Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
colladrop-nowosc-baner-1280x200 colladrop-nowosc-baner-mobile-400x200

Leksykon Aura Herbals

Kwasy tłuszczowe (Omega)

Omega-3, DHA i EPA

Omega-3, DHA i EPA – najważniejsze informacje

Kwasy tłuszczowe są niezbędnym budulcem błon komórkowych, tkanki mózgowej i nerwowej. Biorą udział w procesach naprawczych komórek. Dodatkowo odgrywają istotną rolę w utrzymaniu zdrowego poziomu cholesterolu. Wszystko jednak opiera się na znalezieniu właściwych proporcji najzdrowszych i najodpowiedniejszych kwasów tłuszczowych. Nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne przy tworzeniu związków będących regulatorami procesów fizjologicznych.

Omega-3 suplement diety

Odmiany kwasu omega-3

ALA- kwas linolowy

Jest podstawą do syntezy dwóch pozostałych form EPA i DHA. Organizm ludzki jest zdolny do ich samodzielnej syntezy tylko w znikomych ilościach. Dodatkowo zdolność syntezy maleje z wiekiem.

DHA- kwas dokozaheksaenowy

Najbardziej szlachetna forma Omega-3. W znikomych ilościach syntetyzowany z EPA przez nasz organizm.

Podstawowe właściwości DHA

  • Usprawnianie prawidłowego rozwoju układu nerwowego.
  • Wspomaganie wzroku.
  • Dieta bogata w DHA sprzyja procesom uczenia się i przyjmowania informacji.
  • Przeciwdziałanie nadciśnieniu.
  • Zapobieganie palpitacjom stabilizując rytm bicia serca.
  • Przydatny w zapobieganiu chorobie Alzheimera.
  • Redukcja lipidów co prowadzi do obniżenia poziomu trójglicerydów.
  • Łagodzenie stanów zapalnych.

EPA- kwas eikozapentaenowy

W znikomych ilościach syntetyzowany z ALA przez ludzki organizm.

Podstawowe właściwości EPA

  • Redukcja lipidów co prowadzi do obniżenia poziomu trójglicerydów.
  • Obniżenie ryzyka arteriosklerozy poprzez redukcję poziomu LDL.
  • Zwalczanie zakrzepicy przez obniżenie krzepliwości krwi.
  • Łagodzenie stanów zapalnych.
  • Składnik tradycyjnych terapii przeciw depresji, ADHD, agresji.

Omega -3 są niezbędnym budulcem tkanki mózgowej. Zawartość odpowiednich kwasów tłuszczowych w mózgu jest 5-krotnie większa niż we krwi, a istotnym ryzykiem jest niska zwartość tych kwasów w komórkach nerwowych osób cierpiących na depresję.

Omega-3 źródła pokarmowe

Możliwe zastosowania

  • ochrona układu krwionośnego
  • ochrona plamki żółtej
  • ochrona układu nerwowego
  • wzmocnienie układu kostnego
  • stosowane w walce z alergią i obniżoną odpornością

Kwas DHA zmniejsza ryzyko zawału

Kwas DHA wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego poprzez stabilizację ciśnienia tętniczego. Ponadto chroni przed sklejaniem się płytek krwi, a co za tym idzie – powstawaniem zakrzepów w naczyniach. Obniża poziom „złego” cholesterolu (LDL) i podnosi poziom „dobrego” (HDL). Redukuje ryzyko rozwoju miażdżycy, dzięki czemu zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia choroby wieńcowej czy zawału serca. Kwas DHA ochroni mózg także po udarze.

Kwas DHA może zapobiec zwyrodnieniu plamki żółtej

Kwas DHA jest składnikiem siatkówki oka. Dzieci, które cierpią na niedobory, są podatniejsze na wady wzroku i gorzej widzą. Natomiast niedobór kwasu DHA i innych z grupy omega-3 w starszym wieku może przyczynić się do zwyrodnienia plamki żółtej (centralnej części siatkówki), która może skutkować utratą wzroku. Potwierdzają to wyniki badań amerykańskich naukowców, które zostały opublikowane w piśmie „Archives of Ophthalmology”.

Kwas DHA chroni układ nerwowy

Kwas DHA poprawia ukrwienie mózgu i usprawnia przepływ bodźców nerwowych między substancją szarą i białą. To od niego zależy sprawność myślenia, rozumienia i zapamiętywania. Niestety, jego poziom w mózgu maleje wraz z wiekiem. W związku z tym trzeba uzupełniać jego niedobory, by zmniejszyć ryzyko wystąpienia zaburzeń funkcji poznawczych w późniejszym wieku. Kwas DHA na depresję, stany lękowe i schizofrenię.

Kwas DHA, jako składnik strukturalny układu nerwowego, odgrywa znaczącą rolę w jego funkcjonowaniu. Jego niedobór może wiązać się zaburzeniami stabilności błony komórkowej w neuronach. Może mieć wpływ na neuroprzekaźniki takie jak serotonina, norepinefryna i dopamina. Ma to istotne znaczenie w powstawaniu zaburzeń poznawczych i zaburzeń nastroju występujących m.in. w depresji.

Kwasy omega-3 wzmacniają kości

Kwasy omega-3 są niezbędne w prawidłowym funkcjonowaniu układu kostnego. Chronią przed zapaleniem stawów, łagodzą bóle oraz sztywność towarzyszące chorobom reumatycznym. Ułatwiają też wchłanianie wapnia, dlatego są niezastąpione w profilaktyce i leczeniu osteoporozy.

Kwasy omega-3 na alergie i odporność

Ostatnie badania potwierdzają, że kwasy omega-3 zapobiegają alergiom oraz wspomagają ich leczenie. Ponadto zwiększają naturalną odporność organizmu. Wiele wskazuje na to, że kobiety, które jadają dużo ryb, są mniej narażone na raka piersi i macicy, a mężczyźni na raka prostaty. Obie płcie rzadziej chorują na nowotwór trzustki.

Objawy/skutki niedoboru

  • suchość skóry;
  • choroby oczu;
  • chroniczne zmęczenie;
  • problemy z pamięcią;
  • choroby serca;
  • zaburzenia krążenia i nastroju, depresja.

Objawy nadmiaru

  • luźne stolce;
  • interakcje z lekami między innymi stosowanymi w cukrzycy;
  • zaburzenia żołądkowe;
  • rozrzedzenie krwi co może prowadzić do krwotoku, ryzyko to zwiększa przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych.

EPA jest niewskazany u niemowląt

Źródła pokarmowe

Lista produktów na które trzeba zwrócić szczególną uwagę, żeby uzupełnić ilość spożywanych kwasów Omega-3 to przede wszystkim:

  • ryby – szczególnie łosoś, śledź, makrela, sardynki;
  • owoce morza;
  • sushi;
  • olej rzepakowy;
  • siemię lniane;
  • olej sojowy;
  • produkty sojowe;
  • orzechy;
  • migdały;
  • pestki dyni;

W zależności od sposobu chowu również jajka i mięso.

Bibliografia

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30059942
  2. Marine fish oil is more potent than plant based n-3 polyunsaturated fatty acids in the prevention of mammary tumours, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0955286317300426?via%3Dihub
  3. Zdrojewicz Z., Adamek M., Machelski A., Wójcik E., Wpływ kwasów tłuszczowych (omega) zawartych w rybach na organizm człowieka, „Medycyna Rodzinna” 2015, nr 3
  4. Kwasy tłuszczowe Omega 3 i Omega 6, Poznajsienatluszczach.pl, https://poznajsienatluszczach.pl/2016/02/04/kwasy-tluszczowe-omega-wlasciwosciach
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30058686


Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie i książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplement diety pamiętaj, że nie może on być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywnienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!