Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
colladrop-nowosc-baner-1280x200 colladrop-nowosc-baner-mobile-400x200

Leksykon Aura Herbals

Witaminy

Kwas pantotenowy (witamina B5) – właściwości, zastosowanie i rola w organizmie

Kwas pantotenowy - co to jest? Najważniejsze informacje

Kwas pantotenowy jest bardzo rozpowszechniony zarówno w organizmach roślinnych, jak i zwierzęcych. Jest niezbędny dla procesów życiowych każdej komórki. Witamina B5 nazywana jest kwasem pantotenowym. W rzeczywistości witamina B5 to mieszanina następujących związków chemicznych:

  • kwasu pantotenowego,
  • panteiny, która jest pochodną wyżej wspomnianego kwasu,
  • pantenolu, który należy do grupy alkoholi, nie występuje w przyrodzie, ale jest aktywny biologicznie w stosunku do ludzi i zwierząt,
  • koenzymu A, który jest aktywną biologicznie formą kwasu pantotenowego.

Witamina B5 należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jest niezbędna do prawidłowego metabolizmu białek, cukrów i tłuszczów. Odgrywa kluczową rolę w procesach syntezy hormonów steoroidowych, neuroprzekaźników oraz cholesterolu. Jej odpowiedni poziom przyspiesza gojenie ran. Dodatkowo warunkuje prawidłowy przebieg procesu uwalniania energii i w konsekwencji zapobiega przemęczeniu. Witamina B5 wywiera również wpływ na kondycję i pigmentację włosów. Dodatkowo uczestniczy w regeneracji tkanek. Na prawidłowy poziom witaminy B5 w organizmie powinny zwrócić szczególna uwagę osoby uprawiające wyczynowo sport, ludzie starsi, a także ci, którzy są przemęczeni i pozostają pod wpływem długotrwałego stresu.

Kwas pantotenowy w ludzkim organizmie jest syntetyzowany przez florę jelitową. Kwas pantotenowy należy do najbardziej wrażliwych na czynniki zewnętrzne spośród witamin z grupy B. Bardzo szybko ulega zniszczeniu pod wpływem promieni słonecznych i temperatury. Witamina B5 jest niezbędna do produkcji przeciwciał, które chronią organizm przed infekcjami zarówno bakteryjnymi, jak i wirusowymi.

Kwas pantotenowy krem

Możliwe zastosowania

Synteza hormonów, neuroprzekaźników, witamin,

Synteza

Witamina B5 bierze udział w przemianach związanych z gospodarką energetyczną w organizmie, między innymi w reakcjach utlenienia i syntezy kwasów tłuszczowych, co jest ważne szczególnie dla sportowców. Witamina B5 uczestniczy też w syntezie cholesterolu, hormonów steroidowych takich jak

  • kortyzol,
  • testosteron,
  • estradiol,
  • progesteron,
  • neuroprzekaźników, w tym serotoniny i dopaminy oraz witaminy A i witaminy D.

Witamina B5 na włosy

Witamina B5 ma bardzo dobry wpływ na włosy. Jej prawidłowy poziom poprawia ich wygląd oraz pigmentację przez opóźnienie procesu siwienia. Kwas pantotenowy także wygładza i wzmacnia strukturę włosa. Nic dziwnego, że znajdziemy obecna jest w wielu kosmetykach do włosów, które mają poprawić stan włosów, chronić je i pielęgnować.

Witamina B5 trądzik

Kwas pantotenowy ma także wpływ na stan skóry. Wspomaga jej regenerację, opóźnia starzenie, ale również odgrywa istotną rolę w łagodzeniu stanów zapalnych. Także dogłębnie nawilża skórę, co jest szczególnie ważne, gdy nie ma ona zapewnionego odpowiedniej ochrony „od zewnątrz”. Witamina B5 - właśnie ze względu na swoje właściwości - często polecana jest przy leczeniu trądziku. Bierze ona udział w syntezie tłuszczów, co jest cenne, w walce z nadmiernym wydzielaniem sebum.

Objawy/skutki niedoboru

Dzienna dawka witaminy B5 to około 6 mg. Skutkami niedoboru kwasu pantotenowego są w dużej mierze zmiany skórne oraz zaburzenia układu nerwowego. Można do nich zaliczyć między innymi:

  • skurcze nóg,
  • bóle mięśni i stawów, ich sztywność, zwłaszcza po przebudzeniu,
  • wypadanie włosów lub nawet łysienie,
  • pękanie skóry w kącikach ust,
  • kłopoty ze wzrokiem,
  • uczucie zmęczenia,
  • rozdrażnienie,
  • drętwienia.

Jednak na skutek znacznego rozpowszechnienia w produktach spożywczych zwykle nie obserwuje się u ludzi objawów braku tej witaminy. Niedobory witaminy B5 mogą wynikać z zaburzeń wchłaniania spowodowanych stanami chorobowymi.

Objawy nadmiaru

Przedawkowanie witaminy B5 nie zagraża życiu, gdyż jej nadmiar jest wydalany z organizmu z moczem. Nadmiar przekraczający dawki terapeutyczne może powodować wystąpienie działań niepożądanych na tle układu immunologicznego i pokarmowego, między innymi:

  • biegunki,
  • nudności,
  • objawy uczuleniowe.
Witamina B5 źródła pokarmowe

Źródła pokarmowe

  • mięso głównie kurczak, wątróbka,
  • tłuste ryby głównie śledzie, makrele,
  • brązowy ryż,
  • otręby pszenne,
  • pełnoziarnisty chleb,
  • nabiał: sery,
  • mleko pełne,
  • jajka,
  • warzywa: ziemniaki, brokuły,
  • owoce: awokado, banany, pomarańcze, melony,
  • grzyby,
  • soja,
  • orzechy i masło orzechowe,
  • pestki słonecznika.

Witamina B5 bardzo szybko ulega zniszczeniu pod wpływem promieni słonecznych, a także w czasie obróbki termicznej.

Bibliografia

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1746161
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26875890
  3. Gawęcki J. red.: Witaminy. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;
  4. Jarosz M. red.: Normy żywienia dla populacji polskiej- nowelizacja. Wydawca Instytut Żywności i żywienia. Warszawa 2012

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!