Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
colladrop-nowosc-baner-1280x200 colladrop-nowosc-baner-mobile-400x200

Leksykon Aura Herbals

Minerały

Magnez – właściwości, skutki nadmiaru i niedoboru

Magnez - najważniejsze informacje

Magnez jest pierwiastkiem organizmowi niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmów. Tymczasem niedobór magnezu, inaczej zwany hipomagnezemią, jest powszechne. Wynika to najczęściej ze spożywania żywności wysoko przetworzonej, ale także życie w pośpiechu i stresie. Stężenie magnezu w organizmie zmniejsza się też pod wpływem niektórych chorób, leków i dużego wysiłku fizycznego. Drugą ważną cechą jest podział na sole organiczne i nieorganiczne. Ludzki organizm lepiej przyswaja organiczne sole magnezu. Wynika to z faktu, że właśnie w takiej postaci magnez znajduje się w produktach spożywczych. Do soli organicznych zalicza się:

  • cytrynian;
  • mleczan;
  • asparaginian.
magnez tabletki

Magnez wywiera korzystny wpływ na funkcjonowanie wielu narządów oraz układów. Między innymi łagodzi dolegliwości związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego i bóle menstruacyjne. Dodatkowo poprawia trawienie, przeciwdziała tworzeniu się kamieni w nerkach, reguluje pracę tarczycy oraz rozszerza drogi oddechowe. Dzięki temu jest w stanie wspomagać leczenie astmy i zapalenia oskrzeli. Reguluje on także napięcie mięśni oraz wspomaga ich regeneracje.

Magnez w połączeniu z wapniem i witaminą D buduje kości i zęby, zapobiegając osteoporozie. Najkorzystniejsze działanie wszystkie te składniki wywierają w odpowiedniej proporcji. Ważne, aby suplementując preparaty z magnezem pamiętać, że należy go dostarczyć dwa razy więcej niż wapnia.

Możliwe zastosowania

Magnez posiada następujące możliwe zastosowanie:

  • koi nerwy i niepokój,
  • pomaga zwiększyć poziom energii,
  • zapobieganie bezsenności i ułatwianie zasypiania,
  • wspomaga trawienie i przynosi ulgę przy zatwardzeniu,
  • przynosi ulgę w bólach mięśni,
  • reguluje poziomy wapnia, potasu i sodu,
  • jest istotny dla zdrowia serca,
  • zapobiega migrenom,
  • pomaga zapobiegać osteoporozie.

Pomaga zwiększyć poziom energii

Magnez jest pierwiastkiem niezbędnym do syntezy adenozynotrifosforanu. ADP jest odpowiedzialne za wytwarzanie energii w komórkach ludzkiego organizmu. Bez odpowiedniej ilości magnezu w diecie organizm szybciej się męczy.

Koi nerwy i niepokój

Magnez jest niezbędny dla funkcjonowania GABA. Kwas gamma-aminomasłowy jest neuroprzekaźnikiem, który produkuje „hormony szczęścia” takie jak serotonina. Niektóre hormony regulowane przez magnez są niezbędne dla uspokojenia mózgu i wsparcia odpoczynku, co wyjaśnia, dlaczego niedobór magnezu może prowadzić do bezsenności.

Wspomaga trawienie i przynosi ulgę przy zatwardzeniu

Magnez pomaga rozluźnić mięśnie układu pokarmowego, w tym ścianę jelita. Pomaga neutralizować kwas żołądkowy. Dzięki temu, że zmniejsza napięcie mięśni i przyspiesza pasaż jest w stanie zapobiegać i zwalczać zaparcia spastyczne.

Przynosi ulgę w bólach mięśni

Magnez odgrywa ważną rolę w sygnałach nerwowo-mięśniowych i kurczliwości mięśni. Pomaga mięśniom się kurczyć i rozkurczać, dzięki czemu możliwe jest poruszanie się. Dodatkowo zapewnia równowagę poziomu wapnia.

Reguluje poziomy wapnia, potasu i sodu

Magnez jest elektrolitem. Wraz z innymi elektrolitami takimi jak jony sodu, wapnia czy potasu, magnez reguluje reakcje biochemiczne w organizmie. Odgrywa rolę w aktywnym transporcie jonów wapniowych i potasowych przez błony komórkowe. Sprawia to, że jest pierwiastkiem niezbędnym do przewodzenia impulsów nerwowych, skurczy mięśni i normalnego bicia serca.

Jest istotny dla zdrowia serca

Magnez jest szczególnie istotny w pracy układu sercowo-naczyniowego. Najwyższa ilość magnezu w całym organizmie jest skumulowana w sercu, a dokładniej w jego lewej komorze. Magnez współpracując z wapniem wspomaga prawidłowe ciśnienie krwi i zapobiega nadciśnieniu tętniczemu.

Zapobiega migrenom

Ponieważ magnez jest angażowany w funkcjonowanie neuroprzekaźników i krążenie krwi, może pomóc kontrolować migrenowe bóle głowy poprzez uwalnianie hormonów redukujących ból i zwężania naczyń krwionośnych.

Pomaga zapobiegać osteoporozie

Magnez jest potrzebny do poprawnego tworzenia kości i wpływa na aktywność osteoblastów i osteoklastów, komórek kości, które budują zdrową gęstość kości. Odgrywa również istotną rolę w równoważeniu stężenia witaminy D we krwi. Witamina D stanowi główny regulator homeostazy kości.

Objawy/skutki niedoboru:

Do podstawowych objawów wskazujących na niedobory magnezu są:

  • rozdrażnienie,
  • nerwowość,
  • kołatanie serca,
  • bezsenność,
  • zmęczenie,
  • powtarzające się skurcze mięśni lub drganie powieki.

Zgodnie z ostatnimi badaniami długotrwały niedobór magnezu zwiększa ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych takich jak miażdżyca, a nawet nowotwory.

U zdrowych osób, które stosują zbilansowaną dietę, duży niedobór pierwiastka stwierdza się rzadko. Warto jednak zwrócić uwagę na czynniki zmniejszające jego przyswajanie, należą do nich między innymi:

  • nadużywanie alkoholu,
  • zażywanie środków odwadniających,
  • przewlekłe biegunki.
Magnez źródła pokarmowe

Niedobór magnezu

Na niedobory magnezu szczególnie narażone są:

  • uczniowie, studenci oraz osoby intensywnie pracującym umysłowo,
  • osoby ciężko pracujące fizycznie,
  • osoby cierpiące na cukrzycę,
  • osoby żyjące w ciągłym stresie,
  • osoby cierpiące na zespół złego wchłaniania,
  • kobiety ciężarne oraz w okresie menopauzy,
  • osoby szczególnie odwodnione,
  • osoby stosujące restrykcyjne diety odchudzające.

Objawy nadmiaru

Zbyt duże dawki magnezu mogą wywołać działania niepożądane na tle układu pokarmowego. Można do nich zaliczyć między innymi nudności i biegunkę. Przy dużym przedawkowaniu występują także zawroty głowy, trudności w oddychaniu a w skrajnych przypadkach nawet śpiączka. Zdarza się to rzadko ze względu na to, że im wyższa dawka magnezu tym gorsza jego przyswajalność.

Źródła pokarmowe

Dzienna dawka magnezu rekomendowana dla osoby dorosłej wynosi 320 mg:

  • szpinak: 1 szklanka ugotowanego: 157 mg. (49%)
  • burak liściowy: 1 szklanka ugotowanego: 150 mg. (47%)
  • czarna fasola: 1 szklanka ugotowanej: 120 mg. (37%)
  • fasola złota: 1 szklanka ugotowanego: 97 mg. (30%)
  • migdały: ¼ szklanki: 97 mg. (30%)
  • nerkowce: ¼ szklanki: 91 mg. (28%)
  • ziemniaki: 1 duża sztuka: 85 mg. (26%)
  • pestki dyni: 1/4 szklanki: 42 mg. (13%)
  • awokado: 1 surowe: 39 mg (12%)
  • banany: 1 banan: 37 mg. (11%)
  • brokuł: 1 szklanka ugotowanego: 32 mg. (10%)
  • brukselka: 1 szklanka ugotowanej: 32 mg. (10%)

Bibliografia

  1. http://agresearchmag.ars.usda.gov/2004/may/energy
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3198864/
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23853635
  4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17151587
  5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3126699
  6. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2146789/
  7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2146789/
  8. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/

Materiał opisuje substancję/dany składnik, jego możliwe zastosowania i najważniejsze informacje na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplement diety pamiętaj, że nie może on być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywnienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!