi: 10.1016/j.atherosclerosis.2017.05.007. Epub 2017 May 6. PMID: 28511049.
  7. Haohai Huang, Dan Liao, Bin He, Guanghui Zhou, Yejia Cui, Clinical effectiveness of krill oil supplementation on cardiovascular health in humans: An updated systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials, Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews, Volume 17, Issue 12, 2023, 102909, ISSN 1871-4021, https://doi.org/10.1016/j.dsx.2023.102909.
  8. Mozaffarian D, Maki KC, Bays HE, et al. Effectiveness of a Novel ω-3 Krill Oil Agent in Patients With Severe Hypertriglyceridemia: A Randomized Clinical Trial. JAMA Netw Open. 2022;5(1):e2141898. doi:10.1001/jamanetworkopen.2021.41898
  9. Ramprasath VR, Eyal I, Zchut S, Jones PJ. Enhanced increase of omega-3 index in healthy individuals with response to 4-week n-3 fatty acid supplementation from krill oil versus fish oil. Lipids Health Dis. 2013 Dec 5;12:178. doi: 10.1186/1476-511X-12-178. PMID: 24304605; PMCID: PMC4235028.
  10. Suzuki Y, Fukushima M, Sakuraba K, Sawaki K, Sekigawa K. Krill Oil Improves Mild Knee Joint Pain: A Randomized Control Trial. PLoS One. 2016 Oct 4;11(10):e0162769. doi: 10.1371/journal.pone.0162769. PMID: 27701428; PMCID: PMC5049853.
  11. Ulven SM, Holven KB. Comparison of bioavailability of krill oil versus fish oil and health effect. Vasc Health Risk Manag. 2015 Aug 28;11:511-24. doi: 10.2147/VHRM.S85165. PMID: 26357480; PMCID: PMC4559234.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!