Aura Herbals - polski producent suplementów diety Prosto dla zdrowia
colladrop-nowosc-baner-1280x200 colladrop-nowosc-baner-mobile-400x200

Leksykon Aura Herbals

Składniki specjalne

Tauryna – właściwości, działanie i zastosowanie

Tauryna - co to jest? Najważniejsze informacje

Tauryna, czyli kwas 2-aminoetanosulfonowy, została wyizolowana z byka żółciowego w 1827 roku. Jednak obecnie jest najczęściej spotykana w postaci suplementu. Tauryna jest organicznym związkiem chemicznym z grupy aminokwasów biogennych. Wykazuje wiele dobroczynnych właściwości, co potwierdzają liczne badania naukowe. . Tauryna znana jest przede wszystkim z przypływu pokładów energii. Dzięki temu usprawnia metabolizm tłuszczów. Ponadto:

  • obniża ciśnienie,
  • chroni wątrobę,
  • usprawnia pracę serca,
  • zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy,
  • wspomaga wzrok,
  • hamuje procesy katabolizmu w mięśniach,
  • uczestniczy w transporcie kreatyny,
  • chroni komórki mięśniowe przed stresem oksydacyjnym.

Funkcją biochemiczną tauryny jest między innymi sprzęganie kwasów żółciowych przed wydaleniem ich z wątroby. Podczas tego procesu syntetyzowane są sole zwiększające rozpuszczalność kwasów żółciowych. Co za tym idzie poprawia ich zdolności emulgujące tłuszcze w świetle przewodu pokarmowego. Warto również wspomnieć o wpływie tauryny na funkcjonowanie układu nerwowego. Przypisuje się jej funkcje neuroprzekaźnika. Poprawia funkcje poznawcze i pomaga przyswajaniu wiedzy poprzez zwiększenie metabolizmu komórek glejowych. Największe ilości tauryny zlokalizowane są w mięśniu sercowym oraz mózgu. W mniejszym stopniu jest zauważalna w jelicie cienkim, krwi, mleku, nadnerczach, płucach, siatkówce oka i wątrobie. Proces syntezy tego związku w naszym ustroju odbywa się z dwóch innych aminokwasów – cysteiny i metioniny.

Tauryna w suplementch

Możliwe zastosowania

  • ochrona przed katabolizmem mięśniowym w dniach wolnych od treningów oraz w nocy,
  • przyspieszenie regeneracji mięśni po treningu,
  • nasilenie procesów anabolicznych,
  • wzmocnienie skurczu mięśnia sercowego,
  • regulacja stężenia elektrolitów w organizmie (przede wszystkim zapobieganie ubytkom potasu i magnezu w trakcie ćwiczeń),
  • poprawa metabolizmu i szybsza utrata tkanki tłuszczowej.

Tauryna wykazuje szereg właściwości, które mogą okazać się korzystne szczególnie dla osób aktywnie uprawiających sport:

Działanie antykataboliczne

Suplementacja tauryny nie wpływa bezpośrednio na przyrost masy mięśniowej, natomiast warto po nią sięgnąć chcąc osiągnąć określone cele treningowe. Tauryna pełni rolę magazyniera oraz transportera azotu, czyli substancji, która jest niezbędna w procesie odbudowywania tkanek, które uległy uszkodzeniu podczas treningu. Dzięki obecności azotu tkanki mogą samodzielnie odbudowywać swoją strukturę i nie są zmuszone do pobierania niezbędnych aminokwasów z rozbitych białek mięśniowych. Tym samym tauryna powstrzymuje procesy kataboliczne.

Działanie anaboliczne

Tauryna dodatkowo bierze udział w transporcie kreatyny. Kreatyna jest białkiem budulcowym umożliwiającym szybką regenerację mięśni oraz przyrost masy mięśniowej. Ponadto, tauryna stymuluje trzustkę do produkcji insuliny, czyli jednego z naturalnych hormonów anabolicznych.

Wspomaganie leczenia otyłości

Dieta wysokokaloryczna przyczynia się do niestabilnego poziomu cukru we krwi. Następstwem tego są nagłe wyrzuty insuliny i skoki poziomu glukozy. Skutkiem tego jest odkładanie dodatkowej tkanki tłuszczowej. Tauryna pomaga w stabilizacji poziomu cukru oraz zapobiega gromadzeniu się nadmiaru tłuszczu.

Skutki uboczne i przeciwwskazania

Nie zostały udokumentowane żadne poważne działania niepożądane suplementacji tauryny, natomiast zawsze trzeba mieć na uwadze jak istotne jest przestrzeganie zalecanych dawek suplementów. Jest to substancja bezpieczna i dobrze tolerowana przez organizm ludzki.

Mimo tego istnieją osoby, które z jej suplementacji powinny zrezygnować lub stosować ją pod ścisłym nadzorem lekarza. Można do nich zaliczyć:

  • kobiety w ciąży i karmiące piersią,
  • osoby uczulone na białka pokarmowe,
  • osoby chorujące na chorobę afektywną dwubiegunową,
  • osoby stosujące leki psychotropowe (ze względu na ryzyko interakcji).

Suplementację tauryną powinny rozważyć osoby:

  • pozostające na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej,
  • chore na choroby wątroby, nerek, nowotwory i cukrzycę – ich organizmy mogą nie wytwarzać odpowiednich ilości tauryny,
  • bardzo aktywnie żyjące, starsze i w podeszłym wieku – wskutek nadmiernej eksploatacji ciała i / lub jego starzenia się własna produkcja tauryny może nie zaspokajać w pełni zapotrzebowania na ten aminokwas,
  • osoby, którym cierpią na nadmierne wypadanie włosów.
Tauryna w suplementch

Źródła pokarmowe

Bogate źródło tauryny mogą stanowić następujące produkty spożywcze:

  • skorupiaki, ryby, owoce morza,
  • mięso indyka,
  • wątroba wołowa, wieprzowa lub drobiowa,
  • mleko krowie i mleko kozie,
  • wodorosty morskie,
  • owoce opuncji figowej,
  • soczewica, groch, ciecierzyca, gryka.

W napojach energetycznych, suplementach diety dla sportowców oraz mleku modyfikowanym dla niemowląt wykorzystuje się taurynę pochodzenia syntetycznego.

Bibliografia

  1. E. Bańkowski: Biochemia. Wrocław: Urban & Partner, 2004. ISBN 83-89581-10-8.
  2. W. Kostowski, Z.S. Herman: Farmakologia. Podstawy farmakoterapii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2003. ISBN 83-200-3350-0.
  3. Gustaw Kulasek, Michał Jank, Ewa Sawosz. Biologiczna rola tauryny u ssaków. „Życie weterynaryjne”. 79 (11), s. 603–608, 2004. [dostęp 2018-01-18].

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Materiał ma charakter edukacyjny i nie zastępuje porady lekarskiej.

Materiał opisuje substancje i ich możliwe zastosowania na podstawie ogólnodostępnych publikacji, badań i materiałów znalezionych w internecie, prasie oraz książkach. Materiał nie jest opisem suplementu diety ani żadnego innego produktu zawierającego w/w składniki.

W przypadku stosowania suplementów diety pamiętaj, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji,i że nie mogą być one stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Pamiętaj, że bardzo ważny i zalecany jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

Każdy suplement diety przechowuj w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.

newsletter2

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz bezpłatnego e-booka, z którego dowiesz się, jak w prosty sposób możesz wesprzeć swoje zdrowie i Twoich bliskich!