Prosto dla zdrowia
colladrop-nowosc-baner-1280x200 colladrop-nowosc-baner-mobile-400x200

Leksykon Aura Herbals

Minerały

Siarka – właściwości, skutki nadmiaru i niedoboru

Siarka - najważniejsze informacje

Siarka jest elementem budulcowym ludzki organizm. Wchodzi w skład wielu związków obecnych w komórkach. Siarka stanowi składnik mukopolisacharydów czy aminokwasów, między innymi metioniny oraz cysteiny. Dodatkowo wchodzi w skład sulfolipidów budujących tkankę chrzęstną, włosy, paznokcie i skóry. Buduje również koenzym A, biotynę, tiaminę, kwas liponowego, glutation oraz insulinę. Wchłaniana jest w postaci aminokwasów siarkowych lub siarczanów. Nie kumuluje się w organizmie ponieważ wydalana jest wraz z moczem. Jej ilość wydalana przez organizm jest proporcjonalna do ilości spożywanego białka.

Istnieje również organiczna postać siarki. MSM, czyli metylosulfonylometan, jest białym, naturalnym, krystalicznym proszkiem bez zapachu i bez smaku, łatwo wchłaniana przez ludzki organizm. W takiej formie znajduje się naturalnie w wielu roślinach, do których można zaliczyć między innymi pomidory, kukurydzę czy kawę.

Funkcje siarki

Siarka pełni w organizmie wiele funkcji. Jedną z ważniejszych jest to, że wchodzi w skład glutationu. Glutation stanowi jeden z najważniejszych antyoksydantów w ludzkim organizmie. Dodatkowo bierze udział w syntezie tkanki łącznej budującej między innymi chrząstki, włosy, paznokcie i skórę. Stąd też nazywana jest często „minerałem piękna”.

Możliwe zastosowania

  • działa antyoksydacyjnie,
  • działa przeciwzapalnie,
  • bierze udział w wytwarzaniu enzymów, przeciwciał,
  • bierze udział w wytwarzaniu tkanki łącznej – chrząstki oraz kolagenu, a także włosów, skóry i paznokci.

Siarka na kondycję skóry, włosów i paznokci

Nie bez powodu siarkę nazywa się "pierwiastkiem piękności". Siarka odgrywa ogromną rolę w procesie regeneracji naskórka. Odgrywa ważną rolę w leczeniu trądziku oraz atopowego zapalenia skóry. Stosowana jest często w postaci mydeł siarkowych, które działają antybakteryjnie i zapobiegają rozwojowi bakterii na powierzchni skóry. Siarka jest także podstawowym składnikiem białka skóry, włosów i paznokci, w związku z tym odpowiada za ich kondycję.

Wpływ na kondycję stawów

Siarka wykazuje działanie przeciwzapalne. Dodatkowo ułatwia regenerację chrząstki i przywraca sprawność stawów. W związku z tym często stosowana jest pomocniczo w leczeniu licznych chorób reumatycznych i zwyrodnieniowych, do których należą takie schorzenia jak reumatoidalne zapalenie stawów, zesztywniającego zapalenia stawów kręgosłupa, rwy kulszowej i barkowej.

Wpływ siarki na kondycję wątroby

Siarka okazuje się pomocna w kuracjach odtruwających wątrobę. Wynika to z jej właściwości zwiększających wydzielanie kwasów żółciowych. Dodatkowo wiąże metale ciężkie i nikotynę w związki, które są wydalane z organizmu. Siarka okazuje się również pomocna w usuwaniu toksyn wydzielanych przez nadmiernie namnażające się w organizmie grzyby, w związku z tym sprawdzi się także w przypadku grzybicy ogólnoustrojowej.

Objawy niedoboru

Najczęstszą przyczyną niedoborów siarki jest niewystarczająca podaż białka w diecie. Wiąże się to bezpośrednio ze zbyt niskim poziomem aminokwasów, w których obecne są związki siarki i szczególnie nasilają się wraz z wiekiem. Kolejną przyczyną może być niska jakość żywności. Obecnie wysoko przetworzone pokarmy nie dostarczają wystarczającej ilości związków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Niedobór siarki wywołuje różnorodne, niekiedy bardzo ciężkie zaburzenia. Jeśli w organizmie brakuje siarki, włosy twardnieją i wypadają, skóra traci jędrność i blednie, a paznokcie zaczynają się łamać. Siarka ma również wpływ na stan emocjonalny i psychiczny. Jej niedobory mogą się objawić niepokojem, lękiem, zmęczeniem lub wahaniami nastroju. Objawem niedoboru siarki może też być łuszczyca, trądzik, przetłuszczająca się skóra i włosy oraz łupież i egzemy.

Objawy nadmiaru

Nie zostały udokumentowane żadne toksyczne czy szkodliwe działania nadmiaru siarki na organizm ludzki. Jest ona eliminowana przez nerki w związku z tym nie ulega kumulacji w organizmie. Nie stwierdzono także ryzyka przedawkowania siarki w przypadku stosowania suplementów zawierających ten pierwiastek.

Źródła pokarmowe

Bogatym źródłem siarki pochodzenia zwierzęcego są:

  • mięso,
  • drób,
  • podroby,
  • ryby morskie,
  • jaja,
  • mleko,
  • nabiał.

Warto pamiętać, że pokarmy pochodzenia roślinnego, również stanowią bogactwo tego pierwiastka. Należą do nich między innymi:

  • chrzan,
  • kapusta,
  • kalafior,
  • rzeżucha,
  • seler,
  • kukurydza,
  • sałata,
  • majeranek,
  • pasternak,
  • ziemniaki,
  • rzepa,
  • brokuły,
  • groch,
  • fasola,
  • czosnek,
  • cebula,
  • szparagi,
  • soja,
  • pomidory,
  • papryka,
  • niektóre produkty zbożowe,
  • awokado,
  • porzeczki (czarne i czerwone),
  • dynia,
  • figi,
  • gruszki,
  • orzechy.

Najlepiej dostarczać siarkę w diecie. Należy mieć jednak na uwadze, że stopień przetworzenia aktualnie dostępnej żywności jest tak wysoki, że często ma bardzo niewielką zawartość składników odżywczych oraz witamin, w tym siarki. Może to zakłócać wchłanianie. Ponadto w przypadku ludzi starszych pojawia się zwiększone zapotrzebowanie na ten pierwiastek i szczególnie często występują jej niedobory.

Bibliografia

  1. Brzozowska A. red.: Składniki mineralne w żywieniu człowieka, Wydawnictwo AR w Poznaniu 2002.
  2. Gawęcki J., Hryniewiecki L. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, 2008;
  3. Dr n. med. Kwieciński A. Farmaceutyczny Przegląd Naukowy. Schorzenia narządu ruchu profilaktyka i uzupełnienie leczenia preparatami pochodzenia roślinnego. Nr 5, 2007.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Mamy dla Ciebie rabat 10%! Subskrybuj nasz newsletter, bądź na bieżąco z nowymi wpisami i produktami oraz zgarnij kod rabatowy do wykorzystania na sklep.auraherbals.pl