Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
1280x200_baner-IZ_AH_cta-od 400x200_baner-IZ_AH_cta-od

Leksykon Aura Herbals

Ekstrakty ziołowe i roślinne

Zielona herbata – właściwości lecznicze i charaterystyka

Zielona herbata – najważniejsze informacje

Herbata to jeden z najpopularniejszych napojów na całym świecie. Istnieje wiele rodzajów herbaty, na przykład czarna, żółta, niebieska, zielona, biała. Ze względu na korzystne działanie dla zdrowia największym uznaniem cieszy się zielona herbata. Jej właściwości i działanie lecznicze są doceniane od tysiącleci. To bogate źródło antyoksydantów, które wspierają organizm w walce z wolnymi rodnikami. Największą popularność zdobyła jako środek na odchudzanie i oczyszczenie organizmu z toksyn. Warto pamiętać, że na „zieloną herbatę” składa się wiele rodzajów herbaty. Różnice między gatunkami polegają przede wszystkim na różnym:

  • Wyglądzie liści,
  • Smaku,
  • Aromacie,
  • Odcieniu naparu,
  • Zawartości substancji pobudzających.

Zielona herbata
Duże znaczenie mają warunki, w których uprawiana jest zielona herbata. To właśnie one decydują o jej walorach smakowych i prozdrowotnych właściwościach. Dodatkowo kluczowa jest pora zbioru. Ma to ogromny wpływ na zawartość olejków eterycznych w liściach. Na najlepszych plantacjach herbaty przykłada się szczególną uwagę do pory dnia, w których zbierane są liście. Najdroższe gatunki pochodzą z liści zbieranych o świcie, kiedy pokryte są jeszcze poranną rosą. Istotną cechą jest również wiek liści oraz sposób, w jaki są zbierane. Proces powstawania zielonej herbaty polega na obróbce liści najpóźniej w godzinę po ich zerwaniu, jeszcze nim zaczną fermentować. Dzięki temu pozostają w nich niemal wszystkie dobroczynne dla zdrowia substancje. To przede wszystkim:

  • wyjątkowy zestaw polifenoli o różnorodnym działaniu oraz katechiny,
  • silne antyoksydanty,
  • garbniki,
  • alkaloidy,
  • lipidy,
  • aminokwasy,
  • teina,
  • witaminy takie jak A, B, C, E,
  • liczne mikroelementy m.in.: wapń, potas, miedź, cynk, mangan, fluor.

Korzyści ze spożywania zielonej herbaty

Regularne spożywanie zielonej herbaty daje wiele korzyści dla organizmu:

  • przeciwdziała zmęczeniu,
  • wspomaga układ sercowo-naczyniowy,
  • pomaga w łagodzeniu dolegliwości związanych z reumatyzmem,
  • obniża poziom „złego” cholesterolu LDL,
  • opóźnia proces starzenia się komórek organizmu, ze względu na swoje właściwości przeciwutleniające,
  • dzięki goryczce, zielona herbata pobudza wydzielanie żółci, neutralizuje nadkwaśność oraz wspomaga metabolizm i w odchudzanie,
  • działa moczopędnie, dzięki czemu przyspiesza usuwanie zbędnych produktów przemiany materii,
  • chłodnego naparu można używać do przemywania oczy przy zapaleniu spojówek oraz powiek,
  • poprawia stan skóry, szczególnie w przypadku cery trądzikowej i tłustej oraz hamuje procesy starzenia się skóry,
  • może zmniejszać ryzyko choroby wieńcowej, zawału serca, udaru mózgu,
  • może pomagać w łagodzeniu stanów depresyjnych,
  • może wspierać organizm w zapobieganiu paradontozie i chorobom dziąseł.
  • działanie przeciwutleniaczy, zwłaszcza katechiny, pomaga w profilaktyce antynowotworowej, szczególnie w przypadku nowotworów skóry, płuc, żołądka, trzustki, jelita grubego i piersi,
  • może poprawiać funkcje pamięci i chronić przed starczą demencją,
  • zmniejsza ryzyko miażdżycy.

Zielona herbata – właściwości

Zielona herbata zawiera tzw. polifenole, które odpowiadają za jej właściwości zdrowotne. Mowa tutaj o naturalnych związkach, które często wykorzystywane są u osób zmagających się z problemami sercowo-naczyniowymi. Prozdrowotny wpływ mają też tzw. katechiny. Ich działanie obejmuje przeciwdziałanie oksydacji, redukcję stanów zapalnych, zapobieganie zlepianiu się płytek krwi, regulację poziomu lipidów i zapobieganie zakrzepom.

Zielona herbata, zwłaszcza ze względu na swoje właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne, może wspomagać terapię osób chorujących na choroby neurodegeneracyjne, takie jak Alzheimer. Polifenole zawarte w zielonej herbacie mogą bowiem hamować powstawanie szkodliwych złogów białkowych, które są charakterystyczne dla takich schorzeń.

Związki obecne w zielonej herbacie mogą również regulować poziom cukru we krwi oraz zwiększać wrażliwość komórek na insulinę. Katechiny mają także pozytywny wpływ na równowagę flory bakteryjnej jelit, poprawiając poziom pożytecznych bakterii i zmniejszając liczbę patogenów, co pomaga w zwalczaniu wielu infekcji bakteryjnych i wirusowych.

Możliwe działanie przeciwnowotworowe

Katechiny w zielonej herbacie pełnią rolę antyoksydantów, neutralizując wolne rodniki i wiążąc jony metali, co chroni przed oksydacyjnym uszkodzeniem DNA białek i lipidów. Dzięki temu przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka rozwoju nowotworów, takich jak rak jelita grubego, trzustki, żołądka, prostaty, a także poprawiają rokowania kobiet z rakiem piersi na wczesnym etapie rozwoju tej choroby. Dodatkowo, pomagają ochronić skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania UV, które może prowadzić do nowotworów skóry. Dzięki wysokiej zawartości silnych antyoksydantów wyciągi z zielonej herbaty wykazuje działania antynowotworowe. Substancje te chronią DNA przed działaniem wolnych rodników i uszkodzeniami oksydacyjnymi. Udowodniono, że nadmiar wolnych rodników w organizmie wiąże się z szeregiem negatywnych konsekwencji dla zdrowia.

Działanie wspomagające pracę układu sercowo-naczyniowego

Substancje zawarte w zielonej herbacie mają również korzystny wpływ na układ krążenia poprzez zmniejszenie ryzyka chorób serca i naczyń krwionośnych. Zmniejszają stężenie złego cholesterolu i trójglicerydów, zwiększając jednocześnie poziom dobrego cholesterolu. Dodatkowo poprawiają elastyczność naczyń krwionośnych, zmniejszając ryzyko stanów zapalnych w ich ścianach i poprawiając ogólną kondycję serca. Zielona herbata przeciwdziała odkładaniu się złogów na ścianach naczyń krwionośnych, dzięki czemu zwiększa się ich przepuszczalność. Substancje zawarte w zielonej herbacie hamują wchłanianie cholesterolu do krwiobiegu, pomagają zmniejszyć lepkość płytek krwi, zapobiegając tworzeniu się skrzepów. W rezultacie picie zielonej herbaty zapobiega nadciśnieniu, obniża ryzyko zawału serca, choroby wieńcowej i udaru mózgu.

Wykazuje korzystny wpływ na kondycję skóry

Coraz częściej firmy kosmetyczne wykorzystują wyciąg z zielonej herbaty jako składnik kosmetyków. Najkorzystniejszą jej właściwością jest działanie ochronne przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Kremy z jej dodatkiem chronią skórę przed fotostarzeniem, co oznacza, że bezpośrednio opóźniają powstawanie zmarszczek oraz przebarwień. Ponadto dzięki właściwościom antybakteryjnym i przeciwzapalnym wyciągi z zielonej herbaty stosuje się w kosmetykach przeznaczonych do pielęgnacji skóry przetłuszczającej się i trądzikowej.

Działanie antycellulitowe

Działanie moczopędne herbaty przyczynia się do zmniejszania lub nawet likwidowania obrzęków. Ma ona dodatkowo działanie detoksykujące. Dzięki temu jest skuteczną bronią przeciw cellulitowi – zapobiega jego powstaniu i wygładza skórę.

Zielona herbata plantacja

Zielona herbata a objawy niepożądane

Zielona herbata jest substancją względnie bezpieczną, należy jednak pamiętać, że spożywanie jej w zbyt dużych ilościach, zwłaszcza mocno zaparzonej, może wywołać działania niepożądane. Można do nich zaliczyć między innymi:

  • Anemię – jest to bardzo poważny stan, polegający na zbyt małej ilości hemoglobiny, czyli czerwonego barwnika we krwi. Katechiny zawarte w zielonej herbacie osłabiają wchłanianie żelaza co może doprowadzić do zmniejszenia jego poziomu w erytrocytach,
  • Ze względu na zawartość taniny powinny unikać jej kobiety w okresie ciąży oraz laktacji ponieważ może mieć negatywny wpływ na rozwój płodu,
  • Problemy żołądkowe wynikające z podrażnienia ściany żołądka przez taniny,
  • Związki obecne w zielonej herbacie mogą wchodzić w interakcje z niektórymi lekami, osłabiając ich działanie. Można do nich zaliczyć preparaty na nadciśnienie tętnicze.

Przeciwwskazania do nadużywania zielonej herbaty oraz preparatów zawierających wyciągi z niej:

  • podeszły wiek,
  • choroby układu sercowo-naczyniowego,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • jaskra.

Stosowanie zielonej herbaty – ciekawostki

Warto wspomnieć, że zielona herbata zawiera teinę, substancję podobną do kofeiny, która może działać pobudzająco. Jeśli zależy nam na intensywnym pobudzeniu, warto krótko zaparzyć herbatę (2-3 minuty). Dłuższe parzenie sprawia, że napój zyskuje właściwości relaksacyjne, ale może być trochę gorzkawy.

Dobrze jest używać do parzenia zielonej herbaty miękkiej wody o odpowiedniej temperaturze, zależnej od konkretnego gatunku herbaty (zazwyczaj między 60 a 90 stopni Celsjusza). Ponadto te same liście herbaty można parzyć kilkukrotnie, przy czym drugie parzenie uznaje się za najcenniejsze.

Ekstrakt z zielonej herbaty jest stosowany także w kosmetykach przeznaczonych do higieny jamy ustnej oraz pielęgnacji przetłuszczających się włosów.

Bibliografia

  1. ScienceDaily: Green Tea’s Cancer-fighting Allure Becomes More Potent];
  2. Daniel S. Groisser. A study of caffeine in tea.. „The American journal of clinical nutrition”. vol. 31 no. 10, s. 1727-1731, 1978.
  3. P. Velayutham, A. Babu, D. Liu, Green Tea Catechins and Cardiovascular Health: An Updat, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2748751/  [dostęp 28.12.2023].
  4. S. K. Katiyar, N. Ahmad, H. Mukhtar, Green tea and skin,  https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10926734/ [dostęp 28.12.2023].
  5. Monitoring Editor: Cochrane Gynaecological, Neuro-oncology and Orphan Cancer Group, T. Filippini, M. Malavolti, F. Borrelli, A. A. Izzo, S. J. Fairweather-Tait, M. Horneber, M. Vinceti, Green tea (Camellia sinensis) for the prevention of cancer, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7059963/ [dostęp 28.12.2023].
  6. X. Peng, R. Zhou, B. Wang, X. Yu, X. Yang, K. Liu, M. Mib, Effect of green tea consumption on blood pressure: A meta-analysis of 13 randomized controlled trials, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4150247/,  [dostęp 28.12.2023].
  7. S. Kakutani, H. Watanabe, N.  Murayama, Green Tea Intake and Risks for Dementia, Alzheimer’s Disease, Mild Cognitive Impairment, and Cognitive Impairment: A Systematic Review, https://ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6567241/, [dostęp 28.12.2023].

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!